برنامه‌های هفته ملی کودک سال ۱۳۹۷

شنبه ۱۴ مهر هفته ملی کودک با شعار «آینده را باید ساخت» آغاز می‌شود.

روزهای هفته ملی کودک امسال به ترتیب روز «کودک، خانواده، سبک زندگی ایرانی اسلامی»، روز «کودک، محیط زیست و میراث فرهنگی»، روز (روز جهانی کودک) «کودک، صلح، بازی و نشاط»، روز «کودک، رسانه و ارتباطات»، روز «کودک، آموزش، سلامت و ایمنی»، روز «کودکان با نیازهای ویژه، فرصت‌های برابر» و روز «کودک، کتاب و فرهنگ مطالعه» نام گرفته است و نهادها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی و سازمان‌های مردم نهاد براساس موضوع هر روز برنامه‌های مختلفی را برای کودکان تدارک دیده‌اند.

در ادامه برنامه برخی نهادها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی و سازمان‌های مردم نهاد ارائه می‌شود:

شورای کتاب کودک با مروجان کتاب‌خوانی‌اش در این جشن ملی حضور دارد و متناسب با روز‌های هفته بهترین کتاب‌های کودک را همراه با بازی و فعالیت به کودکان ارائه خواهد داد.

برنامه کتابخوانی و قصه‌گویی شورای کتاب کودک در هفته ملی کودک به قرار زیر است:

  • شنبه ۹۷/۷/۱۴ روز کودک و خانواده، سبک زندگی ایرانی اسلامی: «خرس کوچولو ودرخت آرزوها» ، «حالانه بچه»،  قصه‌گویی میهمان‌های ناخوانده
  • یکشنبه۹۷/۷/۱۵ روزکودک، محیط زیست و میراث فرهنگی:«آبی کوچولو»، «جنگل مال همه است»،«ترکمن ها»، آموزش ساخت عروسک باران خواهی
  • دوشنبه ۹۷/۷/۱۶روزکودک، صلح، بازی و نشاط: بلندخوانی کتاب‌های «جنگ سیب»، «چتری با پروانه های سفید»، «کارزار کره»، «بازی‌های روز چهارشنبه»
  • سه شنبه۹۷/۷/۱۷ روز کودک، رسانه و ارتباطات بلندخوانی کتاب های «اینترنت یک گودال است»، «این یک کتاب است»
  • چهارشنبه۹۷/۷/۱۸ روز کودک، آموزش، سلامت و ایمنی بلندخوانی کتاب‌های «آیا شما هم رازی دارید؟»، «من همه را دوست دارم، اما...»، «چرا باید دست‌هایم را بشورم وقتی کثیف نیستند»، «چرابه بیمارستان می روم»
  • پنج شنبه۹۷/۷/۱۹ روز کودکان با نیازهای ویژه، فرصت‌های برابر بلندخوانی کتاب های «رویای امانوئل»، «سوزان می خندد»، «هفت اسب هفت رنگ»، «زال و سیمرغ»
  • جمعه۹۷/۷/۲۰روز کودک، کتاب و فرهنگ مطالعه بلندخوانی کتاب های «روباه به کتابخانه می رود»، «باسترخرگوشه عاشق کتاب خواندن است»

دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث فرهنگی نیز چند سالی است که در این ایام حضور فعال دارد و در ادامه سیاست‌های سال‌های گذشته امسال نیز ضمن ارائه مشاوره به موزه‌ها در امر برنامه‌ریزی، در برگزاری برنامه‌های این هفته با دیگر نهادها و سازمان‌ها مشارکت دارد.  

موزه فرش نیز در این ایام میزبان شورای گسترش فرهنگ صلح خواهد بود. برنامه‌های موزه فرش شامل :

  • روز شنبه  ۱۴ مهر ماه: مراسم گشایش نمایشگاه نقاشی کودکان موسسه رویش نهال جوان، با موضوع محیط زیست و صلح، تحلیل جایگاه محیط زیست و صلح در نقاشی‌‌های کودکان، نمایش، بازی، و کارگاه نقاشی ویژه کودکان ،
  • روز دوشنبه ۱۶ مهر ماه: بررسی تطبیقی پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک و لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان، نگاهی به نقش رسانه‌ها در بازتولید خشونت، رونمایی از فصلنامه «وَ‌ صُلح»، ارگان رسانه‌ای شورای گسترش فرهنگ صلح برای کودکان
  • پنجشنبه، ۱۹ مهر‌ ماه: همایش کودک با نیازهای ویژه و صلح، ، بررسی شیوه‌های آموزش کودکان دیرآموز، یک تجربه؛ روایتی مادرانه‌ از آموزش فرزند دیرآموز، رونمایی از کتاب پسر دیرآموز من تالیف مهوش کیان ارثی

برنامه های موزه فرش از ساعت ۱۴ تا ۱۶ بعد از ظهر برای علاقه مندان برگزار می‌شود.

موزه صلح تهران هم که در یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین بوستان‌های تهران (پارک شهر) واقع شده است، برای این روز برنامه‌های گوناگونی همچون كارگاه شناخت احساسات، آموزش کاغذ و تا (اوريگامي) و پخش كليپ سرود صلح جهاني توسط دانش‌آموزان دبستاني مدرسه تقوا با همكاري مهد حديث را در نظر گرفته است.

موزه عروسک‌های ملل افزون بر بازدید در هفته کودک در روز جمعه ۲۰ مهر ماه ویژه برنامه‌ای برای کودکان ۴ تا ۱۵ سال از ساعت ۱۴ الی ۱۸  در نظر گرفته است. این برنامه شامل ساخت عروسک، ساخت اسباب‌بازی، قصه‌گویی و نمایش خلاق خواهند بود.

