بار دیگر زلزله در کرمانشاه و بار دیگر کتاب برای درمان نگرانی‌ها و ترس‌ها

بار دیگر ۳۱ تیرماه ۱۳۹۷ زلزله زمین و دل کودکان ثلاث باباجانی را لرزاند. از همان روز وقوع زلزله کنار بچه‌ها بودیم، کتاب خواندیم و فعالیت‌های جالب انجام دادیم، اما چهره غمگین و وحشت‌زده آن‌ها تا عمق جانمان را آزار می‌داد.

ما اغلب هر روز در دو نوبت برای بچه‌ها برنامه کتابخوانی و انجام فعالیت داریم. روز وقوع زلزله، در نوبت صبح مثل همیشه با بچه‌ها برنامه داشتیم، زلزله شدید ظهر زمین را لرزاند. نوبت کتابخوانی بعدازظهرمان، بچه‌های کتابخانه همه هراسان و ناآرام بودند، انگار یاد زلزله آبان‌ماه هم این ترس را چند برابر کرده بود. خانواده‌ها نگران آمدن کودکان‌شان به کتابخانه بودند و دوری از آن‌ها را نمی‌پذیرفتند. تعداد زیادی از بچه‌‌ها نیامدند کتابخانه، من مستاصل و سرگردان در خیابان بودم.

همکارم، محمد نظری رفت به سوی فضای سبزی که بیشتر خانواده‌ها از بیم زلزله آن‌جا جمع شده بودند و شروع کرد به خواندن چند کتاب داستان. بچه‌ها کم‌کم دورش جمع شدند و داستان را با او همراهی کردند.

 

زمین‌لرزه کرمانشاه

 

زلزله کرمانشه ثلاث باباجانی

 

نوبت کتابخوانی صبح روز پس از وقوع زلزله نیز تعدادی از بچه‌ها در کتابخانه حاضر شدند و با آقای نظری فعالیت بلندخوانی کتاب‌های «قورباغه و غریبه» و «المر» را داشتند و درباره این دو داستان و شباهت‌هایی که با هم داشتند گفت‌وگو کردند. بچه‌ها نظر خود را اعلام می‌کردند و بحث را پیش می‌بردند. مشارکت خوبی شده بود.
نوبت عصر نیز پسرها در کتابخانه حاضر شدند. به همراه آقای نظری نشست بلندخوانی را برگزار کردیم. پس از آن با مشارکت بچه‌ها همه با هم داستانی را گفتیم به این شکل که قصه از نفر اول آغاز شد و نفر آخر آن را به پایان رساند.

پس از قصه‌گویی، بچه‌ها نمایش کتاب «قورباغه و غریبه» را اجرا کردند.

- گزارشی از هدا حسینی، کتابدار کتابخانه «با من بخوان» در ثلاث باباجانی

چرا کتاب‌درمانی را برای یاری رساندن به کودکان دربحران انتخاب کردیم؟

کتاب‌درمانی هنگامی که كودكان زیر فشارهای روحی ناشی از رخدادهای ناگوار هستند، نتایجی رضایت‌بخش دارد. وقوع بلایای طبیعی همچون سیل و زلزله، یکی از این رخدادها است. کتاب را برای درمان بچه‌ها انتخاب کردیم چون ادبیات می‌تواند به كودكان در درک عواطف خود، همذات‌پنداری با شخصیت‌هایی در داستان كه احساس‌های مشابه را تجربه می‌كنند و نیز كسب بینشی نوین نسبت به چگونگی برخورد دیگران با همان مشكلات یاری رساند. همچنین كتاب می‌تواند چون پنجره‌ای رو به جهان باشد كه كودكان را به نگاه فراتری از خود و پیرامون‌شان دعوت كند تا با شخصیت‌ها و شرایط پیوند برقرار کنند. (اطلاعات بیشتر درباره کتاب‌درمانی)

به همین دلیل، از وقوع زلزله آبان‌ماه ۱۳۹۶ در کرمانشاه، با برنامه «با من بخوان» در کنار کودکان بحران‌زده هستیم. فعالیت خود را از همان روزهای نخست وقوع زلزله با هدف کتاب‌درمانی با کودکان زلزله‌زده در مناطق آسیب‌دیده استان کرمانشاه آغاز کردیم و این فعالیت که تاکنون تاسیس هفت کانکس-کتابخانه کودک‌محور «با من بخوان» با پشتیبانی مالی نیکوکاران نتیجه آن بوده است، همچنان ادامه دارد.

درباره فعالیت‌های «با من بخوان» در کرمانشاه بیشتر بخوانید:

 

زلزله کرمانشاه

 

کتاب درمانی برای کودکان در بحران

 

ثلاث باباجانی

کتابخانه کودک‌محور «با من بخوان» در ثلاث باباجانی

 

 

 

نویسنده
رسانه با من بخوان
کلیدواژه:
Submitted by editor71 on