چگونه شیر باشیم؟

عنوان لاتین
How to be a lion

کتاب «چگونه یک شیر باشیم؟» داستانی است برای کسانی که متفاوت هستند و مسیری که برای پذیرش خود و پذیرفته شدن در جامعه طی می‌کنند.

بعضی‌ها می‌گویند برای این‌که شیر باشیم فقط یک راه وجود دارد، نه بیشتر. آن هم درنده بودن است. اما لئونارد متفاوت است. او مهربان است. دوست دارد روی تپه‌ی فکرش بنشیند و فکرهای مهم یا خیال‌پردازی کند. گاهی هم با کلمات بازی کند و شعر بسازد. یک روز لئونارد اردکی به نام ماریان را می‌بیند و آن‌ها با هم دوست می‌شوند. ماریان به لئورنارد کمک می‌کند تا قافیه‌های شعرش درست شود. آن‌ها با هم روزهای خوبی را می‌گذرانند. با هم میان علف‌های بلند، زیر آفتاب دراز می‌کشند و کتاب می‌خوانند، بازی می‌کنند، قدم می‌زنند و وراجی می‌کنند، شب‌ها دنبال ستاره‌ی دنباله‌دار می‌گردند تا وراجی کنند و کارهای لذت‌بخش دیگر. آن‌ها در کنار هم خوشبخت هستند. تا این‌که یک روز گروی از شیرها سراغ لئونارد می‌آیند و به او اعتراض می‌کنند که تنها راه شیر بودن درنده بودن است و می‌پرسند او چرا تا به‌حال ماریان را نخورده است. لئونارد غمگین به همراه دوستش ماریان به تپه‌ فکرشان می‌روند و آن‌قدر فکر می‌کنند تا بالاخره راه‌حلی به ذهنشان می‌رسد. آن‌ها شعری می‌گویند و برای شیرهای دیگر می‌خوانند. کلمات معجزه می‌کنند و در شیرهای دیگر هم‌دلی و پذیرش ایجاد می‌شود.

کتاب «چگونه یک شیر باشیم؟» داستان و تصاویری دلنشین دارد و کودکان را تشویق می‌کند تا خود را همان‌طور که هستند بپذیرند و در مقابل انتقادهای نابه‌جا و آزاردهنده مقاومت کنند.

«اد ویر» نویسنده و تصویرگر شناخته شده کودکان و اهل انگستان است. مجموعه کتاب «مکس» او جوایز بسیاری برده است. کتاب «چگونه شیر باشیم؟» نیز نامزد جوایز مختلفی شده و جایزه کتاب اسکار را در سال 2019 برنده شده است. 

برگردان
رضی هیرمندی
تصویرگر
تصویرگر
Ed Vere, اد ویر
سال نشر
۱۳۹۸
ناشر
نویسنده
Ed Vere, اد ویر
نگارنده معرفی کتاب
پدیدآورندگان
Submitted by editor2 on