نامزدهای جایزه آسترید لیندگرن ۲۰۱۹ شورای کتاب کودک

شورای کتاب کودک «فرهاد حسن‌زاده» و برنامه «با من بخوان» موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان را برای دریافت جایزه آسترید لیندگرن ۲۰۱۹ نامزد کرد.

فرهاد حسن زاده نویسنده کتاب‌های محبوبی مانند «هستی» و «زیبا صدایم کن» برای بار سوم است که برای دریافت این جایزه نامزد می‌شود. او در سال‌ ۲۰۱۸ هم از طرف شورای کتاب کودک و در سال ۲۰۱۷ از طرف کانون پرورش فکری برای دریافت جایزه آسترید لیندگرن معرفی شده بود. این نویسنده در سال ۲۰۱۸ نیز به دلیل یک عمر فعالیت موفق در حوزه ادبیات کودکان و نوجوانان از سوی شورای کتاب کودک نامزد دریافت جایزه هانس کریستین اندرسن شد و به لیست پنج نویسنده برتر جهان راه یافت.

برنامه «با من بخوان» نیز که از سوی شورای کتاب کودک در بخش ترویج خواندن برای دریافت جایزه آسترید لیندگرن (آلما ۲۰۱۹) معرفی شده است، در سال ۲۰۱۶ موفق به کسب جایزه جهانی ترویج خواندن IBBY آساهی شد.

برنامه «با من بخوان» برنامه‌ای برای ترویج کتاب‌خوانی با کودکان محروم و کودکان در بحران است که از امردادماه ۱۳۹۰ تاکنون در نقاط مختلف ایران اجرا می‌شود. برنامه «با من بخوان» بر پایه رساندن کتاب‌های مناسب و باکیفیت به دست کودکان محروم و کودکان در بحران بنا شده است و شعار اصلی این برنامه «همه کودکان حق دارند کتاب‌های باکیفیت بخوانند» است.

نامزدهای جایزه آسترید لیندگرن ۲۰۱۹ شورای کتاب کودک

دیگر نامزدهای ایران در سال ۲۰۱۹ برای دریافت جایزه آسترید لیندگرن در بخش نویسندگان جمشید خانیان و هوشنگ مرادی ‌کرمانی هستند که به ترتیب از سوی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معرفی شده‌اند. علی اصغر سیدآبادی و کتابخانه‌های سیار روستایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم در بخش ترویج کتابخوانی به ترتیب از طرف این دو نهاد نامزد شده‌اند.

جایزه آسترید لیندگرن، به مناسبت بزرگداشت نویسنده محبوب سوئدی و یکی از پرطرفدارترین نویسندگان جهان از سال ۲۰۰۲ توسط دولت سوئد بنیان نهاده است. جایزه نقدی آلما به عنوان بزرگترین و گران‌ترین جایزه ادبیات کودکان و نوجوانان و دومین جایزه بزرگ ادبیات در جهان مطرح است. جایزه آلما، یک جایزه ادبی است که نه تنها به نویسندگان و تصویرگران بلکه به قصه گویان، مروجان و نهادهای حوزه ادبیات کودکان و ترویج کتابخوانی نیز اهدا می‌شود. آثار این هنرمندان باید دارای کیفیت بالای هنری و ارزش‌های انسانی‌ای باشند که آسترید لیندگرن به آن‌ها باور داشت.

در حال حاضر در ايران شوراى کتاب کودک، کانون پرورش فکرى کودکان و نوجوانان، مؤسسه پژوهشى تاريخ ادبيات کودکان و انجمن نویسندگان کودک و نوجوان به عنوان سازمان‌هاى نامزدکننده از این امتیاز برخوردارند.

نویسنده
شبنم عیوضی
Submitted by editor3 on