دومین آیین اهدای نشان‌ لاک‌پشت پرنده برگزار می شود

چهارم اسفند، بیش از ۵۰ نویسنده، تصویرگر و مترجم در فروشگاه مرکزی شهرکتاب گرد هم می‌آیند تا هم در آیین اهدای نشان‌های طلایی و نقره‌ای لاک‌پشت پرنده شرکت کنند و هم کتاب‌های برگزیده فهرست لاک‌پشت پرنده را برای کودکان امضا کنند.

در این دوره ۱۰ عنوان کتاب کودک و نوجوان شامل رمان، داستان، کتاب تصویری و کتاب‌های آموزشی، به عنوان نامزد معرفی شده‌اند که نام آن‌ها به زودی اعلام خواهد شد.

در دومین آیین اهدای نشان لاک پشت پرنده از دو پیشکسوت کتاب کودک و نوجوان که به پیشرفت ادبیات، تصویرگری و کتاب کودک و نوجوان ایران کمک کرده‌اند، با اهدای نشان ویژه تقدیر خواهد شد. به گفته علی اصغر سیدآبادی سخنگوی هیات داوران فهرست لاکپشت پرنده این دو تن از میان بیش از ۱۵ چهره ادبیات کودک و نوجوان که معیارهای اولیه لاک‌پشت پرنده را دارا بودند، پس از بحث و بررسی با رای هیات داوران انتخاب شده‌اند.

در نخستین آیین اهدا نشان لاک پشت پرنده از مرتضی خسرونژاد به عنوان پژوهشگر، نویسنده آثار خلاقه‌ ادبی و بنیان‌گذار رشته‌ دانشگاهی ادبیات کودک در ایران و نیز موسس مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز و همچنین فرشید مثقالی به دلیل تاثیرگذاری بر هنر تصویرگری ایران تقدیر شد.

معصومه انصاریان، محمود برآبادی، شکوه حاجی نصرالله، شیوا حریری، عذرا جوزدانی، شادی خوشکار، علی اصغر سیدآبادی، حسین شیخ‌الاسلامی، مریم محمدخانی، مسعود ملک‌یاری، گیسو فغفوری، حدیث غلامی و مهدی یوسفی داوران دومین دوره لاک‌پشت پرنده هستند. در پایان هر سال بهترین‌های فهرست لاک پشت پرنده انتخاب و نشان طلایی و نقره‌ای دریافت می کنند.

"لاک‌پشت پرنده" فهرستی است که هر فصل منتشر می شود و کتاب‌های برگزیده کودکان و نوجوانان فصل را معرفی می کند. این فهرست با پشتیبانی موسسه شهرکتاب و مجله پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان تدوین می‌شود و هر فصل به ضمیمه مجله پژوهشنامه منتشر و کتاب‌های آن در فروشگاه مرکزی شهر کتاب و برخی از کتابفروشی‌ها عرضه می‌شود.

لاک‌پشت پرنده سه نوع نشان دارد؛ نشان طلایی و نشان نقره‌ای که به نویسندگان، مترجمان یا تصویرگران کتاب‌های برگزیده اهدا می‌شود و نشان ویژه که نشانی مسی است و به پیشکسوتان کتاب و ادبیات کودک ایران اهدا می‌شود.

سال گذشته نخستین نشان طلایی لاک‌پشت پرنده به برایان سلزنیک نویسنده و رضی هیرمندی مترجم "اختراع هوگوکابره" از نشر افق و جمشید خانیان نویسنده "عاشقانه‌های یونس در شکم ماهی" از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رسید. احمدرضا احمدی برای کتاب "ناگهان چراغ‌ها روشن شدند" از نشر نظر، فرهاد حسن‌زاده برای کتاب "هستی" از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و میرزایی ناشر کتاب "ما همه آزاد آفریده شده‌ایم" از نشر دیبایه، نیز نشان نقره‌ای لاک‌پشت پرنده را دریافت کردند.

Submitted by editor3 on