صدای رنگ‌ها

عنوان لاتین
The noisy paint box: the colors and sounds of Kandinsky’s abstract art

کتاب «صدای رنگ‌ها»، در واقع داستان زندگی واسیلی کادینسکی، نقاش روس است. داستان ماجرا را از زمانی تعریف می‌کند که واسیلی یک پسربچه است و کسی در خانواده ذوق او در نقاشی و سبک نقاشی کردنش را درک نمی‌کند. اعضای خانواده او را به نوعی وادار می‌کنند تا در رشته حقوق تحصیل کند. واسیلی یک توانایی خاص دارد، او می‌تواند صدای رنگ‌ها را بشنود.

واسیا که یک پسر بچه روس است، تمام تلاش خود را می‌کند تا مطابق خواست خانواده اشرافی خود رفتار کند و درس بخواند و تمرین موسیقی‌اش را انجام دهد. زندگی او کسالت‌بار است، تا این‌که روزی عمه‌اش برای او یک جعبه رنگ می‌گیرد، چون معتقد است پسری مانند او باید از هنر هم سررشته داشته باشد. اما وقتی او رنگ‌ها را با هم ترکیب می‌کند برایش اتفاق عجیبی می‌افتد. او می‌تواند صدای رنگ‌ها را بشنود و نقاشی‌هایی که می‌کشد را کسی نمی‌فهمد، چون معتقد است موسیقی رنگ‌ها را نقاشی می‌کند. برای همین خانواده‌اش او را به کلاس هنری می‌فرستند تا یاد بگیرد نقاشی‌هایی معمولی از گل و خانه بکشد. چون واسیا این‌طور نقاشی را دوست ندارد، آن را کنار می‌گذارد و فقط دنبال تحصیل می‌رود. او حقوق می‌خواند و در همین رشته مشغول به کار می‌شود. اما بعد از مدتی باز صدای رنگ‌ها باعث می‌شود تا دنبال نقاشی برود. فقط دوستان هنرمندش متوجه کارهای او می‌شوند. چون او معتقد است باید احساس را نقاشی کرد. او صدای رنگ‌ها را می‌کشید و مبتکر سبک انتزاعی بود. 

«صدای رنگ‌ها» کتابی است که به زبان ساده و قابل فهم، سرگذشت پیدایش یکی از سبک‌های نقاشی و نقاش مبتکر این کار را معرفی می‌کند. تصاویر کتاب به همراه برخی از آثار نقاش و معرفی کامل او در انتهای کتاب، که به احتمال ابتلای او به وضعیت نادری به نام «حس آمیزی» هم اشاره‌ای دارد، اطلاعات بسیار مفیدی را در اختیار خواننده قرار می‌دهد.

این کتاب پیش از این نیز با نام «جعبه‌ی نقاشی پر صدا» در سال 1395 و توسط نشر نخستین منتشر شده است.

«بارب روزنستاک» متولد شیکاگو و آمریکاست. او نویسنده کتاب‌های غیر داستانی و داستان‌های تاریخی کودکان است. کتاب‌های او جوایز زیادی دریافت کرده‌اند. او عاشق کتاب خواندن برای دانش آموزان و الهام بخشیدن به آن‌هاست.

«مری گرندپری» تصویرگر امریکایی است که شهرتش به خاطر تصویرگری جلد کتاب‌های هری پاتر در نسخه‌های چاپ آمریکاست. او تاکنون برای بیش از بیست جلد کتاب تصویرگری کرده است و در سال 2015 به خاطر تصویرگری کتاب «صدای رنگ‌ها» جایزه دریافت کرده است.

گزیده‌هایی از کتاب

واسیا فریاد زد: «ببینید چی نقاشی کردم!»

عمه پرسید: «این یک خانه است؟»

مامان سوال کرد: «این یک گل است؟»

بابا گفت: «اصلا این قرار است چه باشد؟»

واسیا، همین‌طور که نقاشی‌اش را دورتادور خانه می‌گرداند گفت: «این موسیقی است.»

برگردان
شبنم حیدری‌پور
تصویرگر
تصویرگر
Mary GrandPré, مری گرندپری
سال نشر
1399
ناشر
نویسنده
Barb Rosenstock, بارب روزنستوک
نگارنده معرفی کتاب
ویراستار
کبری محمودی
ویراستار
گروه سنی
فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۷ - ۹ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۷ - ۹ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۷ - ۹ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۷ - ۹ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۷ - ۹ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۷ - ۹ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۷ - ۹ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۷ - ۹ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال
Submitted by editor3 on