من و یک گلدان خالی

مادربزرگ و نوه‌اش را بذرها و گیاهان در «من و یک گلدان خالی» به هم پیوند می‌دهند. روایتی لطیف از دوستی با طبیعت و تخیل.

از روی جلد کتاب، روزنی باز شده که در آن یک جعبه گرد قرص‌های قلب مادربزرگ دیده می‌شود. او برای دخترک راوی کتاب، تخم‌های گل و گیاه گذاشته است. دخترک در این فکر است که با این تخم‌ها چه کند؟ دخترک برای تخم های گل و گیاه مادربزرگ رویاهای مختلف در سر می‌پروراند و داستان با انتهایی باز خواننده را دعوت به انتخاب از میان بذرهای توصیف شده می‌کند.

زیبایی رویاهای دخترک که نشان از تخیل قوی و کودکانه او دارند، با تصویرهای زیبا و رنگارنگ و خلاقانه دو چندان شده‌اند.

این کتاب، افزون بر آشنا کردن کودکان با گل و گیاه و زیبایی‌های طبیعت، افزایش شناخت آن‌ها از محیط‌زیست و توجه دادنشان به پاسداری از زیبایی‌های آن، به تحکیم و گسترش روابط کودکان و سالمندان کمک می‌کند و با گذاشتن تخم گل‌ها در درون کتاب، علاقه و توجه‌شان را به کاشتن گل و گیاه و فعالیت لذت‌بخش و دلنشین باغبانی برمی‌انگیزد.

در میان کتاب کاغذی جدا برای توضیحات بیشتر در مورد 4 گیاه نیلوفر، تربچه، اطلسی و چمن و شیوه کاشت آن‌ها گذاشته شده است. بذرهای این 4 گیاه در قوطی قرص مادربزرگ قرار دارند و کودک پس از پایان کتاب می‌تواند آن‌ها را بکارد.

«مرجان فولادوند» نوشتن را از نوجوانی با داستان‌نویسی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کرده و به عنوان خبرنگار و روزنامه‌نگار با مطبوعات همکاری داشته است. چندین مقاله و مصاحبه در موضوعات تخصصی ادبیات دو مجموعه داستان برای بزرگسالان و چندین کتاب داستان برای کودکان و نوجوانان مانند «طوطی و بازرگان»، «آرش، حکایت تیرانداختن مرد قصه‌گو» از او به چاپ رسیده است.

«لیدا طاهری» از تصویرگران شناخته شده کتاب‌های کودک است. از او آثاری مانند «همیشه دوستت دارم»، «بوی تمشک»، «هیچ هیچ هیچانه» و «پروانه روی بالش من به خواب رفته بود» تاکنون منتشر شده است.

گزیده‌هایی از کتاب

این تخم‌های قرمز ریز تربچه اند. اگر آن‌ها را بکارم توی کیفم، هر روز زنگ تفریح نان و پنیر و تربچه می‌خورم.

این تخم‌های سیاه کوچک نیلوفرند. فقط فکرش را بکن که آدم چند تا از این‌ها را توی جیب لباسش کاشته باشد.

تصویرگر
تصویرگر
لیدا طاهری
سال نشر
۱۳۸۹
نویسنده
مرجان فولادوند
ویراستار
حسین بکایی
ویراستار
گروه سنی
فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان ۳ - ۶ سال فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان ۷ - ۹ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۳ - ۶ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۷ - ۹ سال فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان ۳ - ۶ سال فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان ۷ - ۹ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۳ - ۶ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۷ - ۹ سال فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان ۳ - ۶ سال فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان ۷ - ۹ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۳ - ۶ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۷ - ۹ سال فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان ۳ - ۶ سال فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان ۷ - ۹ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۳ - ۶ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۷ - ۹ سال
Submitted by editor3 on