فهرست کتاب های تألیفی برای کودکان ۰ - ۲ سال

در این صفحه کتاب‌های فهرست کتاب‌ های تالیفی برای کودکان ۰ - ۲ سال آورده شده است.

خواندن کتاب برای نوزادان از ابتدای تولد توصیه شده است. کتابخوانی به رشد زبانی نوزادان کمک بسیاری می‌کند. انتخاب کتاب مناسب برای نوزاد از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

ادبیات و کتاب‌خوانی، اثری ژرف بر رشد و پرورش جنبه‌های مختلف زبانی، شناختی، شخصیتی و اجتماعی کودک دارد. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که پدر و مادر‌ها در شکل‌گیری الگوهای زبانی و سواد فرزند خود نقش کلیدی دارند. فعالیت فکری نوزاد، بسیار بیشتر از بزرگسالان است و مغز نوزاد می‌تواند اطلاعات بسیار زیادی را جذب کند.

زیر دسته بندی ها
کتاب «پیشی در باغ گردش می‌کند» روایتی ساده و روان برای مطالعه در اولین سال‌های کودکی است. بنا به باور نظریه‌های سوادآموزی سنتی، سواد خواندن و نوشتن از سنی مشخص شروع می‌شود. اما برخلاف این دیدگاه، امروزه کارشناسان و روان‌شنا‌سان حوزه‌ی کودک باور دارند که مهارت یادگیری، از جمله خواندن، را می‌توان از بدو تولد آموزش داد. در دنیای امروز، سواد فقط به معنای خواندن و نوشتن نیست.
یکشنبه, ۲۲ آبان
بچه گربه‌ها عاشق بازی با گوله‌های کاموایی هستند. پیشی بازیگوش ما هم دنبال این گوله کامواهای رنگی می‌دود و بازی می‌کند. از قرمز شروع می‌کند و ناگهان توپک کاموایی دیگری جلویش ظاهر می‌شود. بزرگسالی که این کتاب تصویری مقوایی را با کودک سهیم می‌شود در صفحه نخست که تنها این جمله آمده است که «پیشی خیلی بازیگوش است» از او می‌پرسد پیشی چه می‌کند؟ توپک پیشی چه رنگی است؟ این پرسش در صفحات دیگر نیز می‌تواند تکرار شود و کودک را به سخن گفتن، بازگو کردن نام رنگ‌ها و شمارش تشویق کند. در پایان پیشی در می‌یابد که این توپک‌های کاموایی برای بازی نبوده است.
سه شنبه, ۱۷ اسفند
شناخت احساس‌ها از مهارت‌های مهمی است که کودک باید از همان نخستین سال‌های زندگی آن را فراگیرد. کودک نیاز دارد هم احساس‌های خود و اطرافیان خود را بشناسد و هم نام آن‌ها را بداند. هنگامی که کودک می‌تواند چهره شاد و اندوهگین، خشمگین یا شگفت زده را را از هم تشخیص دهد بهتر می‌تواند با دیگران ارتباط بر قرار کند و درباره احساس‌های خود و نیازهایش سخن بگوید.
یکشنبه, ۱۵ اسفند
«تو می‌دانی پیشی کجاست؟» کتاب تصویری مقوایی از گونه توصیفی ساده است. «تو می‌دانی پیشی کجاست؟» پرسشی است که از روی جلد تا پایان کتاب تکرار می‌شود تا کودک را به جست و جو و پاسخ گویی بر انگیزاند.
شنبه, ۱۴ اسفند
کتاب «دس دسی باباش می‌یاد» کتابی است پر از بازی و رنگ و شور. بازی‌های کودکانهٔ قدیمی و بازی‌های فراموش شده. کتاب، بازی‌های آهنگین کودکان قدیم را برای نسلی دیگر بازخوانی و یادآوری می‌کند.
چهارشنبه, ۲۳ تیر
«من می‌توانم بدون کمک غذا بخورم» درباره‌بخش هایی از مهارت غذا خوردن است که کودک می‌تواند خودش انجام دهد.
سه شنبه, ۲۷ آبان
مجموعه‌ی مفهومی لولوپی، شامل چهار کتاب تصویری مفهومی برای کودکان است. شخصیت‌های کتاب «دوستان خوب» از مجموعه‌ی شمارورزی لولوپی برگرفته شده. شمارورزی لولوپی، اندیشه‌ورزی ریاضی را به ساده‌ترین شکل با خردسالان سهیم می‌شود.
شنبه, ۱۲ بهمن
قربونت برم هر دم گل تو دامنت کردم آن دم که ترا دیدم ترک همه را کردم
چهارشنبه, ۱۱ دی
یک روز شاد برای بازی! خورشید که در کتاب «خورشید خانوم آفتاب کن!» چهره به آسمان می‌آورد، بازی بچه‌ها هم شروع می‌شود: «ما بچه‌های گرگ‌ایم/ از سرمایی بمردیم» گرگ‌ام به هوا، اولین بازی است که با تقلید از بازی آسمان آغاز می‌شود: «ابرها رو تو جواب کن» بازی نور و تاریکی.
