فقط دخترها بخوانند (مجموعه کتاب هر چه باید درباره بلوغ بدانید)

عنوان لاتین
The girl’s body book, everything you need to know for growing up

کتاب «فقط دخترها بخوانند» به موضوع رشد کردن و نوجوانی می‌پردازد. دورانی هیجان‌انگیز با آزادی‌های جدید، دوستی‌های جدید، حتی لباس‌های جدید! اما با این‌همه چیزهایی در حال تغییر است: بدن، احساسات، روابط، و... و حتما پرسش‌های زیادی برای نوجوانان ایجاد می‌شود. این کتاب کمکی است برای رسیدن به پاسخ‌های درست.

کتاب «فقط دخترها بخوانند» جواب پرسش‌هایی است که دختران ممکن است پرسیدن آن‌ها برایشان چندان راحت نباشد. موضوعاتی که این کتاب به آن‌ها می‌پردازد عبارتند از: بهداشت، تغییرات بدن، ورزش، معلم‌ها، فشارهای گروه هم‌سالان و... . تمام مطالبی که در این کتاب درموردشان صحبت می‌شود، به شکلی کاملا صریح و دوستانه است، مانند: والدینی که باعث می‌شوند اعصابتان خرد شود، پسرهایی که توجه شما را به خودشان جلب کرده‌اند، دوستان صمیمی، تغییرات فیزیکی و عادت ماهانه، مدرسه و نمرات آن، تصویر کلی از بدن و تغذیه مناسب، تغییرات خلق‌وخو و سایر موضوعات احساسی. بخش‌هایی از کتاب که در مورد دوران دبیرستان، کار نیمه‌وقت و حتی تصمیم‌گیری در مورد شغل آینده  است، می‌تواند منبع خوبی برای کودکان در آستانه‌ی نوجوان برای رویاپردازی و گرفتن تصمیماتی برای آینده‌شان باشد.

خواندن این کتاب مصور سرگرم‌کننده و آموزنده است و تصویر لذت بخشی که از موضوع رشد کردن ارائه می‌دهد می‌تواند آن را تبدیل به یکی از کتاب‌های دوست داشتنی دختران در آستانه بلوغ کند.   

از مجموعه کتاب «هر چه باید درباره بلوغ بدانید» کتاب دیگری نیز با همین مضمون مراحل رشد و بلوغ با نام «فقط پسرها بخوانند» منتشر شده است. این کتاب به موضوعات بلوغ و تغییرات مختلفی که برای پسرها در طول رشد کردنشان اتفاق می‌افتد می‌پردازد. علاوه بر موضوعات جسمانی، موضوعاتی دیگری که در این کتاب به آن‌ها پرداخته شده است عبارتند از: مراقبت از خود در محیط مدرسه، بهداشت روانی‌، محدودیت‌های فردی و ارتباطات، مدیریت احساسات، ایجاد روابط دوستانه سالم و... .

«کلی دانهم» مدرک کارشناسی پرستاری دارد و کمدین و نویسنده چندین کتاب برای نوجوانان است.

«استیو بیورکمن» تصویرگر مجلات، کارت‌های تبریک است و تاکنون بیش از سی عنوان کتاب برای کودکان تصویرگری کرده است.

گزیده‌هایی از کتاب

اگر از قبل بدانی که چه تغییرهایی در بدنت رخ خواهد داد، برای رویارویی با اتفاق‌هایی که در پیش داری، آماده خواهی بود. شاید دوست داشته باشی روز تولدت غافلگیر شوی، اما وقتی صحبت از دوره بلوغ و تغییرات حاصل از آن به میان می‌آید، غافلگیر شدن اصلا جالب نیست.

برگردان
ندا شادنظر
تصویرگر
Steve Bjorkman, استیو بیورکمن
سال نشر
1398
نویسنده
Kelli Dunham, کلی دانهم
نگارنده معرفی کتاب
Submitted by skyfa on