اژدهای عینکی کله اره‌ای

کتاب «اژدهای عینکی کله اره‌ای» داستان تصویری پسرکی است که حوصله‌اش سررفته. اسباب‌بازی‌هایش برایش تکراری شده‌اند و می‌خواهد یک اژدها داشته باشد. پس کیسه‌اش را برمی‌دارد و توی خانه راه می‌افتد. از هر گوشه و اتاقی چیزی برمی‌دارد و دوباره به اتاقش برمی‌گردد.

اژدهایش را می‌سازد و دوباره توی خانه راه می‌افتد. اما این بار تنها نیست. او یک اژدها با خودش دارد. اصلا دیگر پسرکی وجود ندارد. حالا یک اژدها در خانه راه افتاده. پسرک بار اول که تنهایی سراغ خواهر، مادر و پدرش رفته تا برای ساختن اژدهایش چیزکی بردارد هر کدام سرش غر زده‌اند که چرا مزاحم‌شان شده؛ نگفتم اینجا نیا! نگفتم توی دست و پام نباش! نگفتم سر و صدا نکن!

اما بار دوم چه؟ این بار خواهری که سرش لای کتاب‌ها گم شده، مادری که درگیر کارهای خانه است و پدری که در کارگاهش مشغول تعمیر وسایل است، چه واکنشی نشان می‌دهند؟ اصلا اژدها را می‌بینند؟ پسرک را چه؟ پسرک فقط خواسته یک اسباب بازی تازه داشته باشد یا هدف دیگری دارد؟ به هدفش می‌رسد؟ اگر امروز به هدفش رسید روزهای دیگر چه؟

روی جلد کتاب «اژدهای عینکی کله اره‌ای» نشانی طلایی وجود دارد با عنوان برگزیده مسابقه و کارگاه خلق کتاب تصویری که گویای این مطلب است که در روند تولید کتاب نویسنده و تصویرگر در کنار هم و زیر نظر اساتید، خلق اثر را پیش برده‌اند. فریم‌هایی با رنگ‌های گرم و زنده که در آن از جزییات غیرضروری اجتناب شده، جهان ذهنی و عینی پسرک شخصیت اصلی را به خوبی تصویر کشیده و به نظر می‌رسد توانسته از عهده‌ کامل کردن متن و قصه‌ جذاب و خواندنی کتاب بر بیاید.

کتاب «اژدهای عینکی کله اره‌ای» داستانی است از زاویه دید کودک امروزی. کودکی که انواع و اقسام اسباب‌بازی‌ و سرگرمی‌ها در اختیارش قرار می‌گیرد و به بیان دقیق‌تر با این وسایل محدود و محاصره می‌شود، تا بزرگترها بتوانند به کارهایشان برسند. کودکی که با وجود هزینه‌های بالایی که برای آموزش، سرگرمی و نیازهای دیگرش می‌شود تنهایی را بیش از کودک نسل قبل خود احساس می‌کند. او توجه خواهر، برادر و از همه مهم‌تر پدر و مادرش را طلب می‌کند و در نهایت با پناه به عالم خیال و رویا دست به خلاقیت می‌زند تا هم خودش را از تنهایی نجات دهد و هم دیگران را به توجه بیشتر به خود و دنیایش فرابخواند.

کتاب «اژدهای عنیکی کله اره‌ای» در فهرست لاک پشت پرنده با نشان ۵ لاک پشت قرار گرفته و در دومین سالانه هنر طراحی کتاب، نشان شیرازه، به عنوان اثر شایسته تقدیر معرفی شده است.

 

گزیده‌هایی از کتاب

پسرک نشست روی اژدها و گفت:
بزن برویم!
اژدها گرسنه‌اش بود. گفت:
اگر بروی توی شکمم، بیشتر به تو خوش می‌گذرد.
پسرک با خودش فکر کرد:
چه پیشنهاد بامزه‌ای!
و رفت توی شکم اژدها!

تصویرگر
مریم یکتافر
سال نشر
۱۳۹۴
نویسنده
حمید اباذری
نگارنده معرفی کتاب
گروه سنی
فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان ۳ - ۶ سال فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان ۷ - ۹ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۳ - ۶ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۷ - ۹ سال فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان ۳ - ۶ سال فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان ۷ - ۹ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۳ - ۶ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۷ - ۹ سال فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان ۳ - ۶ سال فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان ۷ - ۹ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۳ - ۶ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۷ - ۹ سال فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان ۳ - ۶ سال فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان ۷ - ۹ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۳ - ۶ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۷ - ۹ سال
Submitted by editor3 on