کتابخوانی حلقه مفقوده در آموزش و پرورش ایران

تیتر:
کتابخوانی حلقه مفقوده در آموزش و پرورش ایران

پنج شنبه ۲۱ خرداد ۹۴ همایشی برای تجلیل از مربیان برنامه با من بخوان در در سال تحصیلی ۹۴-۱۳۹۳ در بیرجند برگزار شد. موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، برنامه "با من بخوان" را از سال ۱۳۹۲ با همکاری جامعه یاوری فرهنگی در این منطقه برگزار می کند. در سال گذشته این برنامه با آموزش و پرورش خراسان جنوبی در سطح گسترده تری اجرا شد.

در این همایش رضا درمان مدیرعامل جامعه یاوری فرهنگی، مریم اخگری مدیر اجرایی برنامه با من بخوان در خراسان جنوبی و مهری صفایی کارشناس ادبیات کودک و ارزش های زندگی موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، لامعی مدیر کل آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی، حسینی معاون آموزش ابتدایی استان خراسان جنوبی، سجادی نژاد مدیر آموزش و پرورش بیرجند، قایمی کارشناس مسئول پیش دبستانی استان خراسان جنوبی و جمعی از معاونان و کارشناسان این استان و ۱۱۶ مربی و آموزگار پایه اول شرکت داشتند.

کتابخوانی حلقه مفقوده در آموزش و پرورش ایران

این برنامه با سخنرانی حسینی، معاون آموزش ابتدایی استان خراسان جنوبی آغاز شد. حسینی با اشاره به پایین بودن سرانه مطالعه در کشور گفت که باید کودکان را با طرح با من بخوان مانوس کنیم. او همچنین اجرای این برنامه را موفقیت آمیز خواند و این اتفاق مورد توجه معلمان و دانش‌آموزان نیز قرار گرفته است.

درمان نیز با اشاره به شعار برنامه با من بخوان گفت که این برنامه نزدیک به دو سال است که در برخی از مناطق محروم ایران از جمله خراسان جنوبی اجرا شده است. ما با پر رنگ کردن این طرح در استان توانسته‌ایم تاکنون ۳۲۰۰ کودک پیش دبستانی و پایه اول را در این طرح زیر پوشش قرار دهیم. او در سخنانش از استان خراسان جنوبی به عنوان بزرگترین پایگاه اجرای برنامه ی با من بخوان - که به عنوان نامزد جایزه جهانی آساهی ۲۰۱۶ معرفی شده است - نام برد. سپس به بیانیه ی گردهمایی جهانی آموزش ماه می ۲۰۱۵ اشاره کرد و گفت با من بخوان با بسیاری از موارد مطرح شده در این بیانیه از جمله "تضمین آموزش با کیفیت فراگیر، عادلانه و ایجاد فرصت های یادگیری مادام العمر برای همه" هم راستاست.

اخگری نیز درباره ی برنامه با من بخوان توضیح داد و گفت: تقویت کتابخوانی در کودکان، غنی سازی محیط کلاسی و کودکان از کتاب های مناسب و خوب، تقویت کتابخانه های مراکز پیش دبستانی و دبستانی مناطق محروم و روستاهای دور افتاده، آموزش غیر مستقیم و تحقق شعار "همه کودکان حق دارند کتاب های با کیفیت بخوانند" را از اهداف این طرح عنوان کرد .برنامه با من بخوان در سال نخست در شهرستان‌های قاین و نهبندان اجرا شد. در سال دوم شهرستان‌های بیرجند، خوسف و درمیان به این برنامه پیوستند. در این برنامه ۱۵۰۰۰ جلد کتاب، ۱۱۰۰۰۰ برگه فعالیت در اختیار کودکان قرار گرفت و در این مدت ۴۶ کارگاه آموزشی برای ۱۲۵ آموزگار و مربی در زمینه‌ کارهای هنری، ادبی و بلندخوانی نیز برگزار کرده‌ایم. یکی از اهداف ما مستند کردن گزارش های مربیان است. همچنین در تابستان گذشته ۲۱ کتابخانه روستایی به همراه آموزش کتابداری ایجاد کردیم که شامل ۲ هزار و۸۴۰ جلد کتاب بوده است. و در پایان با اشاره به این که در تمام جهان کتاب خواندن جزء ساعت درسی محسوب می‌شود، گفت: اگر می‌خواهیم دانش آموز درس خوان داشته باشیم و یک انسان تربیت کنیم باید کتاب بخوانیم.

کتابخوانی حلقه مفقوده در آموزش و پرورش ایران

لامعی، مدیر کل آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی، با اشاره به این که استان خراسان جنوبی خیلی از استان‌هایی را که از لحاظ امکانات حرفی برای گفتن دارند پشت سر گذاشته است، بیان کرد: در زمینه جذب و اموزش کودکان پیش دبستانی و نوآموزان نیز رتبه سوم کشور را کسب کردیم. موفقیت در امر آموزش حاصل تلاش یک نفر نیست بلکه زمانی موفقیت حاصل می شود که یک جمع با هم تلاش می کنند.

او افزود: یک حلقه مفقوده که جایگاه آن در آموزش کم بوده است و دستگاه تعلیم و تربیت خود را ملزم نمی‌دانسته‌اند همین طرح بامن بخوان است که با همت بزرگ جامعه یاوری و فرهنگی در ۵ شهرستان استان در راستای پیشبرد تعلیم و تربیت در استان انجام شده است.

در پایان این همایش از تلاش و زحمت های مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی و ۱۱۶ نفر از مربیان و آموزگاران و تمامی دست اندر کاران این برنامه در استان تقدیر شد.

نویسنده
گروه خبر کتابک
کلیدواژه:
تاریخ:
۹۴/۳/۳۰
Submitted by editor3 on