مامانم بلد نیست

عنوان لاتین
What momos can’t do

کتاب «مامانم بلد نیست» نوشته‌ی داگلاس وود (Douglas Wood) با تصویرگری داگ کوشمن (Doug Cushman) داستانی درباره‌ی رابطه‌ی سوسماری کوچک با مادرش است و کارهایی که روزانه با یکدیگر انجام می‌دهند. 

سوسمارکوچولو فکر می‌کند مامان‌ها هیچ کاری بلد نیستند، حتی کارهای عادی که همه می‌توانند خیلی خوب انجام بدهند! اما شگفت‌انگیزی کتاب در تضاد میان متن و تصویر است. متن به ما می‌گوید مامان کارهایش را درست انجام نمی‌دهد و تصویر نشان می‌دهد که مسبب همه‌ی اشتباهاتْ سوسمارکوچولوی شیطان و بازیگوش است. او رختخواب را به هم می‌ریزد، اما می‌گوید مامان نمی‌تواند به‌تنهایی تخت را مرتب کند! یا مامان مجبور می‌شود برای پیدا کردن لباسی که سوسمار کوچولو دوست دارد تمام کشوی لباس را بیرون بریزد. نکته‌ی جالب کتاب در این است که متن به ما نمی‌گوید چه اتفاقی در حال رخ دادن است و ما از حالت‌های چهره‌ی بین این دو متوجه رخداد اصلی می‌شویم. سوسمار کوچولو همه‌چیز را به هم می‌ریزد، اما می‌گوید: «مامان‌ها هیچ‌وقت نمی‌توانند لباس‌های مناسب انتخاب کنند و تمیز و مرتب نگه داشتن وسایل برایشان مشکل است.» 


خرید کتاب کودک درباره مادر


هر صفحه‌ی کتاب، یه یک کنش یا فعالیت میان مادر و کودک اختصاص یافته است و در همه‌ی آن‌ها هم سوسمارکوچولو خرابکاری می‌کند و مامان باید درستش کند! در عین حال، سوسمار‌کوچولو همیشه تقصیرها را گردن مامان می‌اندازد: مامان نمی‌تواند تند بدود و حتی نمی‌تواند تمرکز کند! البته دلیل حواس‌پرتی مامان هنگام رانندگی ضبط صوتی است که سوسمار کوچولو روشن کرده و حتماً هم صدایش بلند است!

کتاب مامانم بلد نیست

مامان تمام روز و در همه‌ی کارها خستگی‌ناپذیر با سوسمار کوچولو همراه است و در هیچ‌کدام از صفحه‌ها او را دعوا یا تنبیه نمی‌کند و نکته‌ی درخشان کتاب هم همین است: سوسمار کوچولو دارد یاد می‌گیرد و مادر با صبوری این یادگیری را برایش لذت‌بخش می‌کند. برای همین هم این کتابِ زیبا، با جمله‌ای دلنشین تمام می‌شود: «خیلی کارها هست که مامان‌ها نمی‌توانند انجام دهند... ولی یکی کار هست که بهتر از هرکس دیگری می‌توانند انجام دهند: دوست داشتن را....»


خرید کتاب کودک درباره خانواده و روابط خانوادگی


«مامانم بلد نیست» کتابی هم‌کنشانه و تعاملی میان والدین و کودکان است. کتاب هم آموزه‌های بسیاری برای بزرگسالان دارد و هم به کودکان نشان می‌دهد که رفتارهای‌شان می‌تواند دردساز باشد. توصیه می‌شود که والدین با کودکان یا مربیان با کودکان، این بازی تعاملی را انجام دهند و درباره‌ی کارهای روزانه‌‌شان با یکدیگر صحبت کنند.

گزیده‌هایی از کتاب

مامان‌ها نمی‌دانند چطور مارمولک را توی لباس‌شان یا قورباغه را توی جیب‌شان قایم کنند. مامان‌ها بازی بلد نیستند و نمی‌توانند توپ بسکتبال را داخل حلقه بیندازند.

تصویرگر
تصویرگر
Doug Cushman
سال نشر
1395
قالب کتاب
مترجم
ناشر
نویسنده
Douglas Wood
نگارنده معرفی کتاب
ژانر کتاب
Submitted by editor69 on