شنبه, ۱۱ خرداد
کتاب پارچه‌ای «دم‌های جنگلی» خردسالان را در یک بازی با زرافه، تمساح، ببر، فیل، موش، پلنگ و راکون و طوطی آشنا می‌کند. در این کتاب دم‌های این هشت حیوان از صفحه‌ها بیرون زده است و کودکان باید حدس بزنند که دم‌ها به چه حیوانی تعلق دارد و با گشودن صفحه‌ها معمای دوم‌ها حل می‌شود.
چهارشنبه, ۱۹ مهر
کتاب «سلام دنیا» از کتاب‌های تصویری سیاه و سفید است که برای تقویت حس دیداری نوزادان طراحی می‌شوند. بهترین روش تحریک حس دیداری نوزاد استفاده از خط‌ها و طرح‌های سیاه و سفید یا روشن و تاریک یا رنگ‌های متضاد تاریک و روشن است.
دوشنبه, ۱۶ مرداد
کتاب « نگاه کن! نگاه کن! » از گونه کتاب‌های تصویری سیاه وسفید است که برای تقویت حس دیداری نوزادان طراحی می‌شوند. بهترین روش تحریک حس دیداری نوزاد استفاده از خط‌ها و طرح‌های سیاه وسفید یا روشن و تاریک یا رنگ‌های متضاد تاریک و روشن است.
شنبه, ۱۴ مرداد
بسته «اشاره ورزی با نوزادان و نوپایان» سرآغاز زنجیره‌ای از بسته‌های زبان‌آموزی در چارچوب آموزش خلاق از راه ادبیات کودکان است که موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان منتشر کرده است. اشاره ورزی یا ورزیدن اشاره‌ها با کودکان خردسال همان زبان اشاره خردسالان baby sign language است که امروزه در جهان به عنوان نخستین بخش از کار زبان‌آموزی با نوزادان و نوپایان شناخته شده است و روز به روز گسترش بیش‌تری می‌یابد. اشاره ورزی پایه آموزش زبان به خردسالان هم شنوا و هم کم‌شنوا یا ناشنواست.
چهارشنبه, ۱۴ تیر
شعرهای این کتاب با شعرهای آشنایی چون «بارون میاد جرجر»، «لی‌لی حوضک»، «جم جمک برگ خزون»، «دس دسی بابا می آد» و «آفتاب مهتاب چه رنگه؟» آغاز می‌شود. اشعار موزون و آهنگین این کتاب با موضوع‌های طبیعت، خانواده، دوستی و...با تصویری دو رنگ همراه شده‌اند.
چهارشنبه, ۱۶ فروردین
«دانشنامه نوزاد و نوپا» با استفاده از تصاویر، نوزادان و نوپایان را با مفاهیم پایه‌ای همچون احساسات، اعضای بدن، رنگ‌ها، جانوران و اعداد آشنا می‌کند.
چهارشنبه, ۲۰ بهمن
کتاب پارچه ای چهره ها کودکان را با احساس های شادی، غم، خشم، نفرت و تعجب آشنا می کند. کتاب به شکل صورت است و اجزا صورت بر روی آن دوخته شده است.
شنبه, ۳ مهر
جم جمک برگ خزون، بازآفرینی تازه ای از ترانه-متلی به همین نام است. ترانه- متل‌های ایرانی برای کودکان یا ساختاری شکسته دارند، یا محتوای آن‌ها آکنده از خشونت است و دیگر مناسب کودک خردسال نیست. این ترانه- متل‌ها به سبب آهنگ و ریتم زیبا اگر به درستی بازآفرینی شوند، می‌توانند هم بهترین زبان آموزها برای کودکان باشند و هم زیبایی‌های زندگی را به آن‌ها یادآور شوند.
چهارشنبه, ۲۸ بهمن
این کتاب، بازآفرینی یک متل قدیمی است که برای کودکان امروز مناسب‌سازی شده است. رفتم به باغی دیدم کلاغی پراش سیاه بود برخی از بهترین متل‌های ایرانی با همه‌ی زیبایی‌ها در وزن و آهنگ، اندرونه‌ی آن دیگر مناسب کودکان ما نیست. در بسیاری از متل‌های زیبای ایرانی رنگی از خشونت هست.
سه شنبه, ۱ دی
 افسانه شعبان نژاد در این کتاب چندین لالایی کوتاه برای کودکان سروده است که با تصویرهای حسن عامه کن همراه شده است.
یکشنبه, ۲ آذر
چند اندیشمند برجسته مانند ماریا مونتسوری، جروم برونر و نوآم چامسکی بر این باورند که دوره حساس یا زرین زبان آموزی به کودکان از ۲ سالگی آغاز و در ۶ سالگی پایان مییابد.
چهارشنبه, ۲۸ خرداد