گیس پنجول دیو زمینی

عنوان لاتین
Zottelkralle, das Erdmonster

تا حالا شنیده اید یک دیو زمینی بخواهد از شرایط زندگی خود در غار زیر انبار قدیمی باغ دست بردارد، به خانه ی آدم ها برود، تمام عادت های خود مانند تف کردن، آروغ زدن، نخوردن کرم خاکی و... را فراموش و با مقررات انسان ها زندگی کند، هر چند سخت باشد؟

"گیس پنجول" دیوی زمینی است که خانه اش بوی کرم خاکی، هزار پا، خر خاکی و لجن می دهد اما خانه ی "کالی" پسر کوچکی که عاشق نگهداری حیوانات خانگی است بوی دل انگیز صابون می دهد. در خانه ی کالی حمام گرم، کیک خامه ای، رختخواب نرم، نور وسوسه انگیز و آوای موسیقی جذاب است. اما آیا گیس پنجول می تواند مقررات این خانه را بپذیرد؟

داستان فانتزی "گیس پنجول، دیو زمینی" داستان تطبیق دادن خود با شرایط زندگی دیگران برای همزیستی مسالمت آمیز، یک داستان پر کشش است. گیس پنجول دیو زمینی باهوشی است که طعم زندگی با انسان ها را چشیده، از علاقه مندی و حساسیت ها و نقاط قوت اطرافیان به درستی آگاهی دارد و از آن سود می برد تا خودش را در خانه ی آدم ها محبوب کند. داستان کنش های خنده دار و شادی آفرین دارد با زبانی شوخی آمیز و طنز. کتاب کارکرد تربیتی دارد و رفتارهای گیس پنجول و کارهای ناخوشایند او مخاطب را به تفکر وا می دارد. گیس پنجول با رعایت تدریجی مقررات زندگی انسان ها در کنار خانواده کالی تغییر رفتار می دهد و به آرامش می رسد. نقش موسیقی در تربیت و آرام کردن او قابل توجه است.

 

گزیده‌هایی از کتاب

"اصلا  حرفش را نزن! ققققرررر، آخ جان! چقدر حال می دهد! گلوم
غلغلک می آید! تنم مورمور می شود! مثل دیدن بزاق لیز حلزون لذت
دارد، آخ جانمی!"

برگردان
کتایون سلطانی
تهیه کننده
ژاله فروهر
سال نشر
۱۳۸۸
ناشران
نویسنده
Cornelia Caroline Funke, کورنلیا کارولینه، فونکه
Submitted by editor3 on