ای هم‌زبان خاموش

کتاب «ای هم‌زبان خاموش» مجموعه شعری در ستایش هم‌زبان خاموش ما، کتاب، است.

کتاب «ای هم‌زبان خاموش» شامل دوازده قطعه شعر از شاعر نام‌دار کودکان، پروین دولت‌آبادی، است. مجموعه‌ شعری در ستایش کتاب و کتاب‌خوانی. اگرچه موضوع اصلی این مجموعه‌شعر دوستی با کتاب است، شعرهای کتاب هم‌چنین حکایت از شور زندگی دارند. مضامینی چون دوستی با طبیعت و دوستی با جانوران در شعرهای کتاب پررنگ است و تصویرگر به زیبایی با به تصویرکشیدن کودکانِ کتاب‌خوان در طبیعت، شاعر را در انتقال این حس همراهی می‌کند. تصاویری با رنگ‌های شاد و کودکانی که شادی را با کتاب و طبیعت و جانوران و دوستان تجربه می‌کنند.

حس امید، روشنی و گشایش در همه شعرهای این مجموعه موج می‌زند تا آن‌جا که سراینده در قطعه‌های «برف» و «برگ‌ریزان» نیز نوید رسیدن بهار را می‌دهد.

مجموعه شعر «ای هم‌زبان خاموش» برای همه گروه‌های سنی کودک و نوجوان مناسب است و طیف گسترده‌ای از مخاطب را در بر می‌گیرد. خردسالان به آسانی با شعرهای «گنجشکک شاد» و «رنگین‌کمان» ارتباط برقرار می‌کنند و گروه‌های سنی بالاتر کودکان نیز از اشعار این کتاب لذت خواهند برد و دریچه‌ای از نور و شادی و امید به روی آن‌ها گشوده خواهد شد.

کتاب «ای هم‌زبان خاموش» برای نشست‌های بلندخوانی مناسب است. در بلندخوانی کتاب کودکان ضمن آشنایی با گونه ادبی شعر، با ارزش‌هایی چون دوستی، مهرورزی و شادی نیز آشنا می‌شوند. مجموعه شعر «ای هم‌زبان خاموش» گزینه مناسبی برای ترویج خواندن و کتاب‌خوانی است.

پروین دولت‌آبادی (زاده ۲۱ بهمن ۱۳۰۳– درگذشت ۲۷ فروردین ۱۳۸۷)، درخانواده‌‌ای اهل فرهنگ که شعر در آن جایگاه ویژه‌ای داشت، در شهر اصفهان به دنیا آمد. دولت‌آبادی پس از پایان دوره دبیرستان، تحصیل در رشته نقاشی و مجسمه‌سازی را برگزید و چند بار هم در کلاس‌ها شرکت کرد، اما بازدید از یک پرورشگاه تصمیم او را تغییر داد و بر آن شد که به کار سرپرستی و تربیت کودکان پرورشگاه بپردازد. در سال ۱۳۳۹ با همکاری پرویز ناتل خانلری، زهرا خانلری و همسرش اسماعیل صارمی، شرکت انتشاراتی «سخن» را پایهگذاری کرد و به ثبت رساند. او هم‌چنین با نشریه‌ «پیک» همکاری داشت. بسیاری از شعرهای دولت‌آبادی در کتاب‌های درسی چاپ شده است.

ندا راستین‌مهر زاده 1359 در تهران، دانش‌آموخته رشته نقاشی از دانشگاه تهران است. او در حال حاضر تصویرگر حرفه‌ای کتاب‌های کودکان است و در زمینه نقاشی، مجسمه‌سازی و طراحی نیز فعالیت می‌کند. حاصل همکاری ندا راستین‌مهر با انتشارات موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان (کتاب تاک) تاکنون کتاب‌های «آرش کمان‌دار»، «معدن زغال سنگ کجاست؟»، «دختر انار» و «روزشمار محیط‌زیست برای کودکان» است.

گزیده‌هایی از کتاب

ستاره‌های روشن

گل‌های ستاره‌های روشن

در باغ کبود آسمان رُست

با چشمک شادمانه‌ی خود

راهی به زمین پاک می‌جست

 

شب، گرچه سیاه بود و خاموش

بر سینه‌ی خود چراغ‌ها داشت

از آتش صد گل ستاره

در دامن خویش باغ‌ها داشت

 

ما در دل دشت زندگانی

هر یک به گل ستاره مانیم

از تابش جان پاک و آگاه

نوری به زمانه می‌فشانیم

تصویرگر
ندا راستین‌مهر
سال نشر
1400
شاعر
پروین دولت آبادی
نگارنده معرفی کتاب
Submitted by skyfa on