یاقوتی: ادبیات معاصر در کتاب‌های فارسی مدارس بی‌چهره است/ ضرورت به‌کارگیری معلمان دلسوز

 منصور یاقوتی،‌ داستان‌نویس گفت: سیمای فرهنگی و ادبی معاصر در کتاب‌های درسی بی‌جلوه است و متاسفانه اثری از آثار شاخص چهره‌های تاثیرگذار ادبیات همچون احمد شاملو، نادر نادرپور یا صادق چوبک در آنها دیده نمی‌شود.

یاقوتی به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: غیر از مشکلات محتوایی کتاب‌های درسی و فقدان چهره‌های شاخص ادبی معاصر در کتاب‌های فارسی مدارس، بیشتر معلمان ما این روزها خلاقیت و دغدغه لازم را در تدریس کتاب فارسی ندارند. در گذشته امکانات کمتر از امروز بود ولی معلمان دلسوز برای جبران نقایص از جان و دل مایه می‌گذاشتند.

وی افزود: من یازده سال معلم مقطع ابتدایی بودم. پنج سال از این سال‌ها را در روستاهای اطراف کرمانشاه درس داده‌ام. در آن دوران، در کلاس‌هایم دانش آموزان را به داستان نویسی تشویق می‌کردم. انجام چنین فعالیت‌هایی در آن سال‌ها به انتشار کتاب‌های داستانی همچون «پشت دیوار برف» «قصه های کاظم آباد»و «یه جور زندگی» منتج شد. هنوز هم بعد از این همه سال اشتیاق دانش آموزان را در مواجهه با آثار چاپ شده خود به خاطر دارم. آن کتاب‌ها در آن سال‌ها تاثیرات گسترده‌ای ایجاد کردند.

وی درباره تجربیات تدریسش در مدارس گفت: در آن سال‌ها کلاسی داشتم که ۴٧ دانش‌آموز داشت. از هر کتابی که منتشر می‌شد و مناسب دانش‌آموزان بود، با هزینه شخصی خودم ۴۷ نسخه خریداری می کردم و در اختیارشان قرار می‌دادم. با این روش در پایان سال هر دانش‌آموزی یک کتابخانه کوچک در خانه‌اش داشت.

وی افزود: از دیگر روش‌هایی که در کلاس‌ها به کار می بردم این بود که گاه به گاه خارج از مطالب کتاب‌های درسی، به شاگردانم مشق می‌گفتم و به این روش آنها را با چهره‌های ارزشمند ادبی که در کتاب‌های درسی به آنها پرداخته نشده بود، آشنا می کردم.

این داستان نویس درباره لزوم توجه به آثار نویسندگان پیشرو در کتاب‌های درسی توضیح داد: یکی از راه‌های علاقه‌مند کردن دانش‌آموزان به ادبیات این است که از معلمان دلسوز نسبت به فرهنگ و ادبیات کشور استفاده شود و مساله مهم دیگر گنجاندن آثاری از نویسندگان و شاعران پیشرو ایران در کتاب‌های درسی است که متاسفانه مولفان کتاب‌های درسی به این موضوع بی توجه هستند و از این منظر کتابهای فارسی مدارس بی‌جلوه‌اند.

منصور یاقوتی متولد پنجم اسفند ١٣٢٧ کرمانشاه، داستان‌نویس، شاعر و منتقد ادبی است.

«زخم»(مجموعه داستان)، «گل خاص»(مجموعه داستان ترجمه به زبان کردی)، «کودکی من»(مجموعه داستان)، «داستان‌های آهودره»(مجموعه داستان)، «با بچه‌های ده خودمان»(مجموعه داستان)، «سال کورپه»(مجموعه داستان)، «پاجوش»(داستان بلند)،

«زیرآفتاب»(داستان بلند)، «چراغی بر فراز مادیان کوه»(داستان بلند)، «دهقانان»(رمان)، «افسانه‌هایی از ده‌نشینان کرد»(پژوهش و گردآوری فرهنگ توده)، «یادداشت‌های یک آموزگار»(پژوهش)، «مردان‌فردا»(مجموعه داستان، برگزیده بهترین کتاب سال توسط شورای کتاب کودک)، «نگاهی به آثار درویشیان»(نقد ادبی)، «گامی به پیش»(نقد ادبی)، «توشای پرنده غریب زاگرس»(مجموعه داستان) و «افسانه سیرنگ»(داستان بلند) از آثار منتشر شده این نویسنده به شمار می‌آیند.

Submitted by editor3 on