مامانم همیشه دوستم دارد!

عنوان لاتین
How do I love you?

کتاب «مامانم همیشه دوستم دارد!» درباره دوست داشتن همیشگی است. درباره مامان تمساحی که همیشه و در همه حال تمساح کوچولو را دوست دارد. مامان تمساح از اول کتاب شروع میکند به توضیح دادن به تمساح کوچولو که در چه حالتها و موقعیتهایی او را دوست دارد. در کنار نام بردن از حالتها و شرایط مختلفی که تمساح کوچولو برای مادرش دوستداشتنی است مادر عددها را هم برای تمساح کوچولو میشمارد. گویی میخواهد به تمساح کوچولو شمردن را هم آموزش دهد. 

مادر از یک شروع می کند و از انواع روزهای آفتابی و بارانی و غیره می­‌گوید. عددها هی بیش‌تر می‌­شوند و حالا مامان تمساح رسیده به حالت­‌های مختلف احساساتِ تمساح کوچولو، یعنی وقت‌هایی که تمساح کوچولو خوشحال است یا وقت‌هایی که ناراحت است. عددها باز هم بیش‌تر می‌شوند و به لحظات حمام کردن و بازی کرد‌‌‌ن­‌های تمساح کوچولو ‌‌‌می‌­رسند. عددها می‌رسند به آینده و گذشته تمساح کوچولو و مادر هم‌چنان در حال شمارش لحظات دوست داشتن تمساح کوچولوست. خلاصه مادر به فصل‌های مختلف می‌رسد، یکی یک آن‌ها را هم می‌شمارد و پس از فصل‌ها، شب و ماه و ستاره‌­ها را هم می‌­شمرد.

در نهایت مادر می­‌گوید که اگر تا پایان عمر هم بشمارد باز هم تمساح کوچولو را یکی بیش‌تر از آن عدد آخری که شمرده دوست خواهد داشت. این می­شود جمله­‌ی پایانی کتاب و می‌­شود همان زمانی که تمساح کوچولو با لبخندی بر لب بالاخره در آغوش مادر به خواب رفته است.

به نظر می­‌رسد ترجمه­ای که از نام کتاب شده و نام کتاب تغییر داده شده چندان نیاز نبوده. نام اصلی کتاب "How do I love you?" است که به «مامانم همیشه دوستم دارد!» تغییر پیدا کرده است. شاید دلیل این تغییر نام شباهت اسمی کتاب­‌های دیگر در ترجمه نام کتاب بوده است.

خانم «لسلی کیملمن» نویسنده­ کتاب­‌های زیادی برای کودکان است. او متولد نیوانگلند آمریکاست و در سایت شخصی‌اش می‌گوید از آرزوهای کودکی‌اش این بوده که تمام کتاب­‌های کودکان را بخواند. کیملمن قبل از نویسندگی برای کودکان به ویراستاری کتاب­‌های کودکان مشغول بوده­ است.

رنگ‌های شاد کتاب در کنار نقاشی­های تمساح کوچولو و مادرش چشم کودکان را در سنین پیش از دبستان خیره می­کند. هر صفحه­ای را که ورق بزنی عددهای بزرگی را می‌بینی که در کنار تصویرهای شلوغ و پر تعداد هر صفحه با رنگی متفاوت نمایان شده­اند. رنگ‌های متنوع کتاب از طرح روی جلد آغاز شده­اند، رنگ‌ها مثل رنگین‌کمان یا جعبه مدادهای رنگی در کنار هم پشت جلد قرار گرفته­اند.

«لیزا مکیو» تصویرگر کتاب «مامانم همیشه دوستم دارد!» اهل بروکلین آمریکاست و تا قبل از 30 سالگی بیش از 175 کتاب کودک را تصویرگری کرده­ است.

«فراز پندار» علاوه بر این کتاب کتاب‌های دیگری را نیز در حوزه کودک ترجمه کرده­ است. او معمولا با انتشارات فنی ایران همکاری و کتاب کودک ترجمه می‌کند. از جمله این کتاب‌­ها می‌­توان به «لبخند گمشده» و «تاریکی ترس ندارد» اشاره کرد.

کتاب «مامانم همیشه دوستم دارد!» برای بلندخوانی و اجرای نمایش مناسب است.

 

 

 

 

برگردان
فراز پندار
تصویرگر
تصویرگر
Lisa McCue, لیزا مکیو
سال نشر
1397
نویسنده
Leslie Kimmelman, لسلی کیملمن
نگارنده معرفی کتاب
Submitted by skyfa on