کتابک میهمان کتابداران کانون کرمانشاه

کتابک در روز ۲ آبان در حاشیه دومین همایش انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران، شاخه کرمانشاه، میهمان جمعی از کتابداران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر کرمانشاه بود.

در این نشست فرزانه طاهری، ‌سرپرست کتابخانه موسسه پژوهشی تایخ ادبیات کودکان و مدیر ایرانک بانک، به نمایندگی از کتابک حضور داشت. او پس از معرفی کتابک و هدف های آن و ارائه گزارشی از فعالیت های کتابک به گفت و گو با کتابداران پرداخت. کتابداران در این نشست از اهمیت اطلاع رسانی در کتابک درباره همایش های مربوط به موضوع کتابداری و ترویج خواندن گفتند. به باور آن ها، بسیاری از همایش ها به خاطر اطلاع رسانی و برنامه ریزی نادرست بخشی از مخاطبان خود را از دست می دهند. در بخش دیگری از نشست موضوع مسابقه های فرهنگی در کتابخانه ها مطرح شد. به باور بسیاری از کتابداران حاضردر نشست،‌ این مسابقه ها برای تشویق کودکان به خواندن و شرکت در فعالیت های هنری برگزار می شوند،‌اما نتیجه بخش نیستند. شرکت در این مسابقه ها، بیش از آن که به کودکان لذت ببخشد، در وجود آن ها تنش و فشار ایجاد می کند. کودکانی که در مسابقه پیروز نمی شوند، احساس سرخوردگی می کنند و ممکن است در فعالیت های آینده کتابخانه شرکت نکنند. به این ترتیب کتابخانه بخشی از مخاطبان خود را از دست می دهد. شرکت کنندگان در این گفت و گو تصمیم گرفتند در تالار گفت و گوی کتابک به هم اندیشی درباره این موضوع ادامه دهند.

در بخش دیگری از نشست، حاضران درباره اهمیت ثبت تجربه ها و طرح های ترویج خواندن و کتابداری کودک و نوجوان گفت و گو کردند. بسیاری از کتابداران از تجربه های دیگر همکاران خود در کار با کودکان بهره برده اند یا خود تجربه ها و طرح های تازه ای را به کار برده اند. اما بسیاری از طرح ها و تجربه ها نوشته نشده اند و نمی توانند در دسترس همه قرار بگیرند. در این شرایط تشویق کتابداران به خواندن صفحه های تجربه های جهانی و ایرانی ترویج خواندن در کتابک، کتابداران را به نوشتن تجربه های خود و استفاده از تجربه های دیگران تشویق می کند.  

پیش از این نیز کتابک در دو سفر به مشهد و تبریز، در حاشیه همایش ملی کتابخانه های آموزشگاهی (مشهد،اردیهشت ۸۸)و چهارمین همایش سراسری "انجمن ترویج زبان و ادب فارسی" (تبریز، مرداد ۸۸) به علاقه مندان معرفی شده بود.

 

کلیدواژه:
Submitted by editor6 on