تونل

عنوان لاتین
Tunellen

دو خرگوش در حال کندن تونلی در زیر یک جاده‌ی پررفت‌و‌آمد هستند. آن‌ها می‌خواهند به سلامت به سوی دیگر این جاده برسند. جایی که پوشیده از علف‌های سبز و تازه است. یکی از آن‌ها بر کندن این تونل پافشاری دارد و دیگری ترجیح می‌دهد از جاده عبور کنند. اما در جاده ماشین‌ها با سرعت زیاد عبور می‌کنند.

«تنها در تاریکی زیر زمین،

گوش‌درازهایی می‌جنبند.

می‌ایستند و گوش می‌دهند.

یکی سفید و دیگری قهوه‌ای، هم‌سان خرگوش صحرایی»

 

فضاسازی در داستان «تونل» یکی از اصلی‌ترین عناصر ادبی کتاب است. به‌ جز چند تصویر که فضایی به جز تونل را بازنمایی می‌کند، بقیه‌ی داستان‌، کنش‌ها، توصیف‌ها و گفت‌وگوها در این تونل رخ می‌دهد. تونل مکانی کلیدی است برای نجات دو خرگوش که می‌خواهند از زیستگاه خود در یک سوی جاده به دیگر سوی جاده که برای زیستن آن‌ها امن‌تر است، بروند و راهی جز ساختن این تونل در زیر جاده‌ی پر‌رفت‌وآمد ماشین‌ها و گذر از آن ندارند.

خرگوش قهوه‌ای در پاسخ خرگوش سفید که از کندن زمین خسته شده است، می‌گوید: «می‌دانی برای چی داریم زیر زمین را می‌کنیم؟ به خاطر ماشین‌هاست.» خرگوش سفید از او می‌پرسد: «چرا از جاده رد نمی‌شویم؟» خرگوش قهوه‌ای سرنوشت اندوه‌بار گربه، سنجاب و روباه را به یاد او می‌آورد و می‌گوید: «برای همین است که باید زیر زمین نقب بزنیم.»

زبان ادبی این روایت، پیوند عاطفی دو شخصیت داستان، بیان ترس‌ها و اضطراب‌ها و توصیف زیبای طبیعت، همراه با تصویر‌های هنرمندانه‌ی تصویرگر، کودکان و نوجوانان را به خواندن این داستان تشویق و ترغیب می‌کند. فضای داستان و گفت‌وگوی میان شخصیت‌ها مخاطبان را به‌خوبی با داستان درگیر می‌کند و آن‌ها را به این نتیجه می‌رساند که حفظ زیستگاه جانوران تا چه حد در زیبا کردن زندگی همه‌ی جانوران از جمله انسان‌ها مهم و کلیدی است.

هیگا سیری متولد 1973 نویسنده و عکاس است. در تروندهایم نروژ بزرگ شده است اما در دانشگاه تله مارک هنر و موسیقی خوانده است و سپس در انستیتوی ادبیات کودک اسلو ادامه تحصیل داده است. ماری کانستاد جانسن متولد 1981 تصویرگر و نویسنده‌ی نروژی از آکادمی ملی هنرهای اسلو دانش‌آموخته شد و سپس در دانشگاه هنر استکهلم در مقطع کارشناسی ارشد رشته‌ی قصه‌گویی را به پایان رساند.

این کتاب تاکنون به زبان‌های فرانسه، چینی و کره‌ای و اکنون به فارسی ترجمه و منتشر شده است. انتشارات تاک با احترام به قانون کپی‌رایت، حق چاپ این کتاب را از ناشر اصلی خریداری کرده است تا ضمن احترام به حقوق نویسندگان و تصویرگران، تصویر‌های کتاب را با بهترین کیفیت و رنگ در دسترس کودکان عزیز این سرزمین قرار دهد.

گزیده‌هایی از کتاب

  خرگوش قهوه‌ای اولین روزی را به یاد می‌آورد که ماشینی به آنجا آمد. هر دو ساعت‌ها زمین را کنده بودند که ناگهان خرگوش سفید فریاد زد: بیرون! برگشتند و با شتاب به بیرون خزیدند. به سوی جنگل پا به فرار گذاشتند.

برگردان
زهره قایینی
تصویرگر
Mari Kanstad Johnsen, ماری کانستاد جانسن
سال نشر
1400
نویسنده
Hege Siri, هیگا سیری
نگارنده معرفی کتاب
Submitted by skyfa on