مجموعه استنلی همه کاره

عنوان لاتین
Stanley the Farmer

مجموعه‌ی «استنلی همه‌کاره» درباره‌ی موشِ همستر سخت‌کوشی است که در هر جلد به شکل متصدی یک شغل خدماتی ظاهر می‌شود. نکته‌ای که در همه‌ی کتاب‌های مجموعه‌ی استنلی به چشم می‌خورد، معرفی ماشین‌ها و مشاغل است. شخصیت‌های داستان‌ها هم همه جزو خانواده‌ی موش‌ها هستند. نویسنده سعی دارد مفهوم خدمات و همبستگی اجتماعی را با کلمات ساده و تصاویر دو‌بعدیِ واضح و روشن به کودکان بیاموزد.

 

در کتاب «استنلی کشاورز» مراحل گوناگون کاشت و درو گندم، و نقش و اهمیت زندگی یک کشاورز با تصاویری درخشان و جملاتی بسیار ساده توضیح داده می‌شود.

در کتاب «استنلی مکانیک» با جملات بسیار ساده نواقص فنی اتومبیل و رفع آن توضیح داده می‌شود.

 در کتاب «استنلی پستچی» شخصیت‌های یک محله که استنلی برای همه‌ی آن‌ها نامه می‌برد به‌سادگی و با یک جمله‌ی ساده معرفی می‌شوند؛ همچنین مشاغل دیگری همچون معلم، فروشنده و مهندس از دیگر عناوین این مجموعه هستند.

همان‌طور که از نام مجموعه (استنلی همه‌کاره) پیداست، در همه جلد‌های این مجموعه شخصیتی که صاحب شغل است، همان همستر دوست‌داشتنی «استنلی» است. این ابتکار جالبِ نویسنده به کودکان امکان آشنایی با مشاغل گوناگون، ماشین‌ها و ابزار، نوع کار و چالش‌های آن شغل را فراهم می‌کند.  

کودکان با توجه به استعداد‌های درونی و آموزش‌های اکتسابی از محیط پیرامون می‌توانند به انجام دادن کاری بیش از کار دیگر تمایل پیدا کنند. این کتاب‌ها می‌توانند پیش‌زمینه‌ای برای کشف استعداد‌ها و علایق کودکان باشند.  

روابط دوستانه و مفهوم محله نیز از دیگر نکات جالب این مجموعه‌کتاب‌ها هستند. اگرچه کتاب‌ها را می‌توان به تنهایی خواند و داستانِ دنباله‌داری ندارند، اما در صورتی که کودکان چند جلد از مجموعه‌ی استنلی را بخوانند، متوجه روابط بین شخصیت‌ها و نظام محله و روابط شهروندی می‌شوند.

از دیگر نکات جالب این کتاب انتخاب اسم‌های انسانی برای شخصیت‌های جانوری داستان است. بدین طریق پل ارتباطی خوبی با جهان واقعی کودک و جهانی غیر‌حقیقی (همستر مکانیک) در سنین ابتدایی برقرار می‌‌شود. کودکان در این سن شروع به شناخت محیط پیرامون و پیچیدگی روابط بین انسان‌ها می‌کنند. این پل ارتباطی، یاریگر خوبی برای عبور آن‌ها از این فضاست.

تصاویر کتاب را خودِ «استنلی بی» خلق کرده‌ است که از دیگر امتیاز‌ات این مجموعه به حساب می‌آید. خطوط پهن مشکی، رنگ‌های ساده، نقاشی دوبعدی در پس زمینه‌ای سفید به درک بهتر موضوع کمک فراوانی می‌کند.

«استنلی بی» نویسنده و تصویر‌گر این مجموعه نویسنده‌ای انگلیسی است که خود عاشق ماشین‌های قدیمی است و با اینکه زاده‌ی لندن است، زندگی در حومه‌ی شهر را انتخاب کرده است. زندگی در فضای سبز، تجربه‌ی شغل‌های ساده و ایجاد شبکه‌ی ارتباطی بین اهالی یک محله مفاهیمی است که وی با انتخاب‌هایی آگاهانه در داستان‌هایش تلاش می‌‌کند آن‌ها را به کودکان انتقال دهد.

معرفی کتاب‌های دیگر مجموعه استنلی همه‌کاره

گزیده‌هایی از کتاب

  استنلی با تراکتورش روی زمین مزرعه حرکت می‌کند. شاموس قیف آن را با دانه‌های گندم پُر می‌کند. موسو کوچولو هم به آن‌ها کمک می‌کند. آن‌ها روزی دو بار به دانه‌های گندم آب می‌دهند. گندم‌ها به سرعت رشد می‌کنند...

برگردان
ملیحه یوسفی
تصویرگر
تصویرگر
William Bee, ویلیام بی
سال نشر
1400
ناشر
نویسنده
William Bee, ویلیام بی
نگارنده معرفی کتاب
پدیدآورندگان
Submitted by skyfa on