هزار درنای کاغذی، هزار رویای صلح و زندگی

نوجوانان گروه تئاتر کودکان دنیا  نمایش "هزار درنا" را، که براساس نمایشنامه ای از کاترین شولتزمیلر نوشته اند، در تالار هنر به صحنه می برند.

این نمایش تنها سه اجرا در روزهای ۱۷، ۱۸ و ۱۹ دی در تالار هنر خواهد داشت. ۲۰ نوجوان ۹ تا ۱۳ ساله عضو گروه تئاتر کودکان دنیا، بازنویسی متن، کارگردانی و بازیگری این تئاتر را خودشان انجام داده اند. آن ها بیش از چهار سال به طور مستمر آموزش تئاتر دیده اند و در کارگاه هایی از محمدعلی رفیعی و محمد چرمشیر شرکت کرده اند. 

هزار درنای کاغذی، هزار رویای صلح و زندگی

 داستان نمایش هزار درنا، داستان واقعی دختری است به نام ساداکو ساساکی.  او دختر بچه ای ژاپنی بود و در زمان انفجار بمب اتمی آمریکا در ژاپن، دو ساله بود.  ساداکو بزرگ شد و در یازده سالگی، وقتی که مشغول تمرین برای یک مسابقه دو بود، زمین خورد و بر اثر جراحت بدن و آلودگی زمین به مواد رادیو اکتیو، به بیماری لوکمیا (بیماری بمب اتم) مبتلا شد. 

مدت ها در بیمارستان بستری بود و تنها آرزویش این بود تا روزی سلامت کامل خود را به دست بیاورد. یک روز دوست بسیار صمیمی اش (که در حال حاضر زنی مسن است) به او گفت که بر اساس یک افسانه قدیمی، هر کس بتواند هزار درنای کاغذی بسازد، به آرزویش می رسد. 

ساداکو که آرزویی جز سلامتی و زندگی عادی نداشت، دست به کار ساختن درناهای کاغذی شد. او آنقدر این کار را ادامه داد که اطراف تختش در بیمارستان، همیشه مملو از درناهای کاغذی بود. درناهای ساداکو، از هر کاغذی که به دستش می رسید ساخته می شد: کاغذ شکلات، پاکت نامه، برگه های باطله و... 

هزار درنای کاغذی، هزار رویای صلح و زندگی

ساداکو موفق شد هزار درنای کاغذی بسازد، اما بیماری او سرسخت تر از این حرف ها بود. مرتب از او آزمایش خون گرفته می شد و تعداد گلبول های سفید خونش شمارش می شد. آرام آرام تعداد گلبول های سفید خون ساداکو افزایش می یافت ولی این به معنی بهبودی او نبود و درست برعکس، به معنی این بود که مرگش نزدیک است. 

ساداکو به ساختن درناهای کاغذی ادامه داد و البته هر روز تعداد گلبول های سفید خونش را هم یادداشت می کرد. او هنوز هم امید داشت. درناهای کاغذی ساداکو هر روز کوچکتر و کوچکتر می شدند تا جایی که آخرین درناهایش را با کمک سوزن می ساخت. 

هزار درنای کاغذی، هزار رویای صلح و زندگی

۲۵ اکتبر ۱۹۵۵ رسید و ساداکو که تنها ۱۲ سال داشت، در میان انبوهی از درناهای کاغذی جان سپرد. می گویند زمانی که ساداکو را بر روی تخت بیمارستان مرده یافتند، به درناهای کاغذی چشم دوخته بود که بادی که از پنجره باز اتاقش به داخل می وزید، آنها را تکان می داد.

گروه کودکان دنیا، پس از اجرای موفق این نمایش در جشنواره تئاتر کودک همدان که پاییز امسال برگزار شد، توسط "گوردون واین" رئیس خانه‌ی تئاتر کودک و نوجوان فرانکفورت برای اجرای نمایش در کشور آلمان دعوت شده اند.

علاقه مندان برای رزرو یا خرید بلیت این نمایش می توانند به سایت http://www.sayehtheater.com/ticket/ مراجعه کنند. 

Submitted by admin on