نشست بین المللی زبان و ادب فارسی برگزار شد!

استادان، دانشجویان، آموزگاران و علاقمندان به زبان و ادب فارسی از سراسر کشور و مهمانانی از کشورهای هند، افغانستان، پاکستان، تاجیکستان، قزاقستان و ترکیه، از ۲۴ تا ۲۶ شهریور در پنجمین گردهمایی سراسری انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران در دانشگاه یزد شرکت کردند.

همزمان با برگزاری این گردهمایی نمایشگاه کتابی با حضور شورای کتاب کودک، موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و موسسه اطلاعات برگزار شد. در این نمایشگاه، یکی از کارشناسان شورای کتاب کودک به معرفی "فرهنگنامه کودکان و نوجوانان" و شیوه های کار با این کتاب مرجع پرداخت و دو نهاد شورای کتاب کودک و خانه کتابدار کودک و نوجوان و ترویج خواندن را به بازدید کنندگان معرفی کرد. در غرفه موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان نیز، فعالیت ها و آثار موسسه از جمله کتاب های "تاریخ ادبیات کودکان ایران"، "فارسی آموز ادبی" و کتاب جدید "روشنگر تاریکی ها: جبار باغچه بان و همسرش" و پایگاه های اینترنتی "بانک اطلاعات فرهنگ و ادبیات کودکان ایران (ایرانک)"، "کتابک، پنجره ای رو به جهان خواندن" و "هدهد" معرفی شدند. برنامه های آینده موسسه به ویژه موزه مجازی فرهنگ و ادبیات کودکان ایران نیز به کوتاهی معرفی شدند.

این گردهمایی نخستین گردهمایی سراسری و بین المللی در زمینه زبان و ادب فارسی بود. به گفته دبیر این گردهمایی بیش از ۶۰۰ چکیده مقاله به دبیرخانه ارسال شده بود که از این میان ۳۵۴ چکیده پذیرفته شدند و در مرحله نهایی۲۰۰ مقاله برای چاپ و ارایه برگزیده شدند. در ۲ روز برگزاری گردهمایی، ۹۴ مقاله در نشست های همزمان در چند تالار ارایه شدند که از میان آن‌ها می‌توان به ۵ نشست درباره ادبیات کودکان اشاره کرد. مقاله ها‌ی ارائه شده در این نشست‌ها عبارت بودند از: شعر کودکانه در عصر مشروطه (فرزانه غلامرضایی)، بررسی شیوه های بازنویسی مهدی آذریزدی (زهرا دهنوی)، ردپای ادبیات تعلیمی در بازنویسی کلیله و دمنه به قلم مهدی آذریزدی (مژگان نیکویی)، قصه های خوب استاد آذر یزدی پلی میان کودکان و گنجینه ادب پارسی (اکرم عارفی).

نشست بین المللی زبان و ادب فارسی برگزار شد

برخی از مقالات دیگر که در زمینه ادبیات کودکان که در چکیده مقالات این همایش به چاپ رسیده اند، عبارت اند از: "بچه خوب در قصه های خوب برای بچه های خوب"، "ادبیات عامیانه، مقایسه پنجاتنترا و کلیله و دمنه"، "اخلاقیات و شیوه طرح آن در داستان‌های حیوانات با تکیه بر کلیله و دمنه"، "بررسی زبان شناختی داستان های کودک و نوجوان"، "نشریات و جایگاه گروه سنی کودک و نوجوان در اقتباس شاهنامه"، "آداب و رسوم و باورهای عامیانه در آثار نادر ابراهیمی"، "بررسی ویژگی های رشد کودک در سنین الف، ب، ج و ارتباط آن با داستان های واقعی و تخیلی (افسانه، فانتزی) با استناد به ادبیات داستان کودک دهه هفتاد در ایران"، "بررسی خواننده درون متن در قصه های مجید هوشنگ مرادی"، "نشانه شناسی شعر کودک"، "فقرنگاری و پیامدهای آن در آثار علی اشرف درویشیان"، "بررسی عناصر تشکیل دهنده داستان خمره"، "ایرج میرزا و نگاهی به دوران کودکی"، "بالندگی ادبیات کودکان در ایران با گام های آهسته"، "تطبیق اساطیری و حماسی گیل گمش- شاهنامه و دده قورقود"، "دوران کودکی و کودکی متون کودکی"، "نماد پردازی جانوران در ادبیات کودکان بر اساس کتب منتشره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان (گروه سنی الف، ب، و ج)"، "بررسی و تحلیل روانشناسی کودک و نوجوان در متون فارسی و بررسی خلاقیت ها داستانی کلیله و دمنه". پس از گردهمایی بخشی از مقالات ارایه شده در مجموعه مقالات و منتخب آن‌ها در ویژه نامه مجله "گوهر گویا" به چاپ خواهد رسید.

در روز سوم گردهمایی نیز، هوشنگ مرادی کرمانی یک گارگاه داستان نویسی برای دبیران زبان و ادبیات فارسی استان یزد برگزار کرد.

Submitted by admin on