چروکس کله غازی

عنوان لاتین
Rumple Buttercup: a story of bananas, belonging, and being yourself

چروکس در داستان کتاب «چروکس کله غازی»، در پایین یک راه ‌آب زندگی می‌کند و خودش را از مردمی که مطمئن است او را به خاطر ظاهر عجیب و غریبش از خودشان دور می‌کنند قایم می‌کند. او از همان پایین وقت خود را با نگاه کردن به آدم‌هایی که با هم در حال معاشرت هستند می‌گذراند. اما او به طرز غمگینی تنهاست، برای همین هم از میان زباله‌ها برای خودش یک دوست می‌سازد، یک دوست آب‌نباتی.

چروکس یک شخصیت عجیب است که از آن‌چه افراد عادی روی زمین ممکن است در مورد او فکر کنند، می‌ترسد. او می‌داند که با همه فرق دارد. آن‌ها مثل او فقط پنج دندان کج و کوله، سه تار مو، پوست سبز و یا یک پایی که از پای دیگر کمی بزرگتر است ندارند.  او کاملا مطمئن است که اگر مردم او را ببینند، از او می‌ترسند و فرار می‌کنند. برای همین در یک کانال جمع‌آوری آب باران که زیر زمین قرار دارد، در مرکز شهر، پنهانی زندگی می‌کند. هیچ‌کس نمی‌تواند او را ببیند، اما او از آن‌جا به‌راحتی می‌تواند بیرون را ببیند. در تنهایی وانمود می‌کند که او هم بخشی از رفت و آمدهای شهر و معاشرت مردم با هم است. او گاهی پنهانی شب‌ها بیرون می‌رود و گشتی می‌زند؛ در حالی که خود را به خوبی با پوست موزی که روی سر می‌گذارد پنهان کرده است! اتفاق مورد علاقه او سالی یک‌بار در شهر روی می‌دهد. کارناوالی با پیژامه‌های عجیب و غریب که در آن بین هیچ‌کس او را نمی‌تواند تشخیص دهد. اما وقتی نوبت کارناوال امسال می‌شود؛ او هیچ پوست موزی در سطل آشغال نزدیکش پیدا نمی‌کند که بتواند تغییر چهره دهد و بیرون رود و در تنهایی به‌شدت گریه می‌کند. در همان هنگام کسی از پشت دریچه صدایش می‌زند که آیا قصد ندارد امسال بیرون بیاید؟! و بعد تعداد آن‌هایی که صدایش می‌کنند بیشتر می‌شود!!! برعکس تصور چروکس، همه هر سال او را می‌دیده‌اند و همه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تفاوت‌های عجیب و غریبش هم برای هیچ‌کس آزاردهنده نبوده. او می‌فهمد که هر کس خودش را به نوعی عجیب می‌داند، یکی بینی‌اش زیادی دراز است، یکی عینکش زیادی ته استکانی است، موهای یکی خیلی قرمز است، دیگری فقط یک ابرو دارد و... او حالا کلی دوست جدید دارد.

«چروکس کله غازی» داستانی زیبا در مورد دوست داشتن خود است و این‌که آن چیزی که شما را منحصر به‌فرد می‌کند بشناسید، و دیگران را آن طور که هستند بپذیرید. این درسی بسیار مهم است که همه در هر سن و سالی که هستیم باید بیاموزیم.

«متیو گری گوبلر» هنرپیشه، سازنده فیلم، مدل، نقاش، تصویرگر، کارگردان و نویسنده است. تنها کتاب او فعلا همین کتاب است که تصویرگری آن را هم خودش انجام داده است.

گزیده‌هایی از کتاب

زندگی کردن زیر زمین آن قدرها هم بد نبود. چروکس از آن‌جا به بهترین شکل استفاده می‌کرد. خانه نقلی دنجی داشت و آن‌جا را با زباله‌های قدیمی که از سطل زباله بیرون پیدا کرده بود، تزیین کرده بود. چروکس توی آن خانه زیرزمینی روزها و روزها، هفته‌ها و هفته‌ها و سال‌ها و سال‌ها زندگی می‌کرد. تنهای تنها.

برگردان
میترا امیری
تصویرگر
Matthew Gray Gubler, متیو گری گوبلر
سال نشر
1398
ناشر
نویسنده
Matthew Gray Gubler, متیو گری گوبلر
نگارنده معرفی کتاب
ویراستار
فریبا دیندار
ویراستار
Submitted by skyfa on