پیشی در باغ گردش می‌کند

کتاب «پیشی در باغ گردش می‌کند» روایتی ساده و روان برای مطالعه در اولین سال‌های کودکی است. بنا به باور نظریه‌های سوادآموزی سنتی، سواد خواندن و نوشتن از سنی مشخص شروع می‌شود. اما برخلاف این دیدگاه، امروزه کارشناسان و روان‌شنا‌سان حوزه‌ی کودک باور دارند که مهارت یادگیری، از جمله خواندن، را می‌توان از بدو تولد آموزش داد. در دنیای امروز، سواد فقط به معنای خواندن و نوشتن نیست. در حقیقت، «سواد شکوفایی» به معنای تقویت کردن مهارت‌های چندگانه‌ی کودکان، مانند شنیدن درست واژگان، بیان درست کلمات، یادگیری مفاهیم و قابلیت تحلیل داده‌هاست.

«کتاب پیشی در باغ گردش می‌کند» جزو آن دسته کتاب‌هایی است که دقیقاً برای کودک در اولین سال‌های زندگی‌اش نوشته شده است. زهره قایینی، نویسنده‌ی کتاب، که خود پژوهشگر حوزه‌ی ادبیات کودک و به‌ویژه سواد شکوفایی است، در این کتاب سعی کرده است تا با کلمات ساده به توضیح امور روزمره و ابتدایی زندگی یک کودک بپردازد.

استفاده از مفاهیم ساده‌ای همچون تابش همه‌روزه‌ی آفتاب، جلب کردن ‌توجه کودک به رنگ‌ها، استفاده از نام‌های ساده‌ای همچون پرنده و پروانه و اشاره به مفهوم آب و تشنگی، گرچه همگی بسیار ساده به نظر می‌آیند، دقیقاً همان چیز‌هایی هستند که کودک برای شناخت محیط پیرامون خود در اولین سال تولدش به آن‌ها نیاز دارد.

استفاده از شخصیت و واژه‌ی «پیشی» به‌جای «گربه» نیز از دیگر نکات جالب این کتاب است که زهره قایینی به‌درستی از آن استفاده کرده است. گربه‌ها حیواناتی دوست‌داشتنی هستند که در محیط زندگی کودکان نیز به فراوانی دیده می‌شوند. آموزش مفاهیم ساده به کودکان از زبان حیوانی دوست‌داشتنی مانند گربه در سنین آغازین رشد، کاربردی‌تر و عملی‌تر به نظر می‌رسد. والدین با خواندن این کتاب برای کودکان به آن‌ها در شناخت خود و محیط پیرامون‌شان کمک می‌کنند. 

شیدرخ نصراله، تصویرگر کتاب، نیز با انتخاب تصاویری شاد و ساده، همراه با به‌کار‌گیری تنوع رنگی مناسب، کتاب را تأثیر‌گذارتر کرده است. دیدن رنگ‌ها در این دوره‌ی سنی با کمک ورق زدن کتاب می‌تواند به تقویت قوه‌ی بینایی کودک کمک کند. انتخاب تصاویر دوبعدی و تخت برای این گروه سنی نیز از دیگر امتیازات تصویر‌گری است.

از دیگر نکات جالب کتاب، قطع آن و مقوایی بودن آن است. قطع کتاب به شکل مربع و کوچک است. صحافی کتاب با لبه‌ی گرد هم از نظر امنیت مناسب است و هم از نظر بصری آن را کودکانه‌تر و دوست‌داشتنی‌تر کرده است. کودکان در این سن معمولاً دوست دارند به اشیا دست بزنند و آن‌ها را شناسایی کنند. مقوایی بودن کتاب باعث می‌شود که ورق زدن صفحات و نگهداری آن در دستان کوچک و بدون مهارت کودکی یک‌ساله بسیار راحت‌تر باشد. از این رو کتاب کاربردی‌تر است که خود نکته‌ای مثبت به شمار می‌آید.

گزیده‌هایی از کتاب

پیشی یک گربه‌ی خال‌خالی دوست‌داشتنی است. هر روز آفتاب که می‌تابد به باغ می‌رود. پیشی گل‌ها و پروانه‌ها را خیلی دوست دارد. پیشی در میان گل‌های رنگارنگ آبی، زرد و قرمز راه می‌رود و آن‌ها را می‌بوید.

تصویرگر
شیدرخ نصراله
سال نشر
۱۳۹۹
قالب کتاب
نویسنده
زهره قایینی
نگارنده معرفی کتاب
ژانر کتاب
Submitted by editor69 on