کودکان روستایی بلوچ میهمان کتابک در خانه کتابدار شدند!

روزدوشنبه، سوم اسفند، خانه کتابدار کودک و نوجوان، پذیرای ۱۵ نفر از کودکان و نوجوانان بلوچ روستای آبادان دراستان سیستان و بلوچستان بود. این کودکان که برای شرکت در مراسم سالگرد آغاز به کار شورای کتاب کودک، همراه با کتابدار کتابخانه روستای شان به تهران سفر کرده بودند، میهمان کتابک درخانه کتابدار نیز شدند.

در آغاز، برگزارکنندگان کارگاه به مناسبت روز جهانی زبان مادری، تعریف کوتاهی از زبان مادری به مهمانان ارایه دادند. سپس همه ی حاضران، خود را اول به زبان فارسی وسپس به زبان مادری شان معرفی کردند.

شهناز جمشیدی و عاطفه سلیانی از همکاران کتابک کارگاهی شامل کتابخوانی و کتابسازی برای این مهمانان که از راه بسیار دور، اما با اشتیاق فراوان برای دیدن و شنیدن و آموختن چیزهای تازه آمده بودند، برگزار کردند. همه ی آن ها، دختران وپسران دانش آموز دبستان، راهنمایی و دبیرستان و عضو کتابخانه ی روستای شان بودند که با همت یکی از اهالی نیکوکار و فرهنگ دوست همین روستا و همکاری شورای کتاب کودک بنیاد گذاشته شده است.

کودکان روستایی بلوچ میهمان کتابک در خانه کتابدار شدند!

نخست، عاطفه سلیانی کتاب "گل اومد، بهاراومد" نوشته ی منوچهر نیستانی از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان را برای آن ها خواند، که هم به سبب آهنگین بودن و هم به خاطر درونمایه ی امید بخش و پایان خوش مورد پسند شان قرارگرفت. سپس، مهمانان با همکاری شهناز جمشیدی و عاطفه سلیانی به کتابسازی از این داستان پرداختند. قرارشد کتاب در قطع بسیار بزرگ و تصویری باشد. بچه ها پس از گروه بندی، با شوق و شتاب، کار برای ساختن کتاب را آغاز کردند. یک گروه، وظیفه ی ساخت جلد کتاب را به عهده گرفت ودیگر گروه ها مسئول چسباندن آستر و بدرقه ی کتاب و آماده کردن بخش های مختلف داستان شدند. همه با هیجان و علاقه و احساس مسولیت کار می کردند. چند نفر از آن ها به خوبی تصورات خود را به تصویر می کشیدند و همه تلاش می کردند در کارشان ابتکار و خلاقیت به خرج دهند.

کودکان روستایی بلوچ میهمان کتابک در خانه کتابدار شدند!

سرانجام، پس از نزدیک به سه ساعت ونیم کار، کتاب "گل اومد ، بهار اومد"، این بار به شکل یک کتاب تصویری، از سوی پدیدآورندگان کوچک روستایی، ساخته شد. ای کاش منوچهر نیستانی زنده بود و آن را می دید.

برگزار کنندگان کارگاه، یک نسخه ی کپی شده از کتاب منوچهر نیستانی را به کتابخانه ی روستای آبادان پیشکش کردند. بچه ها نیز قرار گذاشتند کتاب ساخته ی خود را برای دیگر اعضای کتابخانه و کودکان روستای شان سوغاتی ببرند.

پس از پایان کارگاه، از طرف کتابک هدیه هایی مانند کتاب، نشانه کتاب، نوشت افزار و...به این کودکان داده شد.

در پایان یک روز شاد و پربار، همه باهم عکس یادگاری گرفتیم و با آرزوی دیدار دوباره، با یکدیگر خداحافظی کردیم.

نویسنده
عاطفه سلیانی
کلیدواژه:
Submitted by editor6 on