درخت قرمز

عنوان لاتین
The Red Tree

"بعضی وقت‌ها روز در حالی شروع می‌شود که منتظر هیچ چیز نیستی، و همه چیز بد و بدتر می‌شود، زندگی‌ات سیاه می‌شود و هیچ‌کس درکت نمی‌کند..." اگر افرادی شاد و به دور از حس تنهایی، افسردگی و غم هستید، خواندن این کتاب به شما توصیه نمی‌شود. اما اگر روزهایی در زندگی تان هست که از خواب بر خاسته و عمیقاً غمگین و نا‌امید بوده‌اید این کتاب را حتماً بخوانید/ ببینید.

شاید در زندگی شما هم معجزه ای در حال وقوع است و شما از آن بی خبرید معجزه‌ای از نوع آن چه در انتهای این کتاب رخ می‌دهد و یادتان باشد برگ قرمز کوچکی را که در روی جلد کتاب می‌بینید در تمامی تصاویر جستجو کنید، این برگ می تواند سرنخی باشد برای اتفاق عجیبی که در حال وقوع است.

شان تَن، نویسنده و تصویرگر استرالیایی، دنیایی زیبا و بی مانند را در این کتاب پیش روی ما قرار می دهد. دنیای که در ابتدا شاید تیره و هراس انگیز باشد، اما پایانی غافل گیر کننده و سرشار از امید دارد. تصویرگر با بهره گیری از توان عملی و تکنیکی خود تصاویری آفریده است که از نظر هنری ارزشی بسیار بالا دارد. در عین حال مضامین عمیق و چند لایه ای در دل متن و تصاویر گنجانده شده که سبب می شود افراد با سنین متفاوت و بنا بر نیازهای خود برداشت های گونه گونی از کتاب داشته باشند.

بهترین توصیف برای آثار تصویری تَن این است که آن‌ها را "کتاب‌های تصویری برای خوانندگان با سنین بالا" بخوانیم.

تصور همگان بر آن است که کتاب‌های تصویری تنها برای کودکان پیش دبستان یا خردسالان مناسب است و عموماً بر اساس نیاز و متناسب با درک و فهم این گروه سنی خلق می‌شود، حتی اگر این کتاب‌ها بزرگسالان را هم به خود جذب کند و تجربه‌های بصری نابی برای تمامی گروه‌های سنی در بر داشته باشد.

اما کتاب‌های تصویری شان تَن از این قاعده ی کلی مستثنی است. کتاب‌های او دارای سبک‌های بصری خلاقانه و بسیار پیچیده و مفاهیم عمیق و دشواری چون مهاجرت، استعمار، دلمردگی‌های فردی و اجتماعی، تفاوت‌های فرهنگی، حافظه و افسردگی است. در کتاب‌های تَن ردپای همزمان کتاب‌های تصویری، کمیک استریپ و رمان‌های گرافیکی را می‌توان یافت.

برگردان
لیدا کاووسی
تهیه کننده
سحر ترهنده
سال نشر
۱۳۸۶
ناشران
نویسنده
شان تن, Shaun Tan
پدیدآورندگان
برچسب
Submitted by editor3 on