پسری که دور دنیا را رکاب زد: کتاب اول سفر به اروپا و آفریقا

عنوان لاتین
On the road to Africa

مجموعه‌ کتاب «پسری که دور دنیا را رکاب زد» داستان ماجراجویی‌های پسری به نام تام است که با دوچرخه قاره‌های اروپا، آفریقا، آمریکا و آسیا را رکاب می‌زند و تجربه‌هایش را تعریف می‌کند.

«همه می‌توانند دور دنیا را رکاب بزنند، اما در واقع آدم‌های زیادی این کار را نمی‌کنند. تام انتخاب کرد. این تنها تفاوت او با همه‌ی آن پسرها و دخترهای مدرسه بود. تفاوت بین آن‌هایی که رویای ماجراجویی دارند و آن‌هایی که ماجراجویی می‌کنند... بخشی از متن آغاز کتاب»

داستان کتاب اول مجموعه کتاب «پسری که دور دنیا را رکاب زد» از آن‌جایی آغاز می‌شود که تام دارد خودش را راضی می‌کند معجونی که رییس و اهالی قبیله ماسایی در جلویش گذاشته‌اند را بنوشد. این معجون که برای خوشامدگویی به او داده شده مخلوطی از شیر و خون گاو است که تام سعی می‌کند تصور کند شیر توت فرنگی است تا بتواند آن را سر بکشد و موفق می‌شود. چه‌طور تام سر از آفریقا و محل زندگی ماسایی‌ها درآورده؟ ماجرای سفرش از آن‌جایی آغاز شد که پشت نیمکتش در مدرسه نشسته بود و مثل همیشه به بیرون پنجره خیره شده بود و در رویای یک ماجراجویی تازه سیر می‌کرد. تام بالاخره تصمیم می‌گیرد رویایش را به واقعیت تبدیل کند. تام با دوچرخه از زادگاهش انگلستان حرکت می‌کند، اروپا را به سمت شرق رکاب می‌زند، از خاورمیانه می‌گذرد و  و خود را به قاره آفریقا می‌رساند. بعد از شمال شرق آفریقا به سمت جنوب قاره آفریقا می‌رود. تام در طول سفرش نه تنها مکان‌های مختلفی که دیده را توصیف می‌کند، بلکه از آدم‌های مختلف از فرهنگ‌های متنوع تعریف می‌کند که او را در ادامه سفرش یاری داده‌اند.

کتاب‌های دوم و سوم مجموعه کتاب «پسری که دور دنیا را رکاب زد» به ماجراهای سفر تام به قاره‌ امریکا و قاره‌ آسیا می‌پردازد. داستان‌های مجموعه کتاب «پسری که دور دنیا را رکاب زد» بر اساس تجارب واقعی نویسنده‌ کتاب، «الستر هامفریز» است.

درباره نویسنده و تصویرگر مجموعه‌ کتاب «پسری که دور دنیا را رکاب زد»

او ماجراجویی را از دوران مدرسه آغاز کرد و در جوانی با دوچرخه‌اش ۴ سال دور دنیا گشت. او بعد از سال‌ها سفر به جاهای مختلف دنیا، اکنون در یک روستا در انگلستان ساکن شده و تلاش می‌کند مردم را به ماجراجویی تشویق کند. هامفریز در سال ۲۰۱۲ به عنوان یکی از ماجراجویان برتر از سوی مجله نشنال جئوگرافیک انتخاب شد. او خالق ایده‌ «ماجراجویی‌های کوچک» است و مردم را تشویق می‌کند به ماجراجوی‌های کوچکی دست بزنند که برای همه در دسترس است. هامفری وبلاگ‌نویس است و تاکنون ۹ کتاب نوشته است که بیشتر آنان برای بزرگسالان است.

«تام مورگان جونز» تصویرگر کتاب‌های کودکان، مجلات و بازی‌های تخته‌ای است. او نویسنده چند کتاب تصویری نیز بوده است.


 

برگردان
لیدا هادی
تصویرگر
Tom Morgan-Jones, تام مورگان جونز
سال نشر
۱۳۹۷
ناشر
نویسنده
Alastair Humphreys, الستر هامفریز
نگارنده معرفی کتاب
ویراستار
امین شیرپور
گروه سنی
فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای نوجوانان ۱۳ سال به بالا معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال معرفی کتاب های مناسب برای نوجوانان ۱۳ سال به بالا فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای نوجوانان ۱۳ سال به بالا معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال معرفی کتاب های مناسب برای نوجوانان ۱۳ سال به بالا فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای نوجوانان ۱۳ سال به بالا معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال معرفی کتاب های مناسب برای نوجوانان ۱۳ سال به بالا فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای نوجوانان ۱۳ سال به بالا معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال معرفی کتاب های مناسب برای نوجوانان ۱۳ سال به بالا
Submitted by editor3 on