گشایش شش کتابخانه‌‌ی «با من بخوان» در بهار 1400

زندگی در سال 1400 نیز با محدودیت‌‌های ناشی از همه‌گیری ادامه پیدا کرد. محدودیت‌هایی که زندگی کودکان آسیپ‌پذیر و محروم را بیش از دیگران دستخوش تغییر کرده است. بسیاری از تحصیل باز مانده‌اند و بسیاری هم تنها به آموزش بی‌کیفیت دسترسی دارند. از این رو خواندن و تجربه‌ی لذت ادبیات در زندگی‌ این کودکان جایی ندارد. در چنین شرایطی ضرورت ترویج‌ کتابخوانی و به‌کارگیری شیوه‌های آموزش خلاق از راه ادبیات روشن‌تر می‌شود. گشایش 6 کتابخانه در 5 استان تهران، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، لرستان و هرمزگان در بهار 1400 بخشی از تلاش‌های برنامه‌ی «با من بخوان» برای ماندن در کنار کودکان این سرزمین و پشتیبانی از حق دسترسی آنان به آموزش و کتاب‌های باکیفیت است.

کتابخانه‌ی رویا، روستای دهکول، زابل، استان سیستان و بلوچستان

روستای دهکول در بخش مرکزی شهر زابل، استان سیستان و بلوچستان واقع است. بنا بر آمار جمعیت خانوار روستا، این کتابخانه می‌تواند به حدود 200 کودک خدمات ارائه دهد. ساختمان این کتابخانه در بهمن ماه ۱۳۹۹، با همکاری افراد محلی و موسسه‌ی «مهر طاها» بازسازی شد. در اسفند 1399 نیز آماده‌سازی و تجهیز کتابخانه با پشتیبانی شرکت مشاوران فرزان راد و خانم سیما بهمنش پی گرفته شد.

در اسفند ۱۳۹۹، کتابدار این کتابخانه در کارگاه آنلاین «ادبیات کودکان و بلندخوانی» شرکت کرد. هم زمان فهرستی از کتاب‌های باکیفیت، مناسب برای گروه‌های سنی صفر تا ۱۸ سال و تعدادی کتاب بزرگسال در ارتباط با ادبیات کودکان، به کتابخانه‌ی روستای دهکول ارسال شد. به این ترتیب در مجموع بیش از ۴۵۰ عنوان کتاب و دستنامه به همراه فعالیت‌های در پیوند با کتاب‌ها و بازی‌های آموزشی در دسترس کودکان روستای دهکول قرار گرفت. این کتابخانه از فروردین 1400 میزبان کودکان بود.

کتابخانه مهر آفاق، منطقه‌ی ناصرالدین، دورود، استان لرستان

مهدکودک مهر آفاق یکی از مهدکودک‌های استان لرستان است که از سال 1398 در چارچوب برنامه‌ی «با من بخوان» به پروژه‌ی آموزش خلاق سواد پایه و بلندخوانی کتاب‌های باکیفیت ادبیات کودکان پیوسته است. همچنین مهر آفاق یکی از مهد‌های حاضر در برنامه «خواندن با خانواده» در استان لرستان است و تعامل زیادی با خانواده‌ها، کودکان و نوجوان دارد. از این رو پس از بررسی کارشناسان «با من بخوان»، در فروردین ماه سال 1400 با پشتیبانی «انجمن با من بخوان در آلمان» کتابخانه‌ای با نزدیک به 350 عنوان کتاب باکیفیت در این مرکز راه‌اندازی و از اواخر اردیبهشت ماه 1400 آماده‌ی حضور کودکان شد. کتابخانه از همان آغاز میزبان کودکانی بود که برای شرکت در نشست‌های بلندخوانی و امانت‌گیری کتاب، به کتابخانه مراجعه می‌کردند.

 

کتابخانه آفتاب، بندر سیریک، استان هرمزگان

مربیان و ترویج‌گران فعال بندر سیریک از زمستان سال 1398 همراه برنامه‌ی «با من بخوان» بوده‌اند. این مربیان در آبان ماه سال 1399 نیز در کارگاه آنلاین «ادبیات کودکان و بلندخوانی» شرکت کردند و از آن پس به فعالیت گسترده‌ی ترویج کتاب و کتاب‌خوانی در این منطقه پرداختند. در ادامه‌ی این فعالیت‌ها، تصمیم ترویج‌گران سیریک و کارشناسان «با من بخوان» بر این شد تا با پشتیبانی خانم منیر صالحیان کتابخانه‌ای در این منطقه راه‌اندازی شود.

