اهدا جایزه ترویج کتابخوانی ایبی-آساهی ۲۰۱۸ به پروژه‌ای برای تولید کتاب برای کودکان نابینا

جایزه ترویج کتابخوانی ایبی-آساهی ۲۰۱۸ از بین ۱۷ نامزد دریافت این جایزه به پروژه «انگشتان رویابین» تعلق گرفت. این پروژه در سال ۱۹۳۳ در پاسخ به کمبود کتاب‌های مصور لمسی برای کودکان در فرانسه، اروپا و سراسر جهان شکل گرفت.

ایده شکل‌گیری پروژه «انگشتان رویابین» این بود که کتاب‌های مصور لمسی تولید شود که از نظر کیفی با کتاب‌های مصور تولید شده برای کودکان بینا برابر باشد. هدف تولید کتاب‌هایی بود که در زندگی اجتماعی کودکان نابینا نقش حیاتی دارند. هدف این بود که کودکان نابینا بتوانند کتاب‌هایشان را در همان مکان‌های فرهنگی که کتاب‌های کودکان بینا وجود دارد یعنی مکان‌هایی مانند کتابخانه‌های مدرسه و عمومی پیدا کنند.
پروژه «انگشتان رویابین» را معلمی به نام فیلیپ کلادت و گروهی از والدین در فرانسه آغاز کردند. معلم‌ گروه با ابزار موجود از یک عنوان از این کتاب‌ها ۱۰۰ نسخه تولید کرد که والدین، معلمان، کارشناسان و کتابداران بسیار از آن استقبال کردند. این موفقیت نشان داد که برگزاری یک کارگاه برای تولید این گونه کتاب‌ها نیاز است. به دلیل ماهیت پیچیده این کتاب‌ها، از لحاظ طراحی و حجم زیاد کار دستی که برای تولید این کتاب‌ها لازم است و بازار کوچک این کتاب‌ها هنوز هم تولید این کتاب‌ها برای ناشران خصوصی کوچک غیرممکن است و به صرفه نیست. برای حل این مشکل، گروه یک مدل روش‌ تولید بر اساس اقتصاد اجتماعی و همبستگی ایجاد کرد.

یکی از اهداف پروژه برنده جایزه ترویج کتابخوانی ایبی-آساهی ۲۰۱۸ این است که والدین، معلمان، مربیان، تصویرگران و دیگر کارشناسان را به اهمیت کتاب‌های مصور لمسی حساس کند و آن‌ها را به تولید کتاب‌های لمسی زیبا تشویق کند. و یکی دیگر از هدف‌های مهم این پروژه، تشویق به ادغام کودکان نابینا در مدارس از طریق برگزاری کارگاه‌های آموزشی است. با تحقیقاتی که این گروه با همکاری دانشگاه‌ها انجام داد دانش بیشتری برای درک اختلالات بینایی و مزایای ملموس و نامحدود این کتاب‌ها به دست آمده است. شگل‌گیری مشارکت‌های بین‌المللی، انتشار بیشتر کتاب‌های مصور لمسی و کاهش هزینه‌های انتشار این گونه از کتاب‌ها باعث شده است که پروژه «انگشتان رویابین» به یکی از اهداف اصلی‌اش که ساختن کتاب‌های مصور لمسی مقرون به صرفه حتی در فقیرترین جوامع است دست پیدا کند.

پروژه «انگشتان رویابین»، برنده جایزه ترویج کتابخوانی ایبی-آساهی ۲۰۱۸،  در ۲۴ سال گذشته نه تنها فعالیت خود را ادامه داده، گسترش هم یافته است و ایده‌ها و دانش خود را از طریق ایجاد مشارکت‌های جهانی در سراسر فرانسه، اروپا و جهان پخش کرده است.
پروژه «انگشتان رویابین» به بالا بردن کیفیت و کمیت کتاب‌های مصور لمسی در سراسر جهان کمک کرده است و دسترسی به کتاب‌ و خواندن برای همه کودکان را بهبود بخشیده است.

هیات داوران جایزه ایبی- آساهی سال ۲۰۱۸ مینژو ژانگ (چین)، هاسمیک چاهینیان (فرانسه)، زهره قایینی (ایران)، ماریا کریستینا ورگاس (مکزیک)، سانجیدما جمبا (مغولستان و فرید هوردون (بریتانیا) بودند.

جایزه ایبی – آساهی برجسته ترین و معتبرترین جایزه ترویج کتابخوانی در جهان از سال ۱۹۸۶ در کنگره بین المللی ادبیات کودکان در توکیو با پشتیبانی مالی بنیاد روزنامه آساهی –شیمبون ژاپن به دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان پیشنهاد شد و در سال ۱۹۸۸ نخستین جایزه خود را به سازمان غیردولتی بانکو دلیبرو از ونزوئلا اهدا کرد. از آن پس جایزه ایبی – آساهی سال به سال بر اعتبار خود در دنیای ترویج کتابخوانی افزود، چنان که امروزه یگانه جایزه معتبر جهانی در زمینه ترویج کتابخوانی به شمار می‌رود. در سال ۲۰۱۶ برنامه «با من بخوان» موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان از ایران توانست این جایزه معتبر جهانی را از آن خود کند.

نویسنده
شبنم عیوضی
Submitted by editor3 on