سهم ادبیات کودک و نوجوان در نخستین دور جایزه نوفه

در نخستین دوره جایزه نوفه در بخش کودک و نوجوان برگزیده‌ای نداشت و تنها از کتاب «خرسی که چپق می‌کشید» تقدیر شد.

هیات داوران در نخستین دوره جایزه نوفه در بخش کودک و نوجوان، از کتاب «خرسی که چپق می‌کشید» نوشته سیدجواد راهنما از نشر هوپا تقدیر کرد. هیات داوران بخش کودک و نوجوان جایزه نوفه در این دور هیچ اثری را شایسته عنوان برگزیده ندانست.

کتاب «خرسی که چپق می کشید» داستان تلاش پسری است برای یافتن پدری که به خرس تبدیل شده است. این اثر به همراه کتاب «مثل هیچکس» نوشته سپیده خلیلی درسی‌وپنجمين دوره‌ جايزه‌ كتاب سال هم به عنوان اثر برگزیده معرفی شده بود.

سید‌جواد راهنما، متولد سال ۱۳۶۰ و کارشناس هنر از دانشگاه کرمان و کارشناس ارشد مدیریت از دانشگاه علوم و تحقیقات تهران است. او چند سال روزنامه‌نگار بود و نخستین کتاب جدی‌اش در ادبیات کودک کتابی است به نام «اینجا جنگل». از آثار دیگر او می‌توان به «روز گمشده‌ها»، «ممش‌جان من را نخور»، «تولد یک نقاشی»، «یک‌مشت نمک»، «وردهایی که دزد می‌گیرند»، «گورخر کوچه‌ی بن‌بست»، «بابای من، مرد کوچک» اشاره کرد.

در نخستین دوره جایزه نوفه مجموعه «بردیا و گولاخ‌ها» نوشته مهدی رجبی از نشر افق، کتاب «معجون سحرآمیز در کارخانه‌ متروک» نوشته تینا جمالی و کتاب «خرسی که چپق می‌کشید» نوشته سید جواد رهنما از نشر هوپا، مجموعه «قبرستان عمودی» نوشته حمیدرضا شاه‌آبادی از نشر افق، کتاب «کارن و پنج شهر اسرارآمیز» بیتا حسینی از انتشارات چرخ فلک آثاری بودند که از ۶۲ عنوان کتاب رسیده به دبیرخانه جایزه به مرحله نهایی بخش نوجوان جایزه نوفه راه یافتند. رضا علیزاده (مترجم آثار گمانه ‌زن ) طاهره ایبد (نویسنده‌ کودک و نوجوان)، محمد کاظم اخوان (نویسنده‌ مجموعه‌ قصه‌های تا به تا) و فرزاد خلیلیان (فعال ادبی حوزه‌ ژانری و منتقد کمیک) هم داوران مرحله نهایی بخش کودک و نوجوان جایزه نوفه بودند.

جایزه ادبی نوفه، جایزه‌ای است که امسال برای نخستین بار برگزار شد و در آن رمان‌های منتشر شده از سال ‌۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ در حوزه ادبیات گمانه ‌زن (fiction Speculative) شرکت داده شدند.

نویسنده
گروه خبر کتابک
کلیدواژه:
Submitted by editor3 on