سرزمین سازها

سرزمین سازها کتابی است که با زبانی ساده و با کمک تصویر برخی از سازهای ایرانی و ارکستر را به کودکان و نوجوانان می شناساند. هدف از نوشتن این کتاب آشنایی کودکان با سازها و شکل آن هاست. شناخت سازها بسیار مهم است زیرا بسیاری از کودکان در سنی که ساز خود را برمی گزینند دیدگاه درستی درباره شکل و شیوه ی نواختن و حتی صدای ساز ندارند. 

همین امر سبب می شود که بیشتر کودکان در سن بالاتر ساز خود را رها و ساز دیگری انتخاب کنند. در معرفی پاره ای از سازها به شیوه های ساختن ساز هم اشاره و در برخی قسمت ها داستان تاریخی تکمیل شدن ساز هم آورده شده است. همچنین برای آشنایی کودکان با صدای سازها قطعه های از موسیقی معرفی شده است.

کتاب سرزمین سازها برای مخاطبان سال‌های آخر دبستان و دوره‌ی راهنمایی نوشته شده است؛ ولی می‌توانند با هدایت پدران و مادران برای مخاطبان کم سال‌تر نیز کاربرد داشته باشد.

مربیان موسیقی و مهدکودک‌ها و هنرستان‌های موسیقی از دیگر مخاطبان این کتاب هستند.


ساز چه زمانی ساخته شد؟ دویست سال پیش، هزار سال پیش، پنج هزار سال پیش؟ ساز تاریخی به درازای عمر انسان دارد. شاید انسان های نخستین با کوبیدن سنگ ها بر یکدیگر ریتمی به وجود می آورند. شاید با پایکوبی و دست افشانی در مراسم های آیینی موسیقی و ریتم مورد نظر خود را ایجاد می کردند؛ سازهای بادی، زهی و کوبه ای کدامند و با هم چه تفاوتی دارند؟ سازهای زهی، که با لرزش سیم ها به صدا در می آیند، به وسیله قبیله های ابتدایی آفریقایی وسرخپوستان ساخته شدند و سومریان و مصریان باستان آن ها را دگرگون کردند. تار یکی از سازهای زهی است وجالب است که پیانو هم خانواده ی تار است.

 

شما در کتاب سرزمین سازها  با زبانی ساده با برخی از سازهای ایرانی  ارکستر آشنا می شوید. جالب تر اینکه در معرفی پاره ای از سازها به شیوه های ساختن آن اشاره شده و در برخی از بخش ها، داستان تاریخی تکمیل شدن ساز هم آورده شده است، کتاب سرزمین سازها را تصاویری از سازها و اجرای تشکیل دهنده ی آن ها را همراهی می کنند. در بخش پایانی معرفی هر ساز قطعه های موسیقی برای آشنایی بیشتر کودکان با صدای ساز معرفی شده است. در این بخش، مخاطب کتاب با نام استادان و نوازندگان برجسته ساز آشنا می شود.

کودکان آخر دبستان و نوجوانان و هم چنین کودکان کم سال تر با همراهی بزرگ سالان می توانند در سرزمین سازها درباره ساختار، شیوه ی نواختن و حتی صدای سازهای گوناگون اطلاعاتی به دست آورند. همین امر سبب می شود کودک و نوجوان برای انتخاب ساز آگاهانه عمل کنند و دچار گرفتاری اغلب کودکانی که درسن های بالاتر ساز تخصصی خود را به دلیل نا آشنایی با آن رها می کنند نشوند.

 

تهیه کننده
بخش نخست: گروه کتابشناسی کتابک، بخش دوم: پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان-سال شانزدهم-شماره ۱۰
سال نشر
۱۳۹۲
نویسنده
هومن بابک, نگار پدرام
پدیدآورندگان
گروه سنی
فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال فهرست کتاب های تألیفی برای نوجوانان ۱۳ سال به بالا فهرست کتاب های تألیفی برای بزرگسالان معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال معرفی کتاب های مناسب برای نوجوانان ۱۳ سال به بالا معرفی کتاب های مناسب برای بزرگسالان فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال فهرست کتاب های تألیفی برای نوجوانان ۱۳ سال به بالا فهرست کتاب های تألیفی برای بزرگسالان معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال معرفی کتاب های مناسب برای نوجوانان ۱۳ سال به بالا معرفی کتاب های مناسب برای بزرگسالان فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال فهرست کتاب های تألیفی برای نوجوانان ۱۳ سال به بالا فهرست کتاب های تألیفی برای بزرگسالان معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال معرفی کتاب های مناسب برای نوجوانان ۱۳ سال به بالا معرفی کتاب های مناسب برای بزرگسالان فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال فهرست کتاب های تألیفی برای نوجوانان ۱۳ سال به بالا فهرست کتاب های تألیفی برای بزرگسالان معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۱۰ - ۱۲ سال معرفی کتاب های مناسب برای نوجوانان ۱۳ سال به بالا معرفی کتاب های مناسب برای بزرگسالان
Submitted by editor3 on