پدر به من بگو نژادپرستی یعنی چه

آیا به نظر شما در این قرن هنوز هم نژادپرستی وجود دارد؟ اصلاً نژادپرستی یعنی چه؟ چرا پدیده ای به نام نژادپرستی به وجود آمده است؟ چطور می توان با آن مبارزه کرد؟ طاهرین جلون نویسنده ی مراکش ساکن فرانسه، در این کتاب در گفت و گویی با مریم دختر یازده ساله اش و دوستان و همکلاسی های او، به پرسش های دخترش و دوستان مریم درباره نژادپرستی پاسخ داده است.

او نژادپرستی و نژادپرست را تعریف، و تاکید کرده است که نژادپرستی در فطرت کودکان نیست، هیچ کودکی نژادپرست به دنیا نمی آید، مگر او را نژادپرست بار بیاورند، او درباره ی باورهای نژادپرستان هم حرف زده و آنها را به برتری جویی، بیگانه ستیزی، هراس از دیگرانی که شبیه خودشان نیستند وتعصب ی متهم کرده است نویسنده، نمونه های جالبی هم برای درک بهتر این مفاهیم آورده است، از جمله اینکه هیتلر عرب ها را «پست ترین موجودات بعد از قورباغه ها می شمرده است» بن جلون نویسنده این کتاب هم نژادپرستان را به "بزعزازیل" تشبیه می کنید.

البته در این کتاب تنها به تعریف و توصیف نژادپرستی و نژادپرستان و ویژگی های آن ها بسنده نشده، بلکه برای مبارزه با این پدیده و پیشگیری از رشد آن در ذهن کودکان و نوجوانان و نیز زیان های این باور ناپسند، راهکارهایی هم آمده است.

 

برگردان
المیرا لطفی (دادور)
تهیه کننده
عاطفه سلیانی
سال نشر
۱۳۷۷
ناشران
نویسنده
طاهرین جلون
ویراستار
شکور لطفی، عباس آقا جانی
Submitted by editor3 on