موزه عروسک و اسباب بازی کاشان نیز در این ایام دو برنامه جذاب برای کودکان در نظر گرفته است. برنامه اول به نام کارگاهی است به نام «الاکلنگ و تیشه» در روز دوشنبه ۱۶ مهر برگزار می‌شود. در این برنامه کودکان با معماری سنتی ایران آشنا می‌شوند و همراه با بازی و سرگرمی ساختن تزییناتی مربوط به معماری را می‌آموزند. برنامه بعدی در روز چهارشنبه ۱۸ مهر که به نام آموزش، سلامت و ایمنی است، کودکان با یکی از کوهنوردان بزرگ ایران آشنا می‌شوند.

خانه موزه بتهون نیز برای کلیه کودکان (زیر ۱۸ سال) در روز جهانی کودک ، ۱۶ مهر ماه از ساعت ۱۶ تا ۲۱ برنامه های متنوعی همچون: بازی، موسیقی، قصه گویی در نظر گرفته است .

مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد کارگاه‌های متنوعی از ۱۶ تا ۱۸ مهر ماه در محوطه ضلع شرقی کاخ ملت برای کودکان در نظر گرفته است. واحد حفاظت و مرمت آثار و تزیینات وابسته به معماری مجموعه سعدآباد برنامه‌های زیر را برای کودکان در نظر گرفته است:

کارگاه آموزش مرمت سفال، با میکروسکوپ به اشیا تاریخی نگاه کنیم، آموزش نوشتاری خطوط میخی و باستانی بر الواح گلی،ایستگاه مشاهده پرندگان و تنوع زیستی باغ سعدآباد با دوربین تلسکوپی، نمایش فیلم از تنوع زیستی جانوران و پرندگان باغ سعدآباد، تور پیاده روی تنوع زیستی باغ سعدآباد از مسیر کاخ ملت تا بازدید از موزه برادران امیدوار همراه با بخش‌های آموزشی، نقاشی طوماری محوطه‌ای بر روی پارچه با موضوع «چگونه از آثار تاریخی نگهداری کنیم»، معرفی تصویری آسیب‌های انسانی بر آثار تاریخی همراه با آموزش جلوگیری از آن، معرفی هنر فرش ایرانی، معرفی عملی رنگرزی الیاف فرش ایرانی، عروسک سازی با الیاف فرش بافی ، آموزش عملی بافت فرش، نمایش عروسکی فرش روی دار قالی ،رنگ و نقطه گذاری بر روی نقش فرش توسط کودکان، تکمیل پازل ۶ متر مربعی محوطه‌ای نقش فرش ایرانی توسط کودکان .

در بخش مرکز برنامه‌ریزی هدفمند کودک و نوجوان شاهد برنامه‌هایی همچون: نمایشگاه عروسک‌های موزه‌ای، نمایشگاه لوازم آموزشی موزه‌ای، کارگاه قصه‌خوانی، اکران انیمیشن و مراسم پرواز بادکنک‌ها با آرزوهای میراثی کودکان خواهیم بود.

موزه پوشاک سلطنتی نیز برنامه‌های جذابی همچون پارچه سازی با الیاف پشم، ابریشم و پنبه، اکوپرینت (چاپ و رنگ‌آمیزی با استفاده از برگه، گیاهان، میوه و شاخ و برگ‌های موجود در سعدآباد، چاپ و نقوش سنتی ایران به سبک قلمکار بر روی پارچه، دوخت نقوش سنتی ایران بر روی پارچه با الیاف طبیعی، چاپ نقوش سنتی ایرانی با استفاده از رنگ‌های طبیعی و گیاهان موجود بر روی پارچه گشت در مجموعه و جمع‌آوری گونه‌های دارای رنگدانه برای کودکان در نظر گرفته است.

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران نیز در این ایام برنامه‌هایی را برای کودکان  در نظر گرفته است از جمله نمایش فیلم‌های «دوج» و «لکنت» و برگزاری کارگاه‌های جذابی همچون شاهنامه‌خوانی، کمپ غارنشینی، ایستگاه نقاشی و باستان‌شناسی.

در این مجموعه همچنین برنامه‌هایی را با موضوع کودک برای مخاطبان بزرگسال در نظر گرفته است از جمله برگزاری نمایشگاه‌‌های مختلف همچون «یاد کودکی، روایت من»، رونمایی اثر «روایت‌خوانی بر اساس اثر کالدر» و اثر خطی «داستان‌هایی برای کودکان» و همچنین تابلوی «واقعه کربلا» و نشست‌های تخصصی با عناوین «موزه، کودک، تجربه»، «کودک و ادبیات و حفاظت از میراث فرهنگی» (با همکاری انجمن حمایت از کودکان کار).

برنامه‌های مجموعه نیاوران از تاریخ ۱۶ – ۲۲ مهر قابل ارائه خواهد بود.

سالن آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب نیز در این هفته از ساعت ۹ صبح تا ۱۹ عصر با برنامه‌های متنوع میزبان کودکان و خانواده‌هاست.

موزه ملک نیز با باغ قصه‌ها، کارگاه ضرب سکه، کارگاه تذهیب، نمایش ناصرالدین شاه، نمایش امیز قلمدون، نمایش کمال الملک، کارگاه شناخت و طبقه‌بندی آثار کمال‌الملک، کارگاه هندسه در هنر اسلامی و کارگاه خطوط اسلامی میزبان کودکان است.

   

 

نویسنده
لیلا کفاش‌زاده
Submitted by editor3 on