آموزش صنایع دستی و هنر به کودکان منجر به شناسایی استعدادهای آنان می‌شود

لیلا کفاش زاده، مدیر دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به حضور فعال این دفتر در نمایشگاه صنایع دستی تهران که ماه گذشته در حوزه صنایع دستی برگزار می‌شد، میزبانی از کودکان و نوجوانان را نویدبخش رویکرد مثبت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در آموزش کودکان دانست. او همچنین آموزش صنایع دستی و هنر به کودکان را راهی موثر برای شناسایی استعدادهای کودکان دانست.

لیلا کفاش زاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار سایت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در پیوند با آموزش صنایع دستی و هنر به کودکان گفت:

در طول برگزاری نمایشگاه کودکان در شاخه‌های گوناگونی مانند نقاشی پشت شیشه، معرق، چاپ سنتی، سفالگری با چرخ، بافت گلیم، تاپستری، خاتم‌کاری، ساخت اسباب‌بازی و عروسک‌های بومی آموزش دیدند و در روز پایانی نمایشگاه از سوی معاون صنایع دستی از کودکانی که اثار زیبایی در طول این یک هفته خلق کرده بودند، تقدیر شد.

وی با اشاره به این نکته که تمام این هنرها برای کودکان ساده و متناسب با سن آن‌ها برای یادگیری تغییر داده شده بود، افزود:

به عنوان نمونه در کارگاه چاپ به جای کلیشه‌های چوبی از کلیشه ابری استفاده شد چرا که دستان کوچک کودکان توان فشار دادن زیاد روی کلیشه‌های چوبی را ندارند. در کارگاه تاپستری هم از سوزن‌های پلاستیکی و دارهای کوچک در ابعاد ۱۰ در ۱۰ استفاده شده بود. در قسمت معرق نیز خطوط و نقوش ساده و قابل اجرا برای کودکان انتخاب شد تا بتوانند با دستان کوچک و نوآموزشان با اره مویی کار کنند. هنر زیبای نقاشی پشت شیشه نیز با شیشه‌های کوچک و طرح‌های ساده همراه با رنگ‌های شاد در اختیار کودکان قرار گرفت تا این هنر فراموش‌شده دوباره احیا شود.

آموزش قالیبافی

کفاش زاده درباره آموزش صنایع دستی و هنر در نمایشگاه صنایع دستی در بخش آموزش قالیبافی و خاتم اظهار داشت: در کارگاه خاتم‌کاری، قطعات کوچک عاج و استخوان جداگانه در اختیار کودکان قرار می‌گرفت تا آن‌ها بتوانند اشکال زیبای خاتم را در کنار هم قرار دهند. قسمت بافت گلیم و قالی نیز با دار کوچک پلاستیکی که یک شرکت خصوصی آن را تولید کرده بود به نام دارک به معنای دار کوچک به کودکان آموزش داده شد. این دار کوچک با رنگ‌های جذاب و شاد باعث ذوق کودکان شده و به خوبی تمام مراحل بافت گلیم و قالی را به آن‌ها آموزش می‌داد.

 

آموزش صنایع دستی به کودکان

 

کارگاه سفالگری با چرخ کوچک

به گفته وی، کارگاه سفالگری با چرخ کوچک و پرتابل و فضایی دوست‌داشتنی که با ابتکار استاد سفال طراحی شده بود یکی از جذاب‌ترین بخش‌های کارگاه بود، بازی با گل همیشه برای کودکان جذاب بوده و در عین لذت مهارت‌های دست ورزی آنان تقویت می‌شود.

این پژوهشگر در رابطه با زمینه آشنایی و ساخت اسباب‌بازی به ویژه اسباب‌بازی‌های بومی و سنتی اظهار داشت: در بخش ساخت اسباب‌بازی‌های قدیمی و دست‌ساز به کودکان چگونگی ساخت طبلک و آویز اسفندی آموزش داده و برای آن‌ها توضیح داده شد که کودکان چگونه در گذشته خودشان اسباب‌بازی درست می‌کردند. همچنین یک کارگاه استثنایی از ساخت عروسکی قدیمی و بومی متعلق به منطقه خراسان شمالی از سوی مدیر موزه عروسک و فرهنگ برگزار شد که مورد استقبال بسیاری از حاضران در نمایشگاه واقع شد.

 

آموزش صنایع دستی و هنر

 

مدیر دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در رابطه با برنامه قصه‌گویی و داستان‌سرایی برای کودکان گفت:

قصه‌گویی و داستان‌سرایی همراه با بازی و ریتم هم از فعالیت‌های این هفته غرفه ما بود. کودکان همیشه پای ثابت قصه‌ها هستند به همین دلیل قصه‌گویان مجرب شورای کتاب کودک داستان‌هایی از ادبیات کهن برای کودکان آماده کرده بودند.

کفاش زاده در پایان با اشاره به این نکته این نمایشگاه در واقع یک شروع برای آشنایی کودکان با هنرهای سنتی و صنایع دستی زیبای کشورشان بود، گفت: اینکه کودکان برای ساعت‌ها پای دار کوچک قالی می‌نشستند و یا با صبوری گل شاه‌عباسی را نقاشی می‌کردند مایه شگفتی خانواده‌هایشان بود چون به گفته والدینشان همین کودکان در خانه علاقه‌ای به این امور ندارند.

او افزود: بنابراین می‌توان گفت که آموزش صنایع دستی و هنر و شناخت محیط پیرامون به کودکان کمک می‌کند تا استعدادها و توانمندی‌های ذاتی خود را بشناسند.

گفتنی است بیست و هشتمین دوره نمایشگاه ملی صنایع دستی از یکم تا هفتم شهریورماه ۱۳۹۶ در تهران برگزار شد.

 

منبع
http://www.richt.ir/Portal/Home/ShowPage.aspxعکس اصلی خبر از خبرگزاری ایرنا
Submitted by editor71 on