جهان برای نجات حیات وحش متحد می‌شود

روز جهانی محیط‌ زیست هر ساله در تاریخ ۵ ژوئن در سراسر دنیا و در ایران ۱۵ خرداد بزرگ داشته می‌شود. این روز یادآور توجه به محیط‌زیستی است که بقای ما به آن وابسته است.

موضوع روز جهانی محیط زیست سال ۲۰۱۶ «همسو با طبیعت برای زندگی» است. تجارت غیر قانونی حیات‌وحش رمق تنوع‌زیستی دنیا را گرفته است. جمعیت جانورانی مانند فیل‌های آفریقایی و آسیایی، ببرها، کرگدن‌ها، پانگولین، انواع لاک‌پشت‌های دریایی و جانوران دیگر سال به سال کاهش می‌یابد تا با تجارت غیرقانونی اعضای بدنشان محصولاتی برای گروهی از مصرف‌کنندگان که متقاضی چنین محصولاتی هستند تولید شود. تنوع زیستی ایران نیز وضع بهتری ندارد. از بین رفتن زیستگاه حیات وحش برای ساخت مناطق مسکونی و جاده، تخریب مراتع و جنگل‌های طبیعی، خشک کردن تالاب‌ها و رودخانه‌ها و آلوده کردن آب و خاک، بقای تنوع‌زیستی کشور ما را نیز به خطر انداخته است.

روز جهانی محیط زیست فرصت مناسبی است تا با کودکانتان درباره زیبایی‌های طبیعت گفتگو کنید و یا به بازدید یک مکان طبیعی بروید. افرادی که از سنین کودکی با طبیعت انس گرفته باشند و ارزش‌های آن را شناخته باشند در بزرگسالی به طبیعت آسیب نخواهند رساند.

کتاب‌های زیر را به مناسب روز محیط‌‎زیست همراه با کودک خود بخوانید:

نویسنده
صفورا زواران حسینی
Submitted by editor3 on