داستان خرگوش کوچولو

عنوان لاتین
The tale of peter Rabbit

یک روز صبح خانم خرگوش پیر به بچه هایش گفت: عزیزان من! شما فقط می توانید به مزرعه های اطراف بروید یا تا آخر این جاده بدوید. اما یادتان باشد که به باغ آقای مک‌گرگور نباید بروید. در آن جا برای پدرتان حادثه دردناکی اتفاق افتاد؛ خانم مک‌گرگور از او یک ساندویچ خرگوش ساخت.»

سه تا از بچه خرگوش ها به حرف مادر خود گوش دادند و مشغول تمشک چینی شدند، اما یکی از آن ها به نام دُم کاکلی نتوانست بر کنجکاوی خود غلبه کند و به باغ آقای مک‌گرگور رفت. در آن جا مقدار زیادی از سبزیجات تازه را خورد و چندین بار نزدیک بود که آقای مک‌گوگور اورا بگیرد. دم کاکلی در حین فرار از باغ، دریافت که راه خانه را گم کرده و دیگر کارش تمام است. او کفش ها و لباس خود را گم کرد و با کمک پرنده ها و موش کوچولو توانست راه خانه را پیدا کند. در خانه نیز حال چندان خوشی نداشت و زمانی که خواهر و برادرانش مشغول خوردن کیک کشمش و تمشک بودند او به دلیل دل درد باید در رختخواب می ماند و جوشانده می خورد.

داستان کتاب، ساده، روان و بسیار پر هیجان است که با تصاویری دقیق و واقع گرایانه همراه شده است. تصاویری ظریف که با آبرنگ کار شده اند و در آن حیوانات، گیاهان و فضای مزرعه به درستی و با جزئیات بسیار به نمایش در آمده اند. قطع کتاب کوچک است و به همین دلیل استفاده و در دست گرفتن آن برای کودکان آسان تر است.

متن کتاب از کنجکاوی ها و نافرمانی های کودکانی سخن می گوید که خود میل دارند تا همه چیز را تجربه کنند و در این راه تمامی خطرات را به جان می خرند، هرچند که پایان کار چندان هم خوش آیند نباشد. داستان حاوی پیامی اخلاقی است مبنی بر گوش دادن به حرف بزرگترها اما این پیام را هنرمندانه و نامحسوس بیان می کند.

گره‌های این داستان بهانه‌ای برای تشویق کودکان به گفت و گو و به بوته آزمایش گذاشتن قضاوت اخلاقی آنان فراهم می آورد. سؤالاتی نظیر: تا چه میزان باید به حرف بزرگترها گوش داد؟ تا چه حد می‌توان از نصایح دیگران پیروی کرد؟ در چه زمانی حق داریم به حرف دیگران گوش ندهیم؟ آیا شما تا به حال کسی را از انجام کاری منع کرده‌اید؟ چرا؟ اگر آن‌ها به توصیه شما توجه نکنند عصبانی می‌شوید؟ چرا؟ چرا دیگران مارا از انجام برخی کارها منع می‌کنند؟ چه کسی حق دارد که به ما امر و نهی کند؟ و بسیاری سؤالات دیگر که بنا به سن و قدرت درک و استدلال کودک می توان طرح کرد.

داستان خرگوش کوچولو (پیتر ربیت) یکی از محبوب‌ترین کتاب‌های تصویری کودکان است. این کتاب که نویسنده و تصویرگر آن خانم بئاتریکس پاتر است برای اولین بار با همین قطع کوچک در سال ۱۹۰۲ به چاپ رسیده است. و تا کنون بارها و بارها تجدید چاپ شده و برنامه ها تلویزیونی، نمایش‌ها و باله‌های بسیاری نیز بر مبنای آن ساخته شده است. نخستین ترجمه فارسی از «داستان پیتر خرگوش» با نام «داستان چهار خرگوش» از سوی بنگاه استرلینگ در سال ۱۳۳۹ منتشر شده است.

برگردان
طاهره آدینه پور
تصویر اضافی
تهیه کننده
فعالیت‌های پیشنهادی: ویکتوریا فاتحی
سال نشر
۱۳۸۳
نویسنده
Helen Beatrix Potter , هلن بئاتریکس پاتر
نگارنده معرفی کتاب
Submitted by admin on