توصیه‌هایی برای آموزش زبان از راه مطالعه به کودکان

عنوان لاتین:
10 conseils pour favoriser l’apprentissage de la langue par la lecture

در این نوشته می‌خواهم شما را به خواندن روزانه کتاب برای کودکتان تشویق کنم. انتخاب کتاب و استفاده از آن به‌عنوان یک منبع دیداری، یکی از ساده‌ترین روش‌های آموزش زبان است.

چراکه:

- کتاب‌ها بسیار در دسترس هستند. وقتی در خانه کتابی ندارید می‌توانید بدون هزینه آن را از کتابخانه نزدیک محل زندگی خود امانت بگیرید.

- تنوع موضوعات به حدی زیاد است که شما به راحتی می‌توانید کتاب‌هایی را بیابید که مورد علاقه کودکتان باشد؛ کتاب‌هایی رنگارنگ با تصاویری زیبا و شکل‌هایی جذاب.

- اگر کودکتان خواندن را دوست ندارد، می‌توانید کتاب‌هایی ویژه برای او تهیه کنید تا شوق او بیدار شود.

علاقه به مطالعه، همان علاقه به یادگیری است که در طول زمان و از همان نخستین سال‌های زندگی شکل می‌گیرد. کودک خود را به خواندن تشویق کنید یا برای او داستان بخوانید، این کار یکی از بهترین روش‌های رشد تخیل کودک است و نیز می‌تواند راهی برای آموزش زبان به او باشد، مهارت او را در کاربرد زبان بالا ببرد و دایره واژگان او را بهبود بخشد. به این روش است که کودکان می‌آموزند که نسبت به دنیای اطراف خود کنجکاو باشند و روحیه نقد در آن‌ها پرورش می‌یابد. در عین حال، مطالعه یک تفریح محسوب می‌شود که آرام‌کننده است.

بنابراین، نهادینه کردن مطالعه و عشق به آن بسیار ارزشمند است و موفقیت تحصیلی و نیز موفقیت در زندگی شخصی کودکتان را تضمین می‌کند.

 

کتابخوانی با کودک

 

ده توصیه برای هیجان‌انگیز کردن کتاب و آموزش زبان هنگام خواندن

  • یک قصه‌گو یا بازیگر باشید

با هیجان کتاب را بخوانید و از تن صدای مناسب متن استفاده کنید: گاهی خیلی آرام بخوانید، گاهی صداهایی دربیاورید و صدایتان را برای هر شخصیتی عوض کنید. مهم این است که قصه‌گویی شما پرشور باشد تا توجه کودکتان جلب شود و گاهی او را بخنداند، بلرزاند و هیجانات او به قلیان دربیاورد.

 

  • کتاب را ورق بزنید و تصاویر را ببیند

تصاویر کتاب را با کودکتان ببینید و برایش درباره آن پرسش‌هایی طرح کنید. این پرسش‌ها باعث می‌شوند که داستان را خوب متوجه شود. می‌توانید با توجه به سن کودک پرسش‌های ساده یا پیچیده بپرسید. به‌عنوان نمونه: شخصیت اصلی داستان کیست؟ چه مشکلی برای او پیش آمد؟ چرا فلان ماجرا پیش آمد؟ به نظرت بعد چه می‌شود؟

 

  • از عروسک استفاده کنید

می‌توانید برای قصه‌گویی از عروسک‌هایی استفاده کنید که جای شما حرف بزنند و صدایتان را هم عوض کنید.

 

  • داستان را با تکیه بر کلمات مهم بخوانید

کلمات جدید باعث آموزش زبان و بهبود دایره واژگان کودک شما می‌شود. از او بپرسید که آیا تمام لغات را می‌شناسد و اگر نمی‌شناخت، برای او توضیح دهید.

 

  • هنگام خواندن داستان، پرسش‌هایی را طرح کنید

برای اینکه مطمئن شوید که کودک داستان را دنبال می‌کند و خوب متوجه شده است، سؤالاتی بپرسید: چه کسی؟ چطور؟ چرا؟ چه وقت؟ ...

 

  • بعد از خواندن قصه، یک بازی مرتبط با قصه انجام دهید

برای مثال اگر شخصیت داستان یک فیل است، یک تصویر از فیل به کودک بدهید تا رنگ کند، یا شخصیت فیل را در اینترنت بیابید و پرینت بگیرد و کودک را پشت آن بنشانید. این فعالیت بدنی اندک می‌تواند خستگی او را از تن بیرون کند.

 

آموزش زبان به کودکان

 

 

  • درباره موضوع داستان، نمونه‌ای در زندگی واقعی بیابید.

اگر تصاویر یا موضوع داستان، شما را به یاد کاری می‌اندازد که تازگی انجام داده یا مورد مشابهی که در زندگی با آن مواجه شده‌اید، درباره آن حرف بزنید. مثلاً چه چیزی را در این ماجرا بیشتر و چه چیزی را کمتر دوست دارد.

 

  • این کتاب را به کتابی ربط دهید که در گذشته خوانده‌اید و شباهت‌هایی با هم دارند

اگر کتاب با کتاب دیگری که به تازگی خوانده‌اید به نحوی مرتبط است، درباره شباهت‌ها و تفاوت‌های این دو کتاب با یکدیگر گفت‌وگو کنید.

 

  • تکرار قسمتی از آموزش زبان است.

آن قسمت از داستان که کودکتان دوست دارد، تکرار کنید. کاملاً مشخص است که کدام قسمت است، همان قسمتی که او می‌خواهد دوباره بخوانید.

 

  • از کودک خود بخواهید تا داستان را تعریف کند

زمانی که کودک شما به خوبی با داستان آشنا شد. از او بخواهید با دیدن تصاویر، داستان را تعریف کند یا حتی داستانی جدید خلق کند. داستان ساختن از روی تصاویر راه خوبی است برای والدینی که نمی‌خواهند داستان بخوانند.

در پیوند با این مقاله بیشتر بخوانید:

برگردان:
بهاره بهداد
Submitted by editor71 on