قورباغه و آواز پرنده

عنوان لاتین
Frog and the birdsong.‬‬‬

کتاب «قورباغه و آواز پرنده»، داستانی است که کودکان را با مفهوم و چیستی مرگ آشنا می‌کند. قورباغه داستان «قورباغه و آواز پرنده» با دیدن توکایی که خاموش و بی‌حرکت بر روی زمین افتاده است برای نخستین بار با مرگ رو به رو می‌شود.

صحبت کردن درباره‌ی مرگ با کودکان دشوار اما اجتناب ناپذیر است. زیرا کودکان با از دست دادن حیوان خانگی یا مرگ پدربزرگ و مادربزرگ سرانجام با آن روبه‌رو می‌شوند. در چنین شرایطی کتاب‌هایی مانند کتاب «قورباغه و آواز پرنده» که اطلاعاتی ساده و در عین حال صریح و دقیق درباره‌ی مرگ ارائه می‌دهند بسیار سودمند است. فلت هاوس در کتاب «قورباغه و آواز پرنده» با زبانی ساده کودکان را با مرگ و آیین خاکسپاری آشنا می‌کند. او تلخی مرگ را در کنار زیبایی‌های زندگی نشان می‌دهد و به کودکان کمک می‌کند تا دریابند از دست دادن عزیزان غم‌انگیز است اما زندگی همچنان ادامه دارد.

ماکس ولت هاوس به سبب خلق کتاب «قورباغه و آواز پرنده» جایزه قلم طلایی سال ۱۹۹۲ را دریافت کرد. این جایزه از سال ۱۹۷۱ از سوی انجمن ترویج کتاب هلند به بهترین کتاب‌های کودک منتشر شده در هلند اهدا می‌شود.

درباره نویسنده و تصویرگر کتاب «قورباغه و آواز پرنده»

 ماکس فلت‌هاوس (۱۹۲۳- ۲۰۰۵) تصویرگر شناخته‌شده هلندی در یک دوره زمانی ۲۵ساله، ۱۲ داستان درباره قورباغه و دوستان‌اش نوشته و تصویرگری کرده است. به گفته‌ی منتقدان، قورباغه شاهکاری از سادگی گرافیکی است. ماکس فلت‌هاوس در سال ۲۰۰۴ برای مجموعه آثارش جایزه جهانی هانس کریستین اندرسن را از آن خود کرد. جایزه هانس کریستین اندرسن به منظور بالا بردن سطح ادبی و هنری کتاب‌های کودکان هر دو سال یک بار، از سوی دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان به مجموعه آثار یک نویسنده و یک تصویرگر که سهم ماندگاری در ادبیات کودکان جهان داشته باشند، اهدا می‌شود.

داستان‌های او که درباره تجربه‌های کودکی و ارزش‌های زندگی برای کودکان سه سال به بالاست، به بیش از ۴۰ زبان در جهان منتشر شده است.

داستان‌های او که درباره تجربه‌های کودکی و ارزش‌های زندگی برای کودکان سه سال به بالاست، به بیش از ۴۰ زبان در جهان منتشر شده است. در ایران هم موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان کتاب‌های «قورباغه دوست پیدا می کند»، «قورباغه و گنج»، «قورباغه می‌ترسد»، «قورباغه و غریبه» و «قورباغه و آواز پرنده» را با خرید حق کپی رایت منتشر کرده است.

برگردان
شبنم عیوضی
تصویرگر
Max Velthuijs, ماکس فلت هاوس
تهیه کننده
گروه کتابشناسی کتابک
سال نشر
۱۳۹۶
نویسنده
Max Velthuijs, ماکس فلت هاوس
Submitted by editor3 on