راه‌اندازی کتابخانه آفتاب که در موسسه‌ی فرهنگی نور قرار دارد، از اردیبهشت ماه سال 1400 و فضاسازی آن پس از ارسال 460 عنوان کتاب باکیفیت و تجهیزات مورد نیاز برای اجرای طرح فضای کتابخانه آغاز شد. این کتابخانه با هم‌کاری ترویج‌گران و مسئولان کتابخانه در اواخر خرداد ماه سال 1400 افتتاح شد. کتابخانه‌ی آفتاب پذیرای تمامی کودکان و نوجوانان بندر سیریک خواهد بود و گروه «با من بخوان» امیدوار است که این کودکان و نوجوانان بتوانند به بهترین شکل از فضا و منابع کتابخانه استفاده کنند.

کتابخانه‌ی پرنده‌ی قرمز، روستای قاسم‌آباد تهرانچی، استان تهران

روستای قاسم‌آباد تهرانچی در کیلومتر 15 جاده‌ی خاوران، نزدیک کوره‌پزخانه‌های اطراف تهران واقع شده است. نزدیک به 600 نفر از جمعیت 3500 نفری روستا کودکان و نوجوانانی هستند که در سه مدرسه‌ای که در نزدیکی کتابخانه قرار دارد، درس می‌خوانند. در فاصله یک کیلومتری از این کتابخانه نیز کودکانی که در کوره‌پزخانه‌ها کار و زندگی می‌کنند. در هفته‌های پایانی سال 1399، به همت دهیاری قاسم‌آباد این سوییت بازسازی شد تا به این کتابخانه‌ای ایمن و زیبا برای کودکان این بدل شود.

در فروردین 1400 با پشتیبانی خانم آوا رستگار نزدیک به 500 جلد کتاب و دستنامه به همراه بسته‌ی فضاسازی به این کتابخانه ارسال شدند. کتابدار این کتابخانه، هم‌زمان با آماده‌سازی و ثبت و سامان‌دهی کتاب‌ها، در کارگاه ادبیات کودکان و بلندخوانی شرکت کرد. کتابخانه‌ی «پرنده‌ی قرمز» از خرداد 1400 آماده‌ی میزبانی از کودکان روستای قاسم‌آباد است.

کتابخانه گل بانو، باینگان، اورامانات، استان کرمانشاه

راه‌اندازی کتابخانه‌ی گل‌بانو از دی ماه سال 1399 و با پشتیبانی آقای علی کیان‌پور، خانواده‌ی شاملو و آقای سام وزیری آغاز شد. پس از بررسی اطلاعات دریافتی از منطقه و تصاویری که از فضای در نظر گرفته شده برای کتابخانه ارسال شده بود، مجموعه کتاب‌های باکیفیت و طرح فضاسازی این کتابخانه آماده شدند. در بهمن ماه سال 1399، بسته‌های کتاب باکیفیت و بخشی از تجهیزات کتابخانه شامل بیش از 450 عنوان کتاب باکیفیت به همراه دستنامه و فعالیت‌های در پیوند با کتاب‌ها از تهران ارسال شدند.

در فروردین ماه سال 1400 نیز نزدیک به 200 عنوان کتاب باکیفیت دیگر به همراه دستنامه و فعالیت‌های در پیوند با کتاب‌ها، برای این کتابخانه فرستاده شد. راه‌اندازی کتابخانه گل بانو در خرداد ماه 1400 به پایان رسید و این کتابخانه‌ی که فضایی بسیار دلنشین دارد از همان ابتدا پذیرای حضور کودکان و نوجوانان این منطقه بود.

کتابخانه‌ی آرش، خانه‌ی کودک کوشا، زابل، سیستان و بلوچستان

خانه‌ی کودک کوشا در فروردین 1400 در خواست راه‌اندازی کتابخانه را به برنامه‌ی «با من بخوان» ارائه داد. این مرکز در شهرستان زابل، در نزدیکی دو مدرسه واقع شده است و پیش‌بینی می‌شود بتواند به 100 کودک خدمات کتابخانه‌ای ارائه دهد.

در اردیبهشت 1400 پس از امضای تفاهم‌نامه، مراحل راه‌اندازی کتابخانه با پشتیبانی «دوستداران با من بخوان در تورنتو» پی گرفته شد. اتاق کوچک و دنجی به ابعاد 9 مترمربع برای کتابخانه در نظر گرفته شد. پس از طراحی فضاسازی، ساخت قفسه‌های کتاب در محل انجام شد و دیگر وسائل مورد نیاز فضاسازی از تهران ارسال شدند. همچنین نزدیک به 500 عنوان کتاب و دستنامه برای کتابخانه ارسال شد. هم‌زمان کتابدار پیشنهادی در کارگاه ادبیات و بلندخوانی شرکت کرد. در خرداد 1400 کار فضاسازی و ثبت کتاب‌ها انجام شد تا این کتابخانه میزبان کودکان زابلی باشد.

با کتابخانه‌های «با من بخوان» بیش‌تر آشنا شوید

پدیدآورندگان:
کلیدواژه:
Submitted by skyfa on