تغییرات آب و هوای کره‌ی زمین: افزایش کربن‌دی‌اکسید (مجموعه کتاب انرژی برای آینده)

عنوان لاتین
Earth Climate change: carbon dioxide overload

کتاب «تغییرات آب و هوای کره‌ی زمین: افزایش کربن‌دی‌اکسید» یک کتاب علمی اطلاعاتی برای آشنایی نوجوانان با تغییرات اقلیمی، عوامل موثر بر آن و راه‌های کنترل آن است.

نویسنده در این کتاب ابتدا مخاطب را با پدیده‌ی تغییرات اقلیمی، تاریخچه و ابعاد آن آشنا می‌کند و سپس به راه‌های کنترل آن می‌پردازد. کتاب «تغییرات آب و هوای کره‌ی زمین: افزایش کربن‌دی‌اکسید» این سرفصل‌ها را دارد: انرژی چیست، مصرف انرژِی، ردپای کربن ما چقدر است؟، انرژی و محیط زیست، استفاده از منابع انرژی پاک، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، جهانی فکر کنید بومی عمل کنید، زندگی پایدار، جزیره‌ی انرژی، به‌سوی یک جامعه‌ی سبز، مدرسه‌ی سبز، زندگی سبز در خانه، مشارکت شما!

در بخش پایانی کتاب، واژه نامه‌ای در نظر گرفته شده است که در آن واژه‌های تخصصی به کار رفته در کتاب شرح داده شده‌اند. نمایه‌ی کتاب نیز در انتهاب کتاب آورده شده است.

«جیمز باو» کانادایی است و به عنوان طراح شهری و کارشناس مدیریت داده‌ها کار خود را آغاز کرده است؛ اما علاقه‌اش به نویسندگی به تدریج او را به دنیای کتاب‌ها کشانده است. در میان آثار رمان و علمی اطلاعاتی او، تعدادی کتاب‌های کودک و نوجوان نیز وجود دارد.

کتاب «توسعه‌ی پایدار و زندگی پایدار: جوامع سبز» یکی از کتاب‌های مجموعه‌ کتاب «انرژی برای آینده» است. از این مجموعه عنوان‌های «مراقبت از کره‌ی زمین: تغذیه و زندگی سبز»، «ردپای کربن ما: گاهش گازهای گلخانه‌ای»، «انرژی زیست توده (بیومس): انرژی از مواد زیستی» و «تغییرات آب و هوای کره‌ی زمین: افزایش کربن دی‌اکسید» نیز به فارسی ترجمه و منتشر شده است.

در ترجمه‌ی کتاب متاسفانه اشتباه رایج در میان مترجمان دیده می‌شود. عبارت Climate change به معنای تغییرات اقلیمی است، نه آب و هوایی. آب و هوا معادل کلمه Weather است و پدیده‌ای روزانه است، اما اقلیم شرایط آب و هوایی است که در طولانی مدت بر یک منطقه حاکم است و تغییر اقلیم است که زیست گیاهان و جانورانی که طی سالیان دراز با آن اقلیم سازگار شده‌اند را مورد تهدید قرار می‌دهد. اما به دلیل اشتباه ترجمه، عبارت تغییرات آب و هوایی دیگر در ایران جا افتاده است.

گزیده‌هایی از کتاب

احتمالا درباره گرمایش جهانی چیزهایی شنیده‌اید؛ اما در حقیقت این پدیده باید دگرگونی در شرایط آب و هوای کره زمین نامیده شود. شاید مفهوم واقعی این عبارت برای شما این باشد که این پدیده را برای سیاره زمین زیان‌بار بدانید و ممکن است آن را در ارتباط با شیوه مصرف انرژی معنی کنید؛ اما موضوع پیچیده‌تر از آن است که فکر می‌کنید.

برگردان
مجید عمیق
سال نشر
1397
نویسنده
James Bow, جیمز باو
نگارنده معرفی کتاب
ویراستار
حورا رضایی (ویراستار ادبی), محمود امانی طهرانی (ویراستار علمی)
Submitted by skyfa on