آمبر بروان یک مداد شمعی نیست (مجموعه کتاب آمبر براون)

عنوان لاتین
Amber Brown is not a crayon

کتاب «آمبر براون یک مداد شمعی نیست» اولین جلد از مجموعه‌ 9 جلدی «آمبر براون» است. در این کتاب آمبر 9 ساله که پدر و مادرش از هم جدا شده‌اند و پدرش اکنون دور از آن‌ها و در پاریس زندگی می‌کند، با چالش جدید روبرو می‌شود. جاستین، صمیمی‌ترین دوست او به خاطر کار پدرش باید همراه خانواده از آن شهر برود. حالا باز قرار است همه چیز به هم بریزد و آمبر به شدت ناراحت است.

آمبر براون شاگرد کلاس سوم است. پدر و مادرش از هم جدا شده‌اند و پدر از شهر آن‌ها رفته و در پاریس زندگی می‌کند. آمبر از این جدایی ناراحت است و در دل آرزو می‌کند که باز آن‌ها با هم آشتی کنند و هر سه با هم زندگی کنند. اما هم پدر و هم مادر به او گفته‌اند که این امر غیر ممکن است. آمبر دوست و هم‌کلاسی دارد به نام جاستین که صمیمی‌ترین دوست یکدیگر هستند. آن‌ها شوخی‌ها و بازی‌های مخصوص به خود دارند و در درس‌ها هم به هم کمک می‌کنند. اما یک روز قرار می‌شود تا خانواده جاستین به خاطر کار پدر از آن‌جا به آلاباما بروند. جاستین و آمبر از این موضوع خیلی ناراحت هستند، اما امیدوارند خانه به فروش نرود و خانواده جاستین همان جا بمانند. ولی بالاخره این اتفاق می‌افتد و خانواده جاستین مشغول جمع‌آوری اثاث می‌شوند. آمبر از این که مرتب اتفاقات ناخوش‌آیند در زندگی‌اش می‌افتد به شدت ناراحت است. ابتدا جدایی والدینش، بعد رفتن پدرش به یک کشور دیگر و حالا هم جدایی از صمیمی‌ترین دوستش. آن دو آنقدر از این موضوع ناراحتند که حتی به نوعی ابتدا با هم قهر می‌کنند. اما بعد متوجه می‌شوند که باید درباره احساسشان با هم گفتگو کنند. آن‌ها تصمیم می‌گیرند تا روزهای باقیمانده را هم‌چنان خوش بگذرانند و بعد از آن هم با نامه و تماس‌ تلفنی هم‌چنان رابطه‌شان را حفظ کنند.

مجموعه کتاب‌های «آمبر براون»، درباره‌ی ماجراهای یک دختر دبستانی به نام آمبر است و ماجراهایی که او در زندگی شخصی و مدرسه‌اش با آن‌ها روبرو می‌شود و تمام احساساتی که طی این اتفاقات تجربه می‌کند. احساسات و تصمیم‌های او همگی به نوعی تحت تاثیر شرایط او به عنوان کودکی است که پدر و مادرش از هم جدا شده‌اند. او در تمام مدت از این اتفاق و شرایطی که باعث می‌شود تا به مسایلی فکر کند که به قول خودش بچه‌ها اصلا نباید درگیر فکر کردن به آن‌ها باشند، ناراضی است. اما در پایان می‌پذیرد که زندگی پر از تغییراتی است که همیشه هم بد نیستند. این مجموعه 9 جلدی شامل کتاب‌های زیر است: «آمبر براون یک مداد شمعی نیست»، «آمبر براون، آبله مرغان خوردنی نیست»، «آمبر براون به کلاس چهارم می‌رود»، «آمبر براون امتیاز بیشتری می‌خواهد»، «همیشه آمبر براون»، «آمبر براون از عصبانیت قرمز می‌شود»، «آمبر براون احساس آبی دارد»، «من، آمبر براون»، «آمبر براون از حسودی کبود می‌شود»

بلند خوانی این کتاب‌ها برای کودکان سال‌های پایانی دبستان و ابتدای نوجوانی با توجه به بیان صادقانه احساسات و تفسیر آن‌ها از نگاه یک کودک، گزینه مناسبی است.

«آمبر براون، آبله مرغان خوردنی نیست»، درباره‌‌ی تابستانی است که قرار است سال بعد آمبر به کلاس چهارم برود. او قرار است دو هفته تعطیلات را ابتدا به همراه خاله‌اش به لندن برود و از آن‌جا هم برای هفته دوم به پاریس برود تا بعد از مدت‌ها پدرش را ببیند. او حتی پیش خودش نقشه کشیده تا پدر را برگرداند و دوباره هر سه با هم زندگی کنند. اما وقتی به لندن می‌رسد ناگهان آبله مرغان می‌گیرد و به نظر می‌رسد که ممکن است همه برنامه‌هایش خراب شود.

کتاب «آمبر براون به کلاس چهارم می‌رود» درباره ورود آمبر به یک کلاس بالاتر است. او تمام وسایل ورود به سال بالاتر را آماده کرده است. اما اصلی ترین چیزی که می‌خواهد را ندارد، دوست صمیمی. جاستین، دوست صمیمی او به آلاباما رفته و حالا او نمی‌داند بدون داشتن جاستین چه‌طور به یک سال بالاتر برود.

