لاک‌پشت پرنده با گردهمایی «قایق‌های کاغذی» به یاری کودکان سیل‌زده می‌شتابد

ادبیات و کتاب نقش مهمی در یاری به کودکان در بحران و کاهش آسیب‌های روانی آنان ایفا می‌کند. هنگام بروز رخدادهای طبیعی و پس‌ازآن، کودکان بسیار آسیب‌پذیرند کتاب‌درمانی و سفر به دنیای داستان و بازی ازجمله راه‌هایی هستند که کمک می‌کنند تا از فشار روحی ناشی از این رخداد بر کودکان بحران‌زده کاسته و فرصتی برای ترمیم روانی و کاهش اضطراب برای آنان فراهم شود. ازاین‌رو لاک‌پشت پرنده و خانه گفتمان شهر از دوستداران کودک دعوت کرده‌اند تا روز پنجشنبه ۲۹ فروردین ۹۸ تا در خانه وارطان گرد هم بیایند تا با قدرت ادبیات به یاری کودکان درگیر بحران سیل بشتابند. این گردهمایی از بخش‌های گوناگونی تشکیل شده است:

  • نشست‌های تخصصی با موضوع کار با کودکان بحران‌زده
  • خرید با تخفیف کتاب‌های باکیفیت و اهدای آن‌ها به کودکان مناطق سیل‌زده
  • نمایشگاه و فروش آثار هنری به نفع مناطق سیل‌زده
  • اهدای اسباب‌بازی و لوازم‌التحریر به مناطق سیل‌زده

در این گردهم‌آیی علاقه‌مندان می‌توانند کتاب‌های باکیفیتی که به فهرست لاک‌پشت پرنده راه پیدا کرده‌اند با تخفیف تهیه کنند و همان‌جا کتاب‌ها را به داوران لاک‌پشت پرنده بسپارند تا کتاب‌ها بر اساس گروه سنی و کاربرد دسته‌بندی شوند و سپس به گروه‌ها و نهادهای ترویج کتاب‌‌خوانی سپرده شوند. این نهادها، کتاب‌های خریداری و اهدا شده را  به مناطق سیل‌زده می‌برند و با برنامه بین کودکان و نوجوانان توزیع می‌کنند.

در کنار خرید کتاب، نمایشگاهی از آثار هنری نیز برگزار می‌شود که عواید فروش آن همان‌جا مستقیم به حساب هلال‌احمر واریز خواهد شد.

همچنین کسانی که مایل به اهدای عروسک، اسباب‌بازی و لوازم‌التحریر هستند می‌توانند این اقلام را به کارشناسان این گردهمایی تحویل دهند تا به مناطق سیل‌زده فرستاده شوند.

برگزاری نشست‌های تخصصی با موضوع کار با کودکان آسیب‌دیده از دیگر برنامه‌های این گردهم‌آیی است. برنامه‌های این نشست‌های تخصصی به این شرح است:

  • نشست اول - راهنمای انتخاب کتاب برای کودکان در بحران، از ساعت ۱۴ با حضور داوران لاک‌پشت پرنده:

داوران لاک‌پشت پرنده در این نشست حضور دارند و ضمن معرفی لاک‌پشت پرنده، به‌مرور معیارها و نکاتی خواهند پرداخت که باید در انتخاب کتاب برای کودکان در بحران به آن‌ها توجه کرد.

  • نشست دوم - تجربه‌ی کار با کودکان آسیب‌دیده، از ساعت ۱۶ با حضور نمایندگان پروژه‌ی «با من بخوان» ، «جمعیت هلال‌‌احمر» و «کانون توسعه‌ی فرهنگی کودکان»:

نمایندگان این نهادها از تجربه‌ی حضور در مناطقی که بحران‌هایی مانند سیل، زلزله و ... را از سر گذرانده‌اند حرف می‌زنند. آنان از تأثیر هنر و کتاب‌خوانی بر کودکان و نوجوانان در این مناطق خواهند گفت.

  • زمان گردهمایی: پنجشنبه، ۲۹ فروردین، ساعت ۱۰ صبح تا ۶ بعدازظهر
  • مکان گردهمایی: میدان فلسطین، خیابان طالقانی غربی، شماره ۵۱۴، خانه‌ی وارطان
Submitted by admin2 on