دیدار و گفت‌وگو میان دو جهان ناهمسان

ماریت تورن‌کویست، تصویرگر برجسته هلندی-سوئدی، در روزهای پایانی فروردین ۱۳۹۷ به ایران آمد تا در نمایشگاهی شرکت کند که از تصویرهای کتاب‌های او در ایران و چند تصویرگر ایرانی در خانه هنرمندان برگزار شد و در نشستی جداگانه نیز درباره دیدار دو دنیای ناهمسان سخن گوید.

نمایشگاه «تصویرگری کتاب‌های کودکان در گفت‌وگوی میان‌فرهنگی» برگزار می‌شود

 

نمایشگاهی از آثار ماریت

نمایشگاهی از آثار ماریت تورن‌کویست و دیگر تصویرگران پروژه بین فرهنگی تولید کتاب‌های باکیفیت برای برنامه «با من بخوان»

 

نشست گفت و گوی دو جهان متفاوت

سخنرانی ماریت با عنوان «گفت‌وگوی دو جهان متفاوت در خانه هنرمندان

 

ماریت تورن‌کویست از سال ۱۳۹۴ به دعوت موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، پروژه بین فرهنگی تولید کتابهای تصویری باکیفیت برای برنامه «با من بخوان» را در ایران آغاز کرد. در این پروژه او به‌عنوان مدیر هنری با گروهی از تصویرگران جوان و خلاق ایرانی همراه شد تا کتاب‌هایی که هم متن و هم تصاویر باکیفیت دارند، برای کودکان ایرانی تولید شود. دستاورد سه سال کار پیوسته در این پروژه، تاکنون سه کتاب تصویری باکیفیت، نوشته محمدهادی محمدی است که با عناوین «دیو سیاه و موش سفید» به تصویرگری کیوان اکبری، «هویج پالتوپوش» به تصویرگری مهسا منصوری و «هفت اسب هفت رنگ» به تصویرگری نوشین صفاخو منتشر شده است.

در سفر اخیر ماریت تورنکویست به ایران، از این سه کتاب رونمایی شد و در نمایشگاهی با عنوان «تصویرگری کتاب‌های کودکان در گفت‌وگوی میان فرهنگی» که موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان با همکاری انجمن تصویرگران ایران در خانه هنرمندان ایران برگزار کرد، آثاری از تورنکویست و سه تصویرگر شرکت‌کننده در این پروژه به نمایش درآمد. همچنین در نشستی در حاشیه این نمایشگاه، ماریت به سخنرانی با عنوان «گفت‌وگوی دو جهان متفاوت» پرداخت و در سخنانی تجربه‌های خود را از تصویرگری کتاب «پیکو، جادوگر کوچک» و همچنین همکاری به‌عنوان مدیر هنری در پروژه بین فرهنگی تولید کتاب‌های تصویری باکیفیت و کار با تصویرگران ایرانی بیان کرد. انتشار کتاب «هفت اسب هفت رنگ» در ماه خرداد در هلند و معرفی آن از سوی ناشر شناخته‌شده هلندی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت، بازتابی از یک گفت‌وگوی سازنده و دو سویه میان دو جهان متفاوت است که به این‌گونه به بار می‌نشیند.

تولید کتاب‌های باکیفیت برای برنامه «با من بخوان» در این پروژه همچنان ادامه دارد.

 

برگزاری کارگاه برای تصویرگران پروژه بین فرهنگی

برگزاری کارگاه برای تصویرگران پروژه بین فرهنگی تولید کتاب‌های باکیفیت برای برنامه «با من بخوان»

 

  • کارگاه‌های آموزشی برای کودکان و ترویجگران

ماریت تورن‌کویست، از جمله هنرمندانی است که با تصویرگری کتاب به یاری کودکان در وضعیت دشوار می‌رود تا بهتر بتوانند با مشکلات خود روبه‌رو شوند و برای آن‌ها راه‌حل‌های ممکن بیایند. به همین سبب افزون بر برنامه‌هایی که در کشور زادگاه خود برای کودکان پناهنده دارد، در کنار برنامه «با من بخوان» قرار گرفته است و با اهدای کپی‌رایت کتاب‌های خود به این برنامه و برگزاری کارگاه‌هایی در پیوند با کتاب‌های خود برای آموزشگران «با من بخوان» و کودکان از این برنامه پشتیبانی می‌کند.

ماریت تورن‌کویست در سفر اخیر خود توانست چندین کارگاه برای کودکان در وضعیت دشوار برگزار کند. «جزیره شادی» و «پیکو، جادوگر کوچک» ازجمله کارگاه‌هایی است که برای کودکان دو گروه سنی ۵ تا ۷ سال و ۸ تا ۱۲ سال در خانه حمایتی آموزشی محمودآباد شهرری و دو کانکس - کتابخانه با من بخوان در دو منطقه زلزله‌زده ریجاب و سرپل ذهاب استان کرمانشاه برگزار کرد. کتابخانه کودک محور «با من بخوان» پناهگاهی برای کودکان منطقه زلزله‌زده سرپل ذهاب

 

کارگاه جزیره شادی

 

کارگاه خانه حمایتی آموزشی محمودآباد

برگزاری کارگاه برای کودکان در خانه حمایتی آموزشی محمودآباد شهرری

 

کارگاه در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه

 

کارگاه

برگزاری کارگاه برای کودکان در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه

 

کارگاه در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه

نوجوانانی که در منطقه ریجاب کرمانشاه کتاب فراتر از یک روزیا را با علاقه می‌خوانند

 

کودکان گروه سنی نخست در کارگاه جزیره شادی آن‌چه آرزو داشتند را در جزیره‌های خود به تصویر کشاندند و کودکان گروه سنی دوم در کارگاه «پیکو» شرکت کردند که بر اساس کتابی با همین نام «پیکو، جادوگر کوچک» طراحی شده بود که به‌تازگی از سوی انتشارات مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان به چاپ رسیده است. در این کارگاه کودکان تصویری را که از شخصیت اصلی این داستان در ذهن‌ داشتند، به روی کاغذ آوردند و در کنار نقاشی‌های خود در کادری جداگانه نوشتند که پیکو چه چیز ناخوشایندی را در زندگی آن‌ها تغییر دهد.

دو کارگاه از ماریت تورن‌کویست در انجمن آموزشی حمایتی محمودآباد شهرری برگزار شد

افزون بر کارگاه‌های کودکان، ماریت در این سفر کارگاه‌های گوناگونی ویژه آموزگاران و آموزشگران این برنامه برگزار کرد تا آن‌ها را در تجربه‌هایی همسان سهیم کند.

 

برگزاری کارگاه برای آموزشگران

 

کارگاه ویژه آموزشگران

برگزاری کارگاه برای آموزشگران برنامه «با من بخوان»

 

موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان تاکنون سه کتاب به تصویرگری ماریت تورنکویست با نام‌های «پرنده قرمز» نوشته آسترید لیندگرن، «فراتر از یک رویا» نوشته جف آرتس و «پیکو جادوگر کوچک» نوشته تن توله‌گن را با رعایت حق چاپ منتشر کرده است. با تلاش‌ها و پیگیری‌های ماریت تورن‌کویست، نویسندگان و مترجمان این سه کتاب نیز همانند ماریت حق چاپ آثار خود را به «با من بخوان» اهدا کرده‌اند. هر سه این کتابها در پروژههای «با من بخوان» مورد توجه کودکان و آموزگاران قرار گرفته است.

با برنامه «با من بخوان بیشتر آشنا شوید:

 

 

 

نویسنده
گروه خبر کتابک
Submitted by editor71 on