دو کتابخانه‌ی «با من بخوان» دیگر در استان لرستان آغاز به کار کردند!

زمستان 1400 برای کودکان منطقه‌ی طرهان از توابع کوهدشت در استان لرستان با خبرهای خوش همراه بود. با تلاش ترویج‌گران منطقه‌ی لرستان و با هدایت کارشناسان موسسه‌ی پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، دو کتابخانه‌‌ی «با من بخوان» در این منطقه آغاز به کار کردند و این ترتیب دبستان آزادگان روستای چاه‌شوره و کانون فرهنگی تربیتی هدایت طرهان به خانواده‌ی بزرگ کتابخانه‌های «با من بخوان» پیوستند.

پاییز امسال بود که شهره‌ کوشکی از مروجان با سابقه‌ی «با من بخوان» در استان لرستان و کتابدار کتابخانه‌ی «با من بخوان» در خرم‌آباد، از عدم دسترسی کودکان منطقه‌ی طرهان به امکانات فرهنگی، و به‌ویژه کتاب‌ باکیفیت و کتابخانه‌های کودک‌محور، خبر داد و به کارشناسان «با من بخوان» پیشنهاد کرد که در دو مرکز این منطقه که علاقه‌‌مند به همکاری با برنامه‌ هستند کتابخانه‌های کوچکی تاسیس شود. پس از بررسی شرایط و ظرفیت‌های این دو مرکز از سوی کمیته‌ی کتابخانه‌های «با من بخوان»، کار راه‌اندازی این کتابخانه‌ها آغاز شد. پشتیبانی این دو کتابخانه را خانم‌ دکتر طاهری و «موسسه فرزانگان پیشگام» (خانم صرافان)، از نیکوکاران دوستدار کودکان، برعهده گرفتند.

خانم کوشکی با شور و شوق همیشگی خود و با همراهی یاوران محلی و مدیران دبستان آزادگان و کانون فرهنگی تربیتی هدایت، اقدام به آماده‌سازی اتاق‌های در نظرگرفته شده و تهیه برخی تجهیزات کتابخانه‌ها کرد تا فضا برای ارسال کتاب و منابع کتابخانه‌ای مهیا شود.

آماده سازی اتاق کتابخانه ها در لرستان

آماده سازی کتابخانه در لرستان

چند هفته بعد برای هریک از این کتابخانه‌ها نزدیک 900 جلد کتاب باکیفیت به همراه دستنامه‌های راهنما و برگه‌های فعالیت در پیوند با کتاب ارسال شد و پس از سامان‌دهی و طبقه‌بندی براساس اصول کتابخانه‌های کودک‌محور با من بخوان در قفسه‌ها جای گرفت.

روز دوم بهمن ماه، همزمان با آغاز هفته‌ی بلندخوانی، ‌این دو کتابخانه‌ در مراسم مشترکی با حضور بخشدار طرهان، معاون بخشدار، رئیس اداره‌ی آموزش و پرورش منطقه‌ی طرهان، معاونت پرورشی این اداره، جمعی از فرهنگیان، والدین و دانش‌آموزان گشایش یافت. در این مراسم دو گروه سرود از دانش‌آموزان دبستان آزادگان با لباس‌های زیبای محلی سرودهایی را به زبان محلی اجرا کردند. خانم کوشکی نیز در راستای زنده‌نگه‌داشتن میراث فرهنگی با دوختن چند دست لباس محلی و اهدای آن، از همان آغاز بر نقش کتابخانه به عنوان پایگاهی فرهنگی برای کودکان و خانواده‌های منطقه تاکید کرد. در حاشیه‌ی این مراسم هم جشنواره‌ی غذاهای محلی لرستان به همت مادران برگزار شد.

افتتاحیه کتابخانه کودک محور با من بخوان

مراسم افتتاحیه کتابخانه مدرسه دبستان آزادگان در لرستان

مراسم افتتاحیه کتابخانه کودک محور با من بخوان

مراسم جشنواره غذاهای محلی لرستان

مراسم افتتاحیه کتابخانه با من بخوان در لرستان

مراسم افتتاحیه کتابخانه دبستان آزادگان

حضور مسئولین در مراسم افتتاحیه کتابخانه در لرستان

کودکان در مراحل راه‌اندازی کتابخانه فعالانه مشارکت کردند. شهره کوشکی پس از راه‌اندازی و افتتاح کتابخانه‌ها برای گروه «با من بخوان» این گونه نوشت: «این چند روز که در منطقه‌ی طرهان بودم از بهترین روزهای عمرم بود؛ شادی بچه‌ها و والدین وصف‌ناپذیر بود.»

مشارکت کودکان در آماده سازی کتابخانه در لرستان

مراحل آماده سازی کتابخانه کودک محور با من بخوان

حضور مردم در کتابخانه کودک محور با من بخوان

دو مربی و آموزگار جوان و علاقه‌مند اعلام آمادگی کرده‌اند که به عنوان کتابدار مسئولیت این کتابخانه‌ها را برعهده بگیرند. این کتابداران تاکنون در دوره‌ی آموزشی آنلاین «آموزش کتابداری کودک» در سامانه‌ی آموزک شرکت کرده‌اند. آنان در این کارگاه‌ها علاوه بر آشنایی با تعریف فضای کودک‌محور و فضای سرشار از سواد و الزامات آن، درباره‌ی اصول ساده‌ی کتابداری، و خدمات فنی و عمومی یک کتابخانه‌ی کودک و نوجوان نیز آموخته‌‌اند. کتابداران این دو کتابخانه همچون دیگر کتابداران «با من بخوان» در آینده‌ی نزدیک دوره‌ی آموزشی «آشنایی با ادبیات کودک و بلندخوانی» را نیز خواهند گذراند تا هرچه بیش‌تر بر کیفیت برگزاری نشست‌های بلندخوانی که محوری‌ترین بخش یک کتابخانه‌ی کودک‌محور است بیفزایند.

این کتابخانه‌ها اکنون با محیطی گرم و صمیمی، پذیرای کودکان و نوجوانان منطقه است. گروه «با من بخوان» امیدوار است که با همراهی ترویجگران و کتابداران، و پشتیبانان دوستدار کودک، این کتابخانه‌ها نیز همانند کتابخانه‌ی خرم‌آباد به زودی در زمره‌ی کتابخانه‌های پویای این منطقه قرار گیرند.

راه اندازی کتابخانه با من بخوان در استان لرستان

استقبال مخاطبان از کتابخانه با من بخوان

حضور کودکان در کتابخانه کودک محور با من بخوان

آغاز فعالیت کتابخانه با من بخوان در لرستان

کودکان مشغول کتاب خواندن در کتابخانه با من بخوان

بیشتر بخوانید

هرکوچه یک کتابدار! ابتکار جالب کتابخانه‌ی «با من بخوان» در خرم‌آباد برای کودکان محله

با «با من بخوان» در استان لرستان آشنا شوید

پدیدآورندگان:
Submitted by skyfa on