کودکان انگلیسی با ادبیات کودکان دنیا آشنا می شوند

موسسه "بیرون در دنیا" (outside in world) در طرحی جدید بهترین کتاب های کودک را از سرتاسر دنیا شناسایی کرده است تا مخاطبان انگلیسی را با این آثار آشنا کند.

این طرح Reading the Way نام دارد و با کمک مالی انجمن هنری انگلستان و موسسه ای خیریه اجرا می شود و در تلاش است آثار نویسندگان کشورهای سرتاسر جهان را ترجمه و در دسترس کودکان انگلیسی قرار دهد.

گزینش کتاب ها بر پایه ی جذاب بودن کتاب برای همه ی کودکان، از جمله کودکان با نیازهای ویژه است.

الکساندارا استرایک از اعضا این موسسه درباره ی این طرح می گوید در حال حاضر هنوز نیاز بسیاری از کودکان با نیازهای ویژه مانند کودکانی که مشکلات زبانی، گفتاری و یادگیری دارند نادیده گرفته می شود. تمرکز این موسسه بر روی کتاب های دسترس پذیر و فراگیر، براساس این نیاز شکل گرفته است.

منظور ما از دسترس پذیر بودن این است که کتاب ها قابلیت های تصویری، خط بریل و لمسی داشته باشند و منظور از کتاب های فراگیر کتاب هایی است که چه در تصویر و چه در متن تصویر مثبتی از کودکان یا بزرگسالان ناتوان ارائه دهند. طرح در دست انجام است و گزارش های خوب و مثبتی از نمونه های خلاق و جالب کشورهای دیگر رسیده است. پاییز امسال گروهی از کارشناسان کتاب ها را به مدرسه های خاص،‌ مدرسه های فراگیر و نزد والدین و نهادهای نگهداری از معلولان می فرستند و تا کتاب ها از نظر دوام، جذاب بودن و مناسب بودن ارزیابی شوند.

نتیجه ی این طرح تهیه فهرستی جامع از کتاب های فراگیر و قابل دسترس است و امید است که یکی از پیامدهای آن انتشار و چاپ بسیاری از کتاب ها در انگلستان باشد.

دبورا هالفورد عضو دیگر این موسسه نیز از روند پیشرفت طرح می گوید: "بودجه در ماه آوریل اهدا شد. در مرحله نخست پژوهشی برای شناسایی و انتخاب کتاب های انجام شد. در حال حاضر کتاب های بسیار جالب و جذابی از کشورهای اسپانیا، ایتالیا، ‌یونان،‌ اسلونیا، فرانسه و مجارستان گردآوری شده است. این کتاب ها با کمک دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان و کارشناسان ادبیات کودک بین المللی و انگلستان گزینش شدند. با کمک آن ها کتاب های تصویری بسیار عالی یافتیم و آن ها را با استفاده از سمبل های widget، خط بریل و المان های لمسی برای تمامی کودکان قابل دسترس کردیم. افزون بر آن کتاب هایی که رویکرد جدیدی نسبت به ناتوانی دارند، در این طرح گنجانده شده اند. برخی از آن ها از لبنان و بخش های دیگر خاورمیانه است. افزون بر آن یک گروه کارشناس کتاب های انتخاب شده را برای ترجمه به ناشران معرفی می کند.

موسسه بیرون در دنیا موسسه ای که هدف آن ترویج ادبیات کودک سرتاسر دنیا است. این نهاد به دلیل ارائه منابع جامع تحت وب در زمینه ترجمه کتاب های کودکان شناخته شده است و برای ناشران،‌ مترجمان، آموزگاران، کارشناسان، والدین و کودکان خدمات ارائه می دهد. افزون بر آن کارگاه هایی را برای آشنایی کودکان با آثار ترجمه شده برگزار می کند و کتاب های بین المللی را به مدرسه های سرتاسر انگلستان می برد تا تصویرگر و نویسندگان بین المللی را به کودکان معرفی کند.

Submitted by editor3 on