جودی مشهور می‌شود (مجموعه کتاب جودی دمدمی)

عنوان لاتین
Judy moody gets famous

«جودی مشهور میشود» از مجموعه کتاب «جوجه دمدمی» ماجرای مشهور شدن، کمک به دیگران و تلاش کردن جودی است و از دید کودک به بیمارستان و همدلی نگاه می‌کند.

 

یکی از هم کلاسی‌های جودی در مسابقه هجی برنده می‌شود و عکس‌اش به عنوان ملکه روی صفحه اول روزنامه چاپ می‌شود. جودی دمدمی حسابی حسودی‌اش می‌شود و تلاش می‌کند تا راهی برای مشهور شدن پیداکند. تا این‌که به کتاب رکورد‌های جهان گینس بر می‌خورد. جودی کتاب را ورق می‌زند و انواع رکوردها را می‌بیند تا چشم‌اش به هزارپای انسانی می‌افتد. جودی از دوستانش می‌خواهد همراه او شوند تا رکورد قبلی را بشکنند. در اجرای این ایده به زمین می‌افتند و دوست‌اش آسیب می‌بیند.

 

آن‌ها به بیمارستان می‌روند و دختری را می‌بینند که به‌تازگی قلب پیوندی دریافت کرده است. آن‌ها در بیمارستان صندلی‌های چرخ‌دار، پرستارها و یک عالم وسایل دکتربازی می‌بینند. یک جعبه پر از عروسک‌های نصفه و بی‌مو در اتاق دخترک نظرشان را جلب می‌کند که به‌گفته دخترک بیشترشان سرطان دارند و اصلا زیبا نیستند. جودی کوله برادرش را از عروسک‌ها پر می‌کند و آن‌ها را به خانه می‌برد. در خانه اول تمیزشان می‌کند و بعد سعی می‌کند تعمیرشان کند. برای یکی مو و برای دیگری دست وصل می‌کند، لباس‌های بیمارستانی یک دست تنشان می‌کند و مچ‌بندی با نام‌های مختلف به دست‌هایشان می‌بندد.

جودی دوست داشت بتواند دست کسی را هم گچ بگیرد و یک روز که در خانه دوست‌اش روزنامه‌ها را نواری می‌بریدند و در چسب می‌گذاشتند تا دست دوست‌اش را گچ بگیرد تیتر روزنامه نظرش را جلب می‌کند: دزد عروسک‌ها! خبری در مورد کسی که عروسک‌ها را از بیمارستان دزدیده و بعد تمیز و سالم برگردانده است! و پرستارها و کودکان می‌خواهند از این شبح دکتر عروسک‌ها تشکر کنند. فکری به سر جودی می‌زند. او می‌تواند از کودکان دیگر بخواهد عروسک‌های کهنه و شکسته را به او بدهند و خودش هم آن‌ها را از حراجی پیدا کند. بعد مرتب‌شان کند. برایشان اسم بگذارد. به بعضی‌شان از چسب زخم‌هایش بزند. و سپس عروسک‌‌های نو را به کودکان بیشتری بدهد. جودی می‌تواند همه این کارها را مخفیانه انجام بدهد. او شبح دکتر عروسک‌هاست و احساس می‌کرد از ملکه انگلستان هم مشهورتر است!

نویسنده گفت‌وگو‌ها و جست‌وجو‌های جودی را دلنشین پیش برده است. متن کتاب روان و قابل لمس است. کتاب شامل تصاویر سیاه و سفید از جودی، دوستانش، مدرسه، محل زندگی و وسایل اوست. در ابتدای کتاب نیز فهرستی تصویری از شخصیت‌ها با نام‌هایشان با عنوان «کی کیه» ارائه شده است.

«جودی دمدمی» مجموعه چند جلدی پیشامدهای زندگی جودی در کلاس سوم است. نویسنده در این داستان‌ها به رو در رویی جودی با شرایط خوشایند یا ناخوشایند مانند ارتباط با دوستان و خانواده و مدرسه و چگونگی حل مسائل می‌پردازد. «جودی مشهور می‌شود» جلد دوم مجموعه کتاب «جوجی دمدمی» است. «جودی انجمن مخفی تشکیل می‌دهد»، «دور دنیا در هشت روز و نصفی»، «جودی مودی دنیا را نجات می‌دهد»، «جودی آینده را پیشگویی می‌کند»، «جودی دکتر می‌شود»، «جودی به کالج می‌رود»، «جودی کارآگاه می‌شود»، «جودی و تابستان پرماجرا»، «جودی و طلسم بدشانسی» و «جودی مریخی می‌شود» دیگر جلدهای این مجموعه کتاب هستند.

«مگان مک‌دونالد» نویسنده مجموعه کتاب «جودی دمدمی» است که در رشته ادبیات انگلیسی و کتابداری در پیتزبورگ پنسیلوانیا، شهری که در آن متولد شده تحصیل کرده است. او نویسندگی را از ده سالگی در روزنامه مدرسه شروع کرده است. مک‌دونالد در بازدید از یک مدرسه تصمیم گرفت قصه‌ای در مورد دمدمی بودن بنویسد آن هم با الهام گرفتن از کودکی خود. مثلا او واقعا عضو دائمی انجمن جیش قورباغه است یا یک کلکسیونی حسابی از حشرات و پوست زخم‌های خشک شده دارد. او تا امروز حدود 25 کتاب برای کودک و نوجوان نوشته است. مجموعه کتاب «جودی دمدمی» مک‌دونالد تاکنون جوایز بسیاری دریافت کرده است، مانند: کتاب برگزیده ی انجمن کتاب خانه های آمریکا برای کودکان، بهترین کتاب کودک به انتخاب کتابخانه عمومی نیویورک، کتاب سال برگزیده ناشران هفتگی، برنده ی جایزه کودکان آریزونا، برنده جایزه کتاب دانش آموزی مِین، برنده جایزه کتاب کودک نوادا.

«پیتر.اچ رینولدز»، تصویرگر مجموعه کتاب «جودی دمدمی»، اهل ماساچوست آمریکاست در یکی از مصاحبه‌هایش درباره این مجموعه کتاب گفته است: «جودی دمدمی دکتر می شود تمام وجود مرا پر کرده بود، من همیشه با دیدن کسانی که آرزوهای بزرگ دارند به شوق می‌آیم - به خصوص که کلاس سومی باشند!»

«محبوبه نجف‌خانی» کتاب «دور دنیا در هشت روز و نصفی» را از انگلیسی به فارسی برگردانده است. او دانش‌آموخته رشته مترجمی و و از مترجمان پویا در برگردان کتاب‌های کودک و نوجوان است.

برگردان
محبوبه نحف‌خانی
تصویرگر
Piter Reynolds , پیتر اچ رینولدز
سال نشر
1386
ناشر
نویسنده
Megan Mcdonald, مگان مک دونالد
نگارنده معرفی کتاب
ویراستار
مژگان کلهر
ویراستار
Submitted by skyfa on