متن سخنرانی برنده جایزه بزرگ کنکور نامی ۲۰۱۷

آنچه می‌خوانید متن کامل سخنرانی ملگارزاتا گوراسکا، برگزیده جایزه بزرگ کنکور نامی ۲۰۱۷ از کشور لهستان است.

برندگان کنکور نامی ۲۰۱۷، ۱۴ می برابر با ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ جایزه‌های خود را با حضور در جشنواره کتاب کودک جزیره نامی دریافت کردند. در این مراسم ملگارزاتا گوراسکا که اثر او، جایزه بزرگ کنکور نامی ۲۰۱۷ را از آن خود کرده است یکی از سخنرانان این برنامه بود.

مسابقه بین‌المللی تصویرگری کتاب کودک جزیره نامی از سوی برگزارکنندگان جشنواره کتاب کودک «جزیره‌ نامی» (کره جنوبی) برگزار می‌شود و هدف از برگزاری آن، فراهم کردن فرصتی برای تصویرگران است تا آثارشان را در سطح بین‌المللی معرفی کنند و همچنین به آفرینش کتاب‌های تصویری با ارزش برای کودکان تشویق شوند. نخستین دوره جایزه بین‌المللی تصویرگری کتاب کودک نامی در فوریه سال ۲۰۱۳ برگزار شده است.

متن سخنرانی ملگارزاتا گوراسکا، برنده جایزه بزرگ نامی ۲۰۱۷

«به خاطر دریافت این جایزه از شما بسیار سپاسگزارم و همچنین به خاطر اینکه مرا به این مراسم دعوت کردید و این فرصت را به من دادید که اینجا باشم و از این مکان دیدن کنم. همین‌طور از استقبال گرمتان متشکرم.

بسیار مفتخرم که اثر من مورد توجه هيئت داوران قرار گرفته و از میان بسیاری از کتاب‌های ارزشمند شركت‌كننده انتخاب شده است.

اجازه می‌خواهم که چند کلمه‌ای درباره این اثر که برنده جایزه شده است، صحبت کنم. این کتاب از تعدادی صفحه‌ با طول زیاد که به شکل بادبزنی تا شده‌اند تهیه شده است و در نهایت طول آن به سی متر می‌رسد. دلیل انتخاب این فرم برای کتاب این بود که ایده اصلی آن از شعری کودکانه به نام «لوکوموتیو» می‌آید؛ شعری که درباره قطار است. شعر اصلی آن که از سوی ژولین توویم، نویسنده یهودی-لهستانی اندکی پیش از جنگ جهانی دوم سروده شده، درباره این است که قطار چگونه کار می‌کند و در واگن‌های آنچه چیزهایی پیدا می‌شود. خط آهن به عنوان کانال اصلی حمل محموله در قرن بیستم می‌تواند نمادی از دنیای مدرن باشد. به وسیله قطار نه تنها کالاها را حمل می‌کنند؛ بلکه مسائل مربوط به دنیای مدرن را هم بدین‌وسیله انتشار می‌دهند. کتاب، سیاه و سفید است. نشانه‌ها، حیوان‌ها و سایه انسان‌ها در اين كتاب درهم‌تنیده شده‌اند.

همان‌طور که می‌بینید، این کتاب، کتاب ساده‌ای نیست. رنگ‌های خالص و سیاه و سفید در آن بکار رفته و موضوع‌های آن،‌ مسائل قابل‌توجه اجتماعی است.

آیا این کتاب را می‌توان در زمره کتاب کودک طبقه‌بندی کرد؟ فکر می‌کنم بله. من فکر نمی‌کنم که کودکان دنیا را به رنگ صورتی می‌بینند. دریافت اولیه کودک خردسال در مواجهه با كتاب حاضر می‌تواند در سطح بسیار ابتدایی باشد: اينكه شکل‌ها را پيدا كند یا سایه‌های درهم را بشمرد.

نشانه‌های گرافیکی شبیه حروف الفبایی هستند که من برای ساختن جمله‌ها از آن‌ها استفاده کردم. در ابتدا نیازی نیست متن کتاب که در پشت هر صفحه است، خوانده شود؛ اما هرچه کودک بزرگتر باشد، کتاب برایش قابل‌فهم‌تر است و متن‌های نوشته‌شده پشت هر صفحه كه از شعرها و نوشته‌های ژولین توویم است،‌ برای او قابل‌درک می‌شوند. کتاب به همراه کودک در حال بزرگ شدن است. فرمول باز به ما این اجازه را می‌دهد تا به تناسب هر زبانی، نسخه‌ای با موضوع‌های جدید مناسب با همان زبان به واگن‌های این قطار اضافه کنیم.

این روشی است که من برای طراحی اين کتاب مناسب می‌بینم. در طول نسل‌ها، یک کتاب با فرمول باز می‌تواند از سوی خوانندگانش به شکلی فراتر از عادت‌های همیشگی ما بسط و گسترش یابد.

و به همین دلیل است که می‌خواهم تشکر ویژه‌ای بکنم از هیئت‌داوران، به خاطر شناختن و تشخیص ارزش چنین کتابی و شجاعت اعطاي جايزه به آن.

برای ما طراحان و هنرمندان مهم است که چنین سکوی پرتابی مانند کنکور نامی داشته باشیم که به کتاب‌هایی که فراتر از الگوهای معمول هستند بها داده و از آن‌ها حمایت می‌کند.

این جایزه همچنین مرا در جهت پیشبرد برنامه‌های آتی‌ام تشویق کرد.

در خاتمه تمایل دارم که اشاره کنم به جوآنا روسچیک که نویسنده همکارم است و گیتفورنیا، ناشر لهستانی که در چاپ اول کتاب لوکوموتیو با من همکاری کردند.

بسیار خرسند و سپاسگزارم که این جایزه را دریافت می‌کنم.

خیلی متشکرم»

 خبر مربوط به مراسم اهدای جوایز کنکور نامی را به همراه گزارش تصویری، در آدرس زیر بخوانید:

 

برنده جایزه بزرگ

ملگارزاتا گوراسکا، برگزیده جایزه بزرگ کنکور نامی ۲۰۱۷ از کشور لهستان

 

برنده جایزه بزرگ

اثر برگزیده جایزه بزرگ

 

برگردان:
فاطمه مصابر عباسی
Submitted by editor71 on