کشورهای مختلف نامزدان خود را معرفی کنند!

 معرفی نامزدها برای دریافت گران ترین جایزه ادبیات کودک جهان در سال ۲۰۱۳ آغاز شد.

در حالی که هنوز نام برنده این جایزه در سال ۲۰۱۲ اعلام نشده است، شورای هنر سوئد، اداره کننده و اهدا کننده جایزه یادبود آسترید لیندگرن، گران ترین جایزه ادبیات کودک جهان، اعلام کرده که کشورهای مختلف تا ۱۵ ماه می (۲۵ اردیبهشت ۹۱) فرصت دارند تا نامزدهای خود برای دریافت این جایزه در سال ۲۰۱۳ را معرفی کنند.

جایزه یادبود آسترید لیندگرن، به شکل سالانه اهدا می شود به این ترتیب که یک جایزه نقدی ۵ میلیون کرونی به برنده یا برندگان اهدا می شود. جایزه می تواند یک یا چند برنده داشته باشد که از میان پدیدآورندگان، مروجان ادبیات کودک و یا نهادهای کوشا در زمینه ادبیات کودک برگزیده می شوند. 

کشورهای مختلف نامزدان خود را معرفی کنند 

در هر کشور، یک یا چند نهاد مسئولیت معرفی نامزدان دریافت این جایزه را بر عهده دارند. این نهادها را شورای هنر سوئد تعیین می کند و هر سال نیز فهرست نهادهای مسئول معرفی نامزدان را به روز می کند. در فهرست نهادهای مسئول معرفی نامزدان برای سال ۲۰۱۳، از ایران شورای کتاب کودک، موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معرفی شده اند. 

نام برنده سال ۲۰۱۲، جایزه آسترید لیندگرن، در روز ۲۰ مارس و در جریان نمایشگاه کتاب کودک بولونیا در ایتالیا،  اعلام می شود. برنده یا برندگان جایزه سال ۲۰۱۲ از میان ۱۸۴ نامزد از ۶۶ کشور جهان برگزیده می شوند. امسال از ایران، احمدرضا احمدی، مصطفی رحماندوست و موسسه پژوهشی کودکان دنیا نامزد دریافت جایزه هستند. موسسه پژوهشی کودکان دنیا را شورای کتاب کودک و مصطفی رحماندوست و احمدرضا احمدی را کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای دریافت جایزه نامزد کرده اند. 

جایزه یادبود آسترید لیندگرن در سال ۲۰۰۲، پس از درگذشت آسترید لیندگرن، نویسنده مشهور و محبوب کودکان در سوئد و سراسر جهان، از سوی دولت سوئد تاسیس شد. 

Submitted by admin on