کتابک در همایش کتاب برای کودکان بانیازهای ویژه!

سه شنبه، ۳۰ آذر، در دومین روز همایش کتاب برای کودکان با نیازهای ویژه، شبنم عیوضی، درباره خدمات کتابک به خانواده ها و آموزگاران کودکان با نیازهای ویژه، سخن گفت.

مسئول بخش کودکان با نیازهای ویژه کتابک، در سخنان خود درباره کتابک گفت: " کتابک اگرچه نهادی نوپا است و تازه راه رفتن را می آموزد، اما در همین دوره نوپایی و خردسالی، نامش و کارش به عنوان ترکیب کار فرهنگی در چهره های نو، می رود که در ذهن مخاطبان دور و نزدیکش تثبیت شود."

او بخش کودکان با نیازهای ویژه کتابک را چنین معرفی کرد: "کتابک برای کسانی که با کودکان نابینا، ناشنوا و کودکان با اختلالات ذهنی سرو کار دارند بخش جداگانه ای دارد. آن ها می توانند اطلاعات مورد نیازشان را در بخش کودکان با نیازهای ویژه پیدا کنند.در بخش کودکان با نیازهای ویژه کتابک، اطلاعات سودمند درباره کتاب های مناسب کودکان با نیازهای ویژه در سه گروه "نابینا و کم بینا"، "کم شنوا و ناشنوا" و "کتاب های آسان خوان" گروه بندی شده اند. کتاب‌های گویا با لوگوی ویژه‌ای مشخص شده‌اند. کتاب های مرجع کودکان با نیازهای ویژه هم صفحه ویژه‌ای دارد."

شبنم عیوضی شرکت کنندگان در نمایشگاه را با خدمات کتابک به خانواده‌های کودکان با نیازهای ویژه معرفی کرد

عیوضی به بخش کتابدرمانی کتابک نیز اشاره کرد. بخش کتابدرمانی کتابک به همه آموزگاران، کتابداران و والدین خدمات می‌دهد تا آن ها بتوانند به همه کودکان با هر مشکل یا محدودیتی، یاری رسانند، به کودکانی که با مشکلاتی همچون خشونت در خانواده و یا جدایی والدین رو به رو هستند، به کودکان پرورشگاهی، سرراهی و بزهکار، کودکان تک سرپرست، کودکان با تفاوت‌های فردی، به کودکان دیر آموز و همچنین به کودکان با نیازهای ویژه.

اشاره به کارگاه ساخت کتاب ‌های پارچه‌ای فیلیپ کلود، پژوهشگر فرانسوی، بخش پایانی معرفی کتابک به حاضران در نمایشگاه بود. این کارگاه آموزشی در جریان سی و دومین کنگره جهانی دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان در سانتیاگو دو کامپوستلای اسپانیا برگزار شد. فیلیپ کلود، در سال ۲۰۰۹ همراه با کارشناسان دیگری در کشورهای مختلف اتحادیه اروپا، کتابی کاربردی با نام "کتاب های پارچه ای: تئوری و عمل" منتشر کرده است.

افزون بر این گزارش , کتابک ، با برگزاری نمایشگاهی از کتاب‌های "مجموعه ترویج خواندن " شامل دستنامه تولید کتاب برای کودکان با نیازهای ویژه، در کنار کتاب‌هایی همچون "روشنگران تاریکی‌ها:خودنوشته های جبار باغچه بان و همسرش" و ۷ جلد کتاب تاریخ ادبیات کودکان ایران، حضوری فعال در این همایش داشته است.

کلیدواژه:
Submitted by admin on