بهترین های رشد کودک و نبات کوچولو آبان ماه ۹۳ به روایت شورای کتاب کودک

در این گزارش با بخش های خوب نشریه های رشد کودک شماره ۲ و نبات کوچولو شماره ۳۸ از دید گروه بررسی نشریات شورای کتاب کودک آشنا می شوید.

رشد کودک شماره ۲

داستان

عنوان: خاله بق بقو نوک به کدو

نویسنده: شکوه قاسم نیا

تصویرگر: عاطفه ملکی جو

خاله بق بقو که نوکش به کدو گیر کرده است به هوا پرواز می کند. گنجشک و کلاغ و عقاب به کمک او می آیند ولی آن ها هم مانند خاله بق بقو گرفتار می شوند. باران می بارد، کدو سنگین می شود و به زمین می افتد.کدو می شکند، همگی رها می شوند.

نویسنده با زبانی آهنگین، شیوا، ساده و روان، مدار داستان را پیش می برد.داستان برگرفته از ادبیات کهن (متل) است. کودک از متل های ریتمیک و زنجیر وار لذت می برد.

خوب است بدانیم:

ادبیات کهن شامل قصه، افسانه، متل و شعرهای شفاهی و مکتوب از سال های دور به ما رسیده است، نویسنده ندارد و مردم گوینده آن هستند.

متل، افسانه کوتاهی است که روایتی را به شکل آهنگین و ساده بیان می کند و مخاطبان آن، کودکان هستند.

کلید واژه: حل مسئله، کدو

خیال بافی

عنوان: چک چک، گریه

نویسنده: ارغوان غلامی

تصویرگر: میترا عبداللهی

تصور کنیم گل های لباسمان از اشک هایمان آب بخورند و شاد شوند.

خیالبافی

عنوان: عینک

نویسنده: ارغوان غلامی

تصویرگر: میترا عبداللهی

هر کس به دلیلی عینک می زند. می توان از پشت شیشه عینک، زندگی را با دقت بیشتری دید. عینک من حتی مراقب مورچه ها نیز هست تا لگدشان نکنم .

خوب است بدانیم:

خیال پردازی تخیل کودک را گسترش می دهد. در خیال پردازی شادی جای غم را می گیرد؛ می توان مشکلی را حل کرد و نگاهی نو داشت.

شعر

عنوان: قلقلک

سراینده: اکرم کشایی

تصویرگر: سولماز جوشقانی

تصور کنیم، باد پاییزی با شیطنت درخت را قلقلک می دهد و باعث ریزش برگ های آن می شود. شعری آهنگین با نگاهی نو در انتقال مفهوم " نقش باد در ریزش برگهای درختان" به کودک.

داستان

عنوان: فوت بازی

نویسنده: طاهره ایبد

تصویرگر: سحرناز سپندی فر

اژدها کوچولو از غار بیرون می آید. بچه های حیوانات می خواهند با او بازی کنند. چه بازی؟ فوت بازی. ولی اژدها کوچولو نمی تواند بازی را انجام دهد. بچه ها بازی دیگری می کنند که او هم بتواند آن را انجام دهد.

نویسنده به بیان تفاوت های فردی کودکان در انجام کار می پردازد و به توانمندی فردی اشاره دارد. از ویژگی¬های داستان، نیمی نوشتاری و نیمی دیگر به صورت تصویری ارائه شده است که کودک باید آن را تصویرخوانی کند. بنابراین بخشی از داستان توسط خود کودک و با خلاقیت او روایت می شود.

خوب است بدانیم:

تصویر خوانی به معنای بیان داستان به وسیله تصاویر است. در تصویرخوانی معمولا متن وجود ندارد. برای نمونه می توان از کتاب "قصه های من و بابام" نویسنده "اِریش اُزِر" نام برد.

داستان

عنوان: بیب بیب، چیک چیک

نویسنده: یگانه مرادی لاکه

تصویرگر: اکرم اسماعیلی

چیک چیک ناخن گیر کوچولو ته کمد اسباب بازی می افتد، به اسباب بازی ها کمک می کند تا مرتب شوند. برای همین اسباب بازی ها با او دوست می شوند.

