قیافه‌های بامزه

عنوان لاتین
Funny Face

اگرچه کودک از ابتدای تولد خود بخشی از احساسات خود را با گریه، خنده و دیگر حالت‌های چهره بیان می‌کند،‌ اما این که کودک بیاموزد چگونه احساسات خود را در چهره‌اش نمایان کند یا نکند،‌ چگونه میان احساسات دیگران و حالت چهره‌شان ارتباط درست برقرار کند، و یا چه نوع کنش‌هایی به ایجاد چه نوع احساساتی می‌انجامد، از جمله مهارت‌های زندگی است که کودک به تدریج در طول زندگی خود فرا می‌گیرد.

این شناخت از ابتدای تولد آغاز و تا دو تا سه سالگی به سطح مناسبی می‌رسد. کتاب‌های تصویری که احساسات شخصیت‌ها را در چهره‌ها به روشنی به تصویر می‌کشاند به روند رشد این مهارت می‌تواند بسیار یاری رساند.

نیکولا اسمی نویسنده و تصویرگر انگلیسی با کتاب تصویری خود،‌ "قیافه‌های بامزه" این فرصت را به کودکان خردسال می‌دهد که با حالت‌های گوناگون یک چهره از چهره شاد تا غمگین،‌ متعجب و عصبانی آشنا شوند. این کتاب داستان بسیار ساده‌ای از پسرکوچولویی است که با سگش مشغول بازی فوتبال است. ناگهان خرس بزرگی توپ او را می‌رباید و تا زمانی که خرس با توله‌هایش بازگردد و توپ را به پسر دهد تا با سگ و خرس کوچولوها بازی کند،‌ پسر کوچولوی داستان احساسات گوناگونی را تجربه می‌کند. احساساتی که در چهره پسر نمایان شده است و کودک مخاطب به روشنی می‌تواند آن‌ها را درک کند. احساسات گوناگونی از ترس، تعجب،‌ عصبانیت، بدجنسی، نگرانی و شادی. در پایان کتاب تصویرگر با گذاشتن یک ورق کاغذ آلومینیومی که کار یک آینه را می‌کند،‌ مخاطبان را تشویق می‌کند که حالات چهره پسرک را تقلید کرده و چهره خود را دراین آینه ببینند و خود نیز حالت‌های گوناگون چهره خود را در بیان احساسات مختلف در آینه تجربه کنند. کودکان خردسال از دیدن چهره خود در آینه به وجد می‌آیند.

نیکولا اسمی با تصویرهای ساده، روشن و کودکانه به مخاطب خود نشان می‌دهد که کدام کنش سبب آن احساس ویژه شده است و این احساس چگونه در چهره شخصیت داستان بازتاب یافته است. این کتاب را می‌توان با کودکان در گروه‌های سنی گوناگون از نوزاد تا کودک پیش دبستانی سهیم شد، با در نظر داشتن این نکته که ارتباط کودک در مراحل متفاوت زندگیش با این کتاب همسان نیست و بدون شک دریافت‌های گوناگونی از آن خواهد داشت.

فعالیت پیشنهادی برای کتاب قیافه های بامزه 

 

برگردان
نوشین اخلاقی
تهیه کننده
زهره قایینی
سال نشر
۱۳۸۵
نویسنده
Nicola Smee, نیکولا اسمی
ویراستار
شهرام رجب زاده
گروه سنی
فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۰ - ۲ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۳ - ۶ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۰ - ۲ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۳ - ۶ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۰ - ۲ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۳ - ۶ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۰ - ۲ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۳ - ۶ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۰ - ۲ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۳ - ۶ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۰ - ۲ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۳ - ۶ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۰ - ۲ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۳ - ۶ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۰ - ۲ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۳ - ۶ سال
Submitted by editor3 on