انتشار ویژه‌نامه کتاب و ادبیات کودک و نوجوان نشریه فصل نو

ویژه‌نامه کتاب و ادبیات کودک و نوجوان نشریه فصل نو با مصاحبه‌هایی با دبیر شورای کتاب کودک و رئیس هیئت مدیره انجمن دوستداران ادبیات کودک و نوجوان و فرهاد حسن زاده منتشر شد. فصل نو نشریه شرکت فرهنگی هنری مطبوعاتی پیام اصفهان زیباست و در شماره ۱۳ مهرماه ۱۳۹۷ با توجه به روز جهانی کودک و هفته‌ ملی کودک ویژه‌نامه‌ خود را به کتاب و ادبیات کودک و نوجوان اختصاص داده است.

در سرمقاله‌ این ویژه‌نامه به آسیب‌شناسی فعالیت‌های متولیان ادبیات کودک و مطالعات کودکی اشاره شده است. از این رو، با توجه به جریان‌ها و آسیب‌شناسی فعالیت‌های متولیان کودک و نوجوان، ویژه‌نامه روزنامه‌ اصفهان زیبا در این شماره تلاش کرده است تا در روز جهانی و هفته‌ ملی کودک به مسائل و موضوعات زیرمجموعه‌ کتاب و ادبیات کودک و نوجوان بپردازد.

در این ویژه‌نامه به جای گفتن از فیلم‌ها و انیمیشن‌های نوستالژی زمان خود تلاش شده است از فعالیت‌های نهادهای متولی رشد کتابخوانی در میان کودکان و نوجوان گفته شود تا پیوند دوباره‌ای میان دنیای کودکی و ادبیات کودک و نوجوان برقرار شود. در این شماره همچنین تلاش شده است با دو طراح و برنامه‌ریز و دو نویسنده‌ عمیق در حوزه‌ ادبیات کودک و نوجوان گفت‌و گو شود. در صفحات نخست پریسا افتخاری با رویکردی دلسوزانه از تلاش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای رشد کتابخوانی و اجرای طرح‌هایی که گاه موفق و گاه ناموفق بوده‌اند، سخنی نوشته است و با نگاه موشکافانه‌ی خود به آسیب‌شناسی آن‌ها پرداخته است. نهادی دیگر که ۵۷ سال همواره برای رشد کودکان ایران زمین تلاش کرده است شورای کتاب کودک است. این ویژه‌نامه صفحاتی را به گفت و گو با نوش آفرین انصاری انجام داده و از رویکرد این نهاد مدنی و اهدافش سخن گفته است.

از دیگر متولیان رشد کودکان و نوجوانان این مرز و بوم انجمن دوستداران ادبیات کودک و نوجوانان است که  نهضت قریشی نژاد، رئیس هیئت مدیره این نهاد است. او در صفحات این ویژه‌نامه به از روند شکل‌گیری این نهاد و اهداف آن و نیز تجربه‌های ناب این انجمن می‌گوید.

در ادامه گفت و گویی با دو نویسنده‌ ادبیات کودک و نوجوان، فرهاد حسن‌زاده و جمال الدین اکرمی آمده که خواندن آن خالی از لطف نیست.

در دیگر صفحه‌های این ویژه‌نامه به آسیب‌شناسی ترجمه‌ ادبیات کودک، معرفی مختصری از جوایز ادبی ادبیات کودک و نوجوان، جدی گرفتن مخاطبان کودک در هنگام نگارش کتاب برای کودکان و اهمیت کار نویسندگی حرفه‌ای برای کودکان اشاره شده است.

این ویژه‌نامه خبر از اتفاق مبارکی هم داده است و آن امضای میثاق‌نامه حقوق کودک از سوی شهردار اصفهان است و این که از این پس اصفهان پایتخت شهر دوستدار کودک خواهد بود.

علاقمندان می‌توانند ویژه‌نامه کتاب و ادبیات کودک و نوجوان نشریه فصل نو را از بخش پیوست دریافت کنند.

فصل نو

نویسنده
بهار اشراق
Submitted by editor3 on