جشن بازی و سرگرمی برای کودکان پناهنده در لبنان

۲۰ ژوئن روز جهانی پناهندگان بود. به این مناسبت، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR ) و نهاد کار و اعانه سازمان ملل (UNRWA )  یک روز جشن بازی و سرگرمی برای ۶۰۰ کودک پناهنده در لبنان برگزار کردند.

حسن یکی از نوجوانانی که در این برنامه شرکت کرده اهل شهر نجف در عراق است که با شروع جنگ در کشورش از مدرسه رفتن و بازی در کوچه های نجف باز ماند. او نیز به ناچار عراق را ترک کرد و راهی لبنان شد تا بتواند باز هم به مدرسه برود. حسن می گوید سه سال دوری از وطن دلتنگش کرده و امیدوار است روزی به شهر خود بازگردد.
 محمد یکی دیگر از این نوجوانان نیز از عراق به لبنان آمده است. خانواده محمد در عراق زندگی نیمه مرفه و آسوده ای داشتند تا این که یک روز محمد تنها فرزند خانواده دزدیده شد و پدر به ناچار پول زیادی پرداخت تا آزادش کند. خانواده ی او به سرعت عراق نا امن را ترک کردند و از آن پس این خانواده روزهای بسیار دشواری را در سوریه و لبنان به عنوان پناهنده سپری کرده اند.
به گفته یکی از سخنگویان کمیساریای پناهندگان سازمان ملل کودکان خانواده های پناهنده در لبنان خیلی کم از خانه بیرون می روند. بسیاری از خانواده ها درآمد کافی برای سرگرمی های بیرون از خانه فرزندشان ندارند و بسیاری نیز بخاطر موقعیت غیرقانونی شان از گرفتار شدن می ترسند.
برگزار کنندگان این برنامه امیدوارند چنین کارهایی توجه و کمک های بیشتری را به سوی پناهندگان و شرایط دشوار زندگی آن ها جلب کند و کودکان نیز با بازی و سرگرمی های گروهی خاطره ای خوش از این روز به ذهن بسپرند.
 بنا بر آمار سازمان ملل از هر ده نفر ساکن لبنان یکی پناهنده است. بسیاری از آن ها اهل فلسطین و عراق هستند اما دولت لبنان درباره پناهنده ها سختگیری می کند و آن ها تنها با صرف هزینه و به دشواری می توانند پناهنده ای قانونی شوند.

Submitted by editor6 on