در کتاب «آمبر براون امتیاز بیشتری می‌خواهد»، آمبر با یک دردسر تازه روبرو می‌شود. او در سال جدید درس‌هایش را خوب نمی‌خواند و در کلاس امتیاز پایینی دارد. در ضمن مادرش هم به تازگی با آقایی به نام مکس آشنا شده و ممکن است بخواهند با هم ازدواج کنند. حالا هم باید امتیازهای عقب افتاده را جبران کند و هم کاری کند تا مادرش و مکس با هم ازدواج نکنند. او سعی دارد حتی خودش هم از مکس خوشش نیاید.

در کتاب «همیشه آمبر براون» موضوع ازدواج مکس با مادر آمبر جدی می‌شود و حالا او باید در مورد این پیشنهاد تصمیم جدی بگیرد. آمبر با این‌که به مکس علاقه‌مند شده است، اما دوست ندارد این اتفاق بیافتد چون هنوز امیدوار است پدر و مادرش باز با هم زندگی کنند. مادر آمبر تصمیم می‌گیرد تا برای مشورت به آلاباما و پیش دوست صمیمی‌اش مادر جاستین برود. تصمیمی که به شدت آمبر را خوشحال می‌کند.

«آمبر براون از عصبانیت قرمز می‌شود» جلد ششم از مجموعه آمبر براون است. مکس و مادر آمبر با هم نامزد کرده‌اند. اما حالا پدر آمبر هم تصمیم گرفته تا دوباره به همان شهر برگردد و خانه‌ای بگیرد تا آمبر بعضی روزها را پیش او زندگی کند. موضوعی که باعث بگو مگوهای زیاد تلفنی بین پدر و مادر آمبر و عصبانیت او از این اوضاع می‌شود.

کتاب «آمبر بروان احساس آبی دارد» در مورد تصمیم برای گذراندن تعطیلات با یکی از والدین است. چیزی که آمبر اصلا دوست ندارد. او باید بین گذراندن تعطیلات با مادرش و مکس یا رفتن پیش پدرش یکی را انتخاب کند. در حالی که شاگرد جدیدی هم به مدرسه آمده که آمبر حس می‌کند می‌توانند تبدیل به دوستان صمیمی شوند.

در کتاب «من آمبر براون»، چالش جدید آمبر، تقسیم شدن بین خانه‌ی خودش و مامان و خانه جدید پدرش است. موضوعی که باعث جر و بحث‌های تازه می‌شود و او را سردرگم می‌کند که چقدر متعلق به مامان و چقدر متعلق به بابا و چقدر متعلق به خودش است. آیا آن‌ها هنوز او را کامل و برای همیشه دوست دارند؟

«آمبر براون از حسودی کبود می‌شود» آخرین جلد از مجموعه نه جلدی است. مقدمات عروسی مادر آمبر و مکس فراهم شده و تاریخ عروسی هم قطعی است. آنها حتی به دنبال خانه جدیدی هم هستند که زندگی تازه را در آن شروع کنند. اما انگار کسی حواسش به آمبر نیست. اینکه او چقدر آماده تمام این تغییرات است. این در حالی است که پدر آمبر هم وقتی به او قول وقت‌گذرانی با آمبر را داده، او را در خانه تنها می‌گذارد و با خانمی که تازه آشنا شده بیرون می‌رود. همه‌ این‌ها باعث می‌شود آمبر به شدت نسبت به خانواده‌هایی که از نظر او در شرایط عادی هستند احساس حسادت کند.  

«پائولا دانزیگر» نویسنده امریکایی کتابهای کودکان است. او بیش از 30 کتاب برای گروه سنی کودک و نوجوان نوشته است. کتابهای او تا کنون در 53 کشور جهان و به 16 زبان ترجمه شده است.

«تونی راس» تصویرگر و نویسنده بریتانیایی کتاب‌های مصور کودکان است. او متولد لندن است و در مدرسه هنرلیورپول تحصیل کرده است. از دیگر آثار او مجموعه کتاب «هنری زلزله» است.

«فرمهر منجزی» متولد سال ۱۳۳۹ است. او دانش‌آموخته رشته‌ی اقتصاد در دانشگاه تهران است.

گزیده‌هایی از کتاب

فقط در عرض ده دقیقه تمام بچه‌های کلاس سوار هواپیما شدند تا به چین سفر کنیم. من، آمبر براون، یکی از دانش آموزان هیجان زده‌ی کلاس سوم هستم. دوست صمیمی‌ام، جاستین دانیلز، الان کنار من روی نیمکت نشسته است و وانمود می‌کند یک ساعت شماطه دار است.

تنها چیزی که الان می‌شنوم، تیک تاک، تیک تاک است، اما کاملا مطمئنم او نقشه دیگری دارد. معمولا وقتی نوبت پرواز کلاس ماست، من و جاستین کنار هم می‌نشنیم.

در واقع از همان اولین باری که در کلاس آمادگی هم‌دیگر را دیدیم، کنار هم نشستیم. اما آن داستان دیگری است.

برگردان
فرمهر منجزی
تصویرگر
تصویرگر
Tonny Ross, تونی راس
سال نشر
1389
نویسنده
Paula Danziger, پائولا دانزیگر
نگارنده معرفی کتاب
Submitted by skyfa on