داستان دارای رو ساخت و ژرف ساخت است. رو ساخت آن کمک به اسباب بازی ها و دوستی با آن هاست و ژرف ساخت آن به روان شناسی رشد کودک اشاره دارد زیرا به کودک می آموزد که هنگام قرار گرفتن در موقعیت های جدید به جای گوشه گیری و انزوا می توان با دیگران ارتباط برقرار کرد.

خوب است بدانیم:

داستان های با کیفیت دارای رو ساخت وژرف ساخت هستند. رو ساخت مفهوم ظاهری داستان و ژرف ساخت مفهوم عمیق تر آن است.

کلید واژه: کمک، نظم، دوستی پایدار،

شعر

عنوان: کانگورو

سراینده: طیبه رضوانی

تصویرگر: ساناز زمانی

صبح شد و مادر سر کار می رود و کودک دوست ندارد از مادر جدا شود تا جایی که آرزو می کند مادر، کانگورو بود و او در کیسه اش.

شعر آهنگین به مسئله روز اشتغال مادران در بیرون منزل اشاره دارد و به راحتی احساس کودک را از دوری مادر بیان می کند.

کلید واژه: اشتغال مادران

 

نبات کوچولو شماره ۳۸

داستان

عنوان: حمام کرگدنی

نویسنده: طاهره ایبد

تصویرگر: نیلوفر برومند

ببری موقع حمام از دست مامان فرار می کند. او کرگدن و بچه اش را می بیند که به شیوه خود حمام می کنند، یعنی در گِل غلت می زنند. ببری خوشش می آید و با آن ها در گِل غلت می زند. اما موقع رفتن به خانه همه بدنش می خارد. مامان او را می لیسد و می لیسد تا تمیز شود.

داستان درباره شباهت ها و تفاوت های موجودات است. کودک با خواندن یا شنیدن آن، سرگرم می شود، لذت می برد و به شناخت می رسد.

کلید واژه: کرگدن، ببر، حمام حیوانات

داستان

عنوان: بره ابر سفید   

نویسنده: محمد رضا شمس  

تصویرگر: نیلوفر برومند

بادبادک و باد توی فیس بوک با هم آشنا می شوند و چت می کنند. آن ها قرار می گذارند هم دیگر را ببینند. بادبادک، دستی به گوشواره ها و دنباله هایش می کشد و می رود. ولی باد خطرناک بود و آن بادی نبود که بادبادک تصور کرده بود.

کامپیوتر و اینترنت جزء لاینفک زندگی شده است. نویسنده به خوبی توانسته عواقب آشنایی از این طریق را به تصویر کشاند. شخصیت ها و فضاسازی باور پذیر است و کودک از خواندن یا شنیدن آن لذت می برد.

خوب است بدانیم:

قصه های قدیمی مانند بزبزقندی به کودک هشدار می دهدکه در را به روی افراد غریبه باز نکند. امروزه با داستان های فانتزی می توان به کودک درباره استفاده درست از تکنولوژی شناخت داد.

کلید واژه: کامپیوتر، فیس بوک، چت

نکته: بهتر بود این داستان در نبات کودک به چاپ می رسید.

داستان

عنوان: پچ پچ

نویسنده: کلر ژوبرت

 نینو دختر شاهین هاست که سه برادر دارد. او از آن ها کنجکاوتر است و دوست دارد خیلی زود پرواز کردن، بالای کوه رفتن و رسیدن به آن طرف کوه را تجربه کند. اما پدر و مادر می گویند زود است. نینو باعث می شود تا برادرها با خواسته او همراه شوند. در آخر پدر و مادر می فهمند که بهتر است به خواسته بچه ها توجه کنند اما مراقبشان باشند.

شخصیت اصلی دختر است و او ماجرا را پیش می برد. بچه ها برای رسیدن به خواسته هایشان از راه حل های مختلفی استفاده می کنند. داستان نشان می دهد که کودکان با وجود کوچکی دارای عقل و تدبیر هستند.

داستان برای کودک و بزرگسال مناسب است زیرا کودک سرگرم می شود و لذت می برد و بزرگسال را به فکر وا می دارد.

نویسنده
گروه نشریات شورای کتاب کودک
Submitted by